Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets primair voor Zwift

singa
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2021 18:12

singa 13 aug 2021 19:22

Beste fiets forum leden!

Na het zelf vergaren van informatie op het web, en het lezen van een aantal fora toch maar even een topic aangemaakt op dit forum om graag een beroep te doen op de vele kennis die hier rondfietst. Dit omdat ik zelf buiten de recent opgedane kennis zelf geen verstand heb van wat voor mij de beste keuze is!

Ik ben vrij sportief onderlegt en eigenlijk bloed fanatiek als het aankomt op het doen van welke sport dan ook, ik daag mezelf graag uit. Mijn ogen zijn zo'n 2 maanden geleden gevallen op Zwift, ideaal om tussendoor wanneer het mij uit komt op de fiets te springen en thuis een extra workout te doen. Primair zal ik deze fiets dus voor Zwift gebruiken, maar wel in het achterhoofd dat ook een buitenrit gemaakt kan worden.

In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar een 2e hands, maar na een aantal weken rond gespeurd te hebben op marktplaats neig ik steeds meer naar een compleet nieuwe fiets. Het feit dat alle onderdelen nieuw zijn geeft mij toch een bepaalde rust, al gaat dit ten kosten van het opschroeven van het budget.

Mijn budget voor fiets en smart trainer zal rond de €2000,- liggen.

Mijn groep voorkeur gaat uit naar shimano 105. Binnen mijn budget is dit niet makkelijk, corrigeer me als ik dit fout heb, maar aangezien de aandacht primair op Zwift ligt kan ik op veel onderdelen besparen omdat deze simpelweg voor Zwift niet belangrijk zijn (lees schijfremmen, lichtere onderdelen, betere wielenset etc).

Ik ben 1,80 en heb een beenlengte van 80cm (vrij aan de korte kant voor mijn lengte volgens mij).

Als fiets had ik deze op het oog ;https://www.mantel.com/sensa-romagna-comp&spec[]=9574
Op het moment van schrijven is de Sensa Romagna SLE in mijn maat out of stock.

Als smart trainer overweeg ik één van deze 3 trainers; Tacx flux 2, Elite Suito-T of Elite Direto XR-T (deze is op het moment van schrijven gunstig geprijsd)

Zou ik met de aankoop van een fiets als deze verstandig doen voor mijn doeleinden of zouden jullie naar een ander model neigen? Eventueel advies op de smart trainer is natuurlijk ook welkom!

chris80
Forum-lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 14 aug 2021 11:18

Eigenlijk voldoet elke fiets wel als indoortrainer fiets. Het enige wat belangrijk is, is dat je er goed op past 😀. Onderdelen slijten nauwelijks en hebben niet veel te verduren.

Zelf heb ik als indoortrainer een Elite Suito, ben daar erg tevreden over. En dit is wel het juiste moment om er 1 te kopen, als het winter wordt en ze worden schaars gaat de prijs ook weer omhoog.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 15 aug 2021 23:26

Gewoon simpel fietsje moet prima zijn, ik heb er een Trek op van 20 jaar oud, werkt prima

Gebruikersavatar
Dritty
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 feb 2020 19:48

Gebruikersavatar Dritty 16 aug 2021 11:03

Ik maak voor zwift gebruik van een oude tweedehands fiets. Daar heb je echt geen nieuwe voor nodig. Koop gewoon een goede smart-trainer en een goedkope tweedehands fiets.

Gebruik dat budget liever voor wat extra 'gadgets' voor je indoor-setup zoals een goede ventilator, mooi groot scherm en evt. de wahoo kickr climb.

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 16 aug 2021 11:37

Je kunt toch ook met je wegfiets op de smart trainer.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

meuk
Forum-lid
Berichten: 1104
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 16 aug 2021 11:46

+1 mijn fiets staat binnen een minuut op mijn Neo

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 16 aug 2021 11:50

Dat kan ja, nadeel is wel dat je telkens je setup klaar moet maken als je fiets er niet op zit, je van buiten vuil in huis haalt en afhankelijk van waar hij staat (bij mij op zolder) je de fiets omhoog en omlaag moet tillen iedere keer dat je wisselt.

Al zijn die voordelen misschien wel een beetje klein om een nieuwe fiets voor aan te schaffen :mrgreen:

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 aug 2021 20:12

Tacx neo bike dan maar? Ben je in 1x klaar, voor 2500 Euro ofzo.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 17 aug 2021 16:30

Wbt een fiets voor Zwift. Een opstelling die altijd klaar staat is erg luxe. Omkleden, bidon vullen en een paar minuten later ben je aan het fietsen.

Een nieuwe fiets kopen kan. Makkelijk (indien leverbaar) en kost wat meer. Fietsen is bij mij hobby, dat is ook zelf opbouwen. Voor Zwift zijn de eisen aan de fiets iets minder. Je bent binnen, minder slijtage, en je hebt geen snelheid, framebreuk heeft minder gevolgen.

Daarom heb ik via ebay een frameset met lichte schade (klein deukje in liggende achtervork) gekocht met een geometrie die me erg bevalt (qua vermogen trappen) Het frame heeft me heel weinig gekost :-)
Vergelijken van geometrie kan je hier: https://geometrygeeks.bike)

Over het verzet had ik inmiddels al nagedacht en met enige Zwift ervaring wist ik wat m'n ideale verzet moest zijn. Dat was namelijk 46 x 11-32. Via Zwift zelf is een instelling waarmee je dit verzet kan "uitbreiden" (de instelling dat je trainer minder reageert op een helling, bv 15% voelt als 10 maar dan moet je wel langer trappen, dus het kost evenveel energie) 11-32 met zoveel mogelijk tussenstappen is wel fijn. Via het verre oosten heb ik een 12 speed groep gekocht, Sensah Empire Pro. Daar heb ik nu meer dan 250 uur mee gereden zonder problemen. Schakelen voelt als iets tussen Sram Rival en Force.

Andere onderdelen had ik nog of heb ik aangeschaft. Stuur, stuurpen, zadel, zadelpen, crank met kettingblad, etc.
In totaal was ik rond de 500 euro kwijt voor m'n Zwift fiets.

singa
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2021 18:12

singa 17 aug 2021 18:48

Ontzettend bedankt voor de reacties en het meedenken.

Een nieuwe fiets is voor mij wel echt een pré. Zoals aangegeven ben ik zelf niet onderlegd genoeg om te bepalen wanneer een 2e hands een goede koop is. Dan ben ik liever iets meer kwijt, dat ik voor mijn gevoel weet wat ik in huis haal.

Daarnaast ben ik niet heel ruimwonend, dus kan ik maar één fiets kwijt. Hier is ruimte voor gemaakt in de berging die gelijkvloers met de woning is. Zoals aangegeven is de fiets primair voor Zwift maar is het ook fijn zijn als ik sporadisch goed voor de dag kan komen in de buitenlucht.

Binnenkort maar even een bezoekje brengen aan een wielerwinkel in de buurt!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 aug 2021 20:03

meuk schreef: 16 aug 2021 11:46 +1 mijn fiets staat binnen een minuut op mijn Neo
Niet voor iedereen een goed idee........

Heb ik deze winter voor het eerst gedaan na 20 uur balhoofd helemaal veroest en vast bracket lager kapot pedaal lagers verrot, lagers voorwiel etc

Daarnaast durf ik met een carbon frame met steekas echt niet te sprinten. Ik ben bang dat ik hem er zo uitruk. Frames zijn daar niet op gemaakt. De kracht op een trainer is heel anders

Ik zou een goedkoop alu superstijf frame bestellen, met een voorvork goedkoop voorwiel ik 1x setup. Lekker goedkoop ook. Remmen heb je niet nodig, 2 voorbladen ook niet, geen achterwiel etc.

Of een oude fiets, ik heb mijn oude mtb erop gezet.

Plaats reactie