Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2021-2022

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 10 jan 2022 19:15

De coach van Brand wist daar ook over mee te praten. Honderden wedstrijden gewonnen. Het eindklassement in de superprestige zelfs dertien keer!
Twee keer wereldkampioen.

Het was en is een keuze……

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4623
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 10 jan 2022 20:04

mrcoffee schreef: 10 jan 2022 15:51
Je maakt een grap? Hier haar lijstje met wat vernauwde prestige.......

https://www.sportuitslagen.org/marianne ... 56627.html
Dat lijstje bevestigd alleen maar wat ik zeg.
Geen enkel seizoen veel crossen gereden, geen enkel seizoen volledig gedomineerd.
Erg selectief crossen gereden, niet alleen in periode, ook in type crossen.
Geen tien zeges op de koppenberg of gaveres van het veld. Wel op formule1 parcoursen als zolder en parkcrossen.
Natuurlijk hecht de buitenstaander veel belang aan een regenboogtrui waar ze zeer efficiënt in was (mede door de vaak cross-onwaardige parcours), persoonlijk meer voorkeur voor de echte crossers die het elke week waarmaakten. Dat was al zo toen ze nog tegen Daphny reed, dat was een echte crosster.

Uiteraard heeft ze als renster een indrukwekkend palmares, maar haar crosspalmares is selectief en onvolledig en dat kan wat mij betreft niet gecompenseerd worden met regenboogtruien.

Lucinda domineert al het ganse seizoen (behalve enkele crossen dat Betsema outstanding was) en dat is een indrukwekkende prestatie. Vermoedelijk zal Lucinda op een flutparcours ook de regenboogtrui kunnen verliezen, dat maakt haar niet minder de koningin van het veld dit seizoen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4623
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 10 jan 2022 20:07

robbebopper schreef: 10 jan 2022 19:15 De coach van Brand wist daar ook over mee te praten. Honderden wedstrijden gewonnen. Het eindklassement in de superprestige zelfs dertien keer!
Twee keer wereldkampioen.

Het was en is een keuze……
Dat is zo, wat ook een rol speelde was dat wk-parcours steevast atypische crossparcours waren. De uci heeft dat ook duidelijk gesteld dat dit geen toeval was en hoorde bij de ontwikkeling van het imago van het veldrijden (vooral na het geval Lembeek). Nys is daar op WK-gebied een beetje het slachtoffer van geworden.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 11 jan 2022 18:33

lugosi schreef: 10 jan 2022 20:07
robbebopper schreef: 10 jan 2022 19:15 De coach van Brand wist daar ook over mee te praten. Honderden wedstrijden gewonnen. Het eindklassement in de superprestige zelfs dertien keer!
Twee keer wereldkampioen.

Het was en is een keuze……
Dat is zo, wat ook een rol speelde was dat wk-parcours steevast atypische crossparcours waren. De uci heeft dat ook duidelijk gesteld dat dit geen toeval was en hoorde bij de ontwikkeling van het imago van het veldrijden (vooral na het geval Lembeek). Nys is daar op WK-gebied een beetje het slachtoffer van geworden.
o.a. mario de clercq kon fantastisch pieken naar een kampioenschap, later is gebleken wat de reden hiervan kon geweest zijn :dislike: Misschien is Nys vooral daar het slachtoffer van geworden + ook het parcours en een heleboel tegenslag.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 jan 2022 13:22

fiedoo schreef: 11 jan 2022 18:33
lugosi schreef: 10 jan 2022 20:07
robbebopper schreef: 10 jan 2022 19:15 De coach van Brand wist daar ook over mee te praten. Honderden wedstrijden gewonnen. Het eindklassement in de superprestige zelfs dertien keer!
Twee keer wereldkampioen.

Het was en is een keuze……
Dat is zo, wat ook een rol speelde was dat wk-parcours steevast atypische crossparcours waren. De uci heeft dat ook duidelijk gesteld dat dit geen toeval was en hoorde bij de ontwikkeling van het imago van het veldrijden (vooral na het geval Lembeek). Nys is daar op WK-gebied een beetje het slachtoffer van geworden.
o.a. mario de clercq kon fantastisch pieken naar een kampioenschap, later is gebleken wat de reden hiervan kon geweest zijn :dislike: Misschien is Nys vooral daar het slachtoffer van geworden + ook het parcours en een heleboel tegenslag.
Dus we gingen van Vos, met een discussie over haar keuze niet elk jaar 30+ crossen te rijden, maar van wat ze rijdt wèl veel te winnen - wat haar heel goed maakt volgens de ene persoon, maar wat haar prestige vernauwt volgens de ander.
Naar Brandt, die wel heel veel crossen rijdt, en de laatste jaren ook vrij veel wint (vooral dit seizoen). Maar nog niet zoveel WK truien heeft als Vos.
Naar de vergelijking Nys --> type Brandt, veel rijden, veel winnen maar slechts 2x WK. Naar zijn tegenstreber (en dus equivalent van Vos in de vergelijking Brandt/Vos?), de Clerq. Met daarin een onderbuik naar doping gebruik vanwege zijn goede piekkwaliteit....

maw, via 3 stappen zijn we van de 7e nationale titel van Vos (Had Cant niet haar 13e Belgische titel behaald?).., via haar concurrentie, die haar coach, en zijn concurrentie vroeger.. op .., jawel.., doping.
Volgens mij moeten we het allemaal niet zo serieus nemen. We hebben allemaal onze favourieten en hebben allemaal onze eigen argumenten waarom het ene palmares wel of niet meer aansprekend zou zijn dan het ander. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde ;-)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 12 jan 2022 14:52

In seizoenen met een dominante renner/renster doorheen het jaar is dat selectief koersen en pieken naar een WK altijd wel een dingetje. Worden de crossen verdeeld over een 5 tal deelnemers doorheen het jaar, dan valt dat selectief koersen minder op en wordt er bijgevolg ook veel minder op gehamerd. Ik koppel die 2 dingen gewoon los van elkaar: de beste op een kampioenschap was degene die die dag de beste was (al is dat ook niet altijd écht het geval). Regelmatigheidscriteria winnaars zijn globaal over het seizoen het meest regelmatig. Eigenlijk zijn dat 2 totaal verschillende competities naast elkaar. Iemand met een uitzonderlijke carrière is in mijn gedachtegang degene die zowel de criteria als de titels meegepikt heeft en zo zijn er gewoon heel weinig. Dat bekijk ik dan ook nog eens per soort koers. Zo'n type Vos (of Van Aert, van der Poel) zou ik dan bestempelen als talenten die goed gepiekt hebben om mee te graaien wat volgens hen belangrijk was, maar ik die gaan niet snel in mijn lijstje "koning(in) van het veldrijden" komen. Al is dat dan misschien vooral te wijten aan hun eigen carrièrekeuzes...
Neem nu bv een van der Poel. Toptalent in zowel veldrijden, MTB als wegwielrennen, maar op basis van zijn palmares nu vind ik het veldrijden er wel nog heel hard bovenuit steken. Einde carrière is dat misschien een ander verhaal, maar in het rijtje van de grote wegwielrenners of MTB'ers is dat toch echt geen hoogst uitzonderlijk palmares?

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 jan 2022 17:45

MarkVeenstra schreef: 12 jan 2022 13:22
fiedoo schreef: 11 jan 2022 18:33
lugosi schreef: 10 jan 2022 20:07

Dat is zo, wat ook een rol speelde was dat wk-parcours steevast atypische crossparcours waren. De uci heeft dat ook duidelijk gesteld dat dit geen toeval was en hoorde bij de ontwikkeling van het imago van het veldrijden (vooral na het geval Lembeek). Nys is daar op WK-gebied een beetje het slachtoffer van geworden.
o.a. mario de clercq kon fantastisch pieken naar een kampioenschap, later is gebleken wat de reden hiervan kon geweest zijn :dislike: Misschien is Nys vooral daar het slachtoffer van geworden + ook het parcours en een heleboel tegenslag.
Dus we gingen van Vos, met een discussie over haar keuze niet elk jaar 30+ crossen te rijden, maar van wat ze rijdt wèl veel te winnen - wat haar heel goed maakt volgens de ene persoon, maar wat haar prestige vernauwt volgens de ander.
Naar Brandt, die wel heel veel crossen rijdt, en de laatste jaren ook vrij veel wint (vooral dit seizoen). Maar nog niet zoveel WK truien heeft als Vos.
Naar de vergelijking Nys --> type Brandt, veel rijden, veel winnen maar slechts 2x WK. Naar zijn tegenstreber (en dus equivalent van Vos in de vergelijking Brandt/Vos?), de Clerq. Met daarin een onderbuik naar doping gebruik vanwege zijn goede piekkwaliteit....

maw, via 3 stappen zijn we van de 7e nationale titel van Vos (Had Cant niet haar 13e Belgische titel behaald?).., via haar concurrentie, die haar coach, en zijn concurrentie vroeger.. op .., jawel.., doping.
Volgens mij moeten we het allemaal niet zo serieus nemen. We hebben allemaal onze favourieten en hebben allemaal onze eigen argumenten waarom het ene palmares wel of niet meer aansprekend zou zijn dan het ander. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde ;-)
Sorry maar toch even nuanceren. In mijn post is het nooit de bedoeling geweest van ook maar ergens naar Marianne Vos te linken. Declercq reed ook zowat alle crossen, kreeg steevast op zijn donder van Nys en plots op de kampioenschappen was hij meer dan top. Dat kan natuurlijk maar achteraf is wel gebleken dat hij tijdens zijn croscarriere doping gebruikte.
Bewijs dat hij dat op de kampioenschappen deed heb ik niet en dat beweer ik ook niet. Ik stel er mij wel vragen bij.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 jan 2022 17:51

De Clercq was prof van 1991 tot 2004. Hij is drievoudig wereldkampioen veldrijden (1998, 1999 en 2002) en won daarnaast ook nog drie zilveren medailles en een bronzen medaille.

Hij werd tweemaal Belgisch kampioen veldrijden (2001 en 2002). Daarnaast won hij tal van belangrijke veldritten. In 2004 stopte hij vervroegd met veldrijden na vermoedens van dopinggebruik. Kritische vragen van journalisten over een boekje met aantekeningen over dopinggebruik werden door De Clercq afgedaan als "notities voor een boek dat ik ga schrijven". Hiervoor werd hij veroordeeld tot vier jaar schorsing, waarvan twee voorwaardelijk. In januari 2006 werd hij doorverwezen naar de correctionele rechtbank, waar hij zich moest verantwoorden voor het bezit van verboden middelen.

Na zijn carrière bleef hij in het veldrijden actief als ploegleider.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4623
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 24 jan 2022 10:27

Balen voor Hermans, positieve corona-test en dus niet mee naar WK.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 jan 2022 10:41

Wat een overwicht van Vos gisteren. Die explosiviteit is een sterk wapen, maar ze volgde toch ook erg makkelijk.
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4623
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 24 jan 2022 11:21

Goh, ik zag vooral een niet selectief parcours. Verder zag ik dat Vos haar 9de cross van het seizoen vooral in de wielen afwerkte. De andere toppers zitten ondertussen in de buurt van 30 crossen. Ik wil haar hetzelfde nog eens zien doen op een selectief crossparcours, genre Namen-Koppenberg-Gavere. Gaat niet gebeuren.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 jan 2022 11:50

Op dat niet-selectief parcours had ze dan toch 15 seconden te pakken op anderhalve minuut tijd.
Afbeelding

Plaats reactie