Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tik alleen op grote blad Deore XT

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 sep 2021 11:06

Ik heb een nieuwe dikke bandenfiets gekocht. Koga F3 5.0 met een volledige Deore XT groep. Vandaag met een eerste rit helaas een bloedirritante tik in de aandrijving. Omdat de fietsenmaker pas dinsdag open is, zelf maar op zoek naar de oorzaak maar kan het niet vinden. Wie denkt er even mee?

Tik alleen op grote blad voor. Is triple crank.
Tik is ritmisch, telkens op hetzelfde punt.
Tik is er alleen bij ronddraaien crank. Benen stil is geen tik.
Tik is er bij zitten en staan.
Tik komt pas na een minuut. Eerst is het stil. Terugschakelen naar middenblad en dan weer terug naar het grote blad maakt alles weer stil om na een half minuutje weer te gaan tikken.
Tik is er alleen bij aanzetten met linkerbeen.

Ik heb de pedalen en snelspanners al ingevet. Bladboutjes gechecked. Zadelpen opnieuw ingevet. Alle boutjes van het frame aangetrokken. Er loopt niks aan in de zin dat de crank tegen een versnellingskabel aantikt oid

Iemand?
Laatst gewijzigd door marsman op 19 sep 2021 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 sep 2021 11:55

Een verbogen tandje..?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 sep 2021 12:57

Alles tandjes zijn recht
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 19 sep 2021 13:13

Tikje van de derailleur kabeltje tegen de crank.
Tikje van de voor derrailleur kooi tegen je crank.

rodekool
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 25 mei 2007 00:23

rodekool 19 sep 2021 14:32

ik had onlangs ook een tik en na lang zoeken bleek het een buitenkabel die kraakte bij de kabeloogjes van het frame , ik heb een ander(plastic) kabelhoedje gestoken en de kraak was weg, toevallig ook telkens bij het naar beneden duwen van de linker trapstang

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 sep 2021 17:38

Krijg het niet gevonden. Net met de kids klein rondje gedaan. Onder de 15 km per uur geen tik. Geef ik dan met linkerbeen even kort kracht levert dat 1 tik op. Ga ik zelf weer wat op snelheid fietsen, ritmische tikken.

Dinsdag mag de FM het uitzoeken. Nu bier
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 12 nov 2021 10:42

Ik wil als TS hier nog even op terugkomen. Ik heb mijn fiets inmiddels bij de FM gebracht. Die heeft er naar gekeken, maar de tik is er nog steeds. Omdat ik nu 0 vertrouwen heb in deze FM (er waren ook nog wat andere zaken die klote zijn opgelost) ga ik het toch nog maar eens zelf proberen.

De FM vertelde me dat hij het bracket heeft nagekeken en strakker heeft aangetrokken. Verder heeft hij de fiets in algemene zin nagekeken en vond verder niets.

Nogmaals, de tik is er alleen op het grote blad voor (triple XT). Op het midden en kleine blad geen issues.

De tik komt pas op na een seconde of 30 fietsen, en is volledig ritmisch met de pedaal-omwenteling. Schakel ik terug naar het middenblad, dan is de tik weg. Ik hoef nauwelijks kracht te zetten voor de tik, maar met een forse duw op het linkerpedaal (nogmaals alleen op het grote blad) is de tik zonder uitzondering oproepbaar en klinkt dan ook harder.

De tik klinkt alsof er iets ritmisch aanloopt, bijvoorbeeld de crank tegen het kabeltje van de voorderrie. Maar dan wat scherper qua geluid. Ik heb de hele drivetrain wel 3 keer nagekeken, maar ik zie echt niks aanlopen.

Iemand een gouden tip? Alle bovenstaande tips al nagekeken.
Laatst gewijzigd door marsman op 12 nov 2021 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 nov 2021 10:46

Derailleurpad losgemaakt en met montagepasta weer teruggemonteerd?
Niet zijken maar reiden !

jossie
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mar 2006 20:15

jossie 12 nov 2021 12:19

Heeft de FM alleen het bracket vaster aangedraaid of ook er uit gehaald en met nieuw montagevet teruggeplaatst??
Fiets je met of zonder clickpedalen? Anders zou je het kunnen zoeken in je linkerschoenplaatje of schoen.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 12 nov 2021 12:28

Bij een scherp tikkend geluid op traptempo op 1 blad zijn voor mij toch de bladboutjes eerste verdachte. Nog eens bekijken?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 12 nov 2021 13:27

Denk dat ik het gevonden heb. Cassette zat gewoon los. Ik heb deze aangedraaid, nu lijkt het opgelost. Je zou zeggen dat een FM dat ook even checkt bij de afleverbeurt, maar nee dus. Even aankijken nu, maar ik denk dat ik vanavond weer rustig kan slapen :-)
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie