Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2021-2022

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1065
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 01 nov 2021 18:31

MarkVeenstra schreef: 01 nov 2021 13:34
jappiex schreef: 01 nov 2021 10:30 Veldrijden blijft natuurlijk op zijn best een leuk winterintermezzo. Het is leuk om te doen, bij vlagen leuk om naar te kijken en zowel profs als amateurs kunnen veel beter van worden, maar aan het eind van de dag is het geen volwaardige sport. Dat zie je aan de uitslagen en de deelnemers.
Hoe zien de uitslagen van een volwaardige sport eruit?
En hoe zien deelnemers van een volwaardige sport eruit?

(En waarom voldoen de uitslagen en deelnemers van veldritten daar niet aan)?
Je kan moeilijk van een volwaardige sport als 8 renners van de top 10 uit 1 (ons) land komen.

dehulk11
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 jun 2009 17:46

dehulk11 01 nov 2021 19:08

Ik geef toe dat veldrijden geen grote internationale sport is, maar ik vind het wel degelijk topsport en geweldig om te kijken. Gisteren was een heel spannende cross en ik vind het juist mooi dat er ook een ploegenspel in zit. Voor mij een mooie mix tussen kracht, behendigheid en sluwheid.
De koers in het echt bekijken is ook vele malen mooier dan bij wegwielrennen. Je ziet de behendigheid, de kracht en het afzien dan van heel dichtbij.
Dus ieder zijn voorkeur, maar ik wordt zeer blij van de ritten van gister en vandaag, ook zonder sterren Wout en Matthieu.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 nov 2021 19:48

Toch een echte oercross die Koppenberg. Het hoeft niet elke week zo te zijn, maar op zo'n parcours zijn er geen excuses.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 01 nov 2021 20:21

galileo2 schreef: 01 nov 2021 18:31 Je kan moeilijk van een volwaardige sport als 8 renners van de top 10 uit 1 (ons) land komen.
Da’s waar. Van Aert, Van der Poel, Pidcock….dan kan je niet van een volwaardige sport spreken.

Mooie cross gezien, misschien ook en vooral bij de U23 en dames. Bij weggewaaid en weggeregend bij de heren 🌧 Hels weer..

En ietwat tot mij verrassing blijkt Iserbyt een fijne kerel.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 01 nov 2021 20:46

Ik heb vooral een mooie koers gezien bij de vrouwen, en weer een niet-nederlandse die wint, bij de mannen maar saai en slaapverwekkend. Wel een verrassende prestatie van oude getrouwe Meeuwsen en dat in zo een zware koers.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 01 nov 2021 20:50

Ik zeg nergens dat het geen topsport is. Het is super topsport. Ik ben zelf ook een fanatiek crosser en vind het ook op bescheiden niveau geweldig. Maar het is maar 3 maanden per jaar, waardoor je voor je levensonderhoud of voor je plezier er een grote andere sport naast moet doen en er is maar een heel erg klein deel van de wereld wat een klein beetje interesse toont. Pak hem beet 80% van de mensen uit Nederland die op Strava zitten weten waarschijnlijk niet wat een crosser is als je het ze vraagt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 nov 2021 08:13

Ik dacht dat een goede crosser qua inkomen wel 2x moet nadenken voor een overstap naar de weg.... Met alle startgelden enzo. Maar dat geldt misschien alleen voor de absolute top.

Veldrijden is geen grote internationale sport, dat klopt. Schaatsen is dat ietsje pietsje meer. Alpine skiën of schansspringen is dat ietsje pietsje meer. Dameswielrennen is het ook een ietsje meer (maar toch ook vooral Nederland en Italië, plus wat eenlingen)...

Dus ja, je kunt prima discussiëren over de breedte en mondialisering van de sport veldrijden. En misschien moet je op een wereldbeker ook wel met max 4 per land starten, en ruimte geven aan mindere rijders uit andere landen. Voor de wedstrijd niet leuk, voor de goede sporters ook niet leuk, voor de mondialisering beter.
Maar wat je zelf ook zegt. De atleten zelf bedrijven wel degelijk topsport op een zeer professionele manier.

1 extra aspect. We moeten dat wielrennen met alle disciplines misschien juist niet in hokjes willen duwen.
Bmx-ers die naar de baan gaan.
Baanrenners die wegrennen erbij combineren (of andersom)
Wegrenners die combineren met veldrijden (of gravel)
Mountainbikers die ook in 't veld of op de weg rijden (of zelfs schaatsen op 't hoogste niveau).

Het zijn allemaal fietsers :)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 02 nov 2021 08:59

jappiex schreef: 01 nov 2021 20:50 Ik zeg nergens dat het geen topsport is. Het is super topsport. Ik ben zelf ook een fanatiek crosser en vind het ook op bescheiden niveau geweldig. Maar het is maar 3 maanden per jaar, waardoor je voor je levensonderhoud of voor je plezier er een grote andere sport naast moet doen en er is maar een heel erg klein deel van de wereld wat een klein beetje interesse toont. Pak hem beet 80% van de mensen uit Nederland die op Strava zitten weten waarschijnlijk niet wat een crosser is als je het ze vraagt.
Bedankt voor je uitleg.
Ik begrijp nu waarom je zegt dat het geen volwaardige sport is.
Topsport is het zeker. ;)

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 02 nov 2021 11:02

Ligt er ook aan hoe je volwaardige sport definieert. Ik vind darten geen volwaardige sport (helemaal geen sport zelfs, maar een kroegspelletje...). Idem voor F1....
Maar er zullen ongetwijfeld mensen het niet met me eens zijn.... ;)

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5298
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 02 nov 2021 12:16

edwin01 schreef: 02 nov 2021 11:02 Idem voor F1....
Ook een kroegspelletje? :lol:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 nov 2021 12:55

Kroegspelletje voor rijke mensen en hun (niet zo getalenteerde) zoontjes
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16202
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 nov 2021 15:30

Inderdaad al jarenlang maar anderhalve topper en nu twee. Het is net Veldrijden.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie