Alles over vakanties op én met de fiets

Toscane, basisinformatie gevraagd ! + camping tips

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 aug 2021 12:26

Vanmorgen door Buonconvento gereden de strada Bianche liggen voor het oprapen.Wat een gave omgeving.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 18 aug 2021 17:06

Zondagavond zetten we koers naar Lajatico in Toscane. Km of 15 ten NW van Volterra. Ik heb wat routes gemaakt op Strava, veel gravel zag ik al dus de 30mm maar ff alvast omgelegd. Toch hoop ik dat er iemand hier mee leest die hier eerder is geweest en wat goede route tips heeft?

tetelacourse
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 mei 2016 20:32
Contact

tetelacourse 24 aug 2021 09:11

Ik ben vorige week teruggekomen uit het mooie Toscane. Na een corona-omboeking hier terecht gekomen en wel op camping-villaga Montescudaio, nabij Cecina aan de kust. Camping is onlangs overgenomen en maakt deel uit van de HumanCompany waar ook Park Albatros en Norcenni onder vallen. Vaste gasten zijn er niet zo blij mee, anderen net wel. Een goed gevulde, goed georganiseerde camping met veel NL'ers, zeker in het hoogseizoen.
Ik heb, mede via de zoekfunctie hier tips / routes gevonden in de nabije omgeving. Na enkele (5/10km) kom je in het verkeerluwe achterland en daar vind je in het mooie glooiende landschap uitdagende beklimmingen (Riparbella, en dan niet via de hoofdweg) maar ook mooie lopers (Sasetta). De zg. Strada del Vino (Bolgheri-Castagneta) en de La Sassa liggen allemaal binnen een ronde van 50 tot 9o km. De weg zijn wisselend van heel goed tot slecht begaanbaar (voor een 25m raceband).
Ik wist niet goed wat ik kon verwachten maar het heeft mij positief verrast al denk ik wel dat de omgeving meer landinwaarts uitdagender/mooier is.
haarspeldbochten zijn mijn specialiteit...nu die stukken en ervoor en daarna nog

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 25 aug 2021 16:10

Ik ben een week in Lucca geweest en in dat gebied gefietst. Fiets gehuurd via luccacyclingclub. Ondanks dat het geen hooggebergte is; zorg dat er een klimverzet op zit. De stijgingspercentages zijn flink, ik kwam meermaals stroken van paar kilometer 10-11% gemiddeld tegen. Rond Lucca waren de wegen goed en het verkeer zeer sociaal, In elk dorpje kan je wel iets eten/drinken kopen. Geweldig fietsen.

Ik had niet ook nog een gravel/MTB fiets, maar heb vele paden gezien die me geweldig leken, en ook buiten het Strade Bianche gebied. Zeker rond Pomerance / Volterra zijn de onverharde wegen geweldig (maar daar heb ik gewandeld).

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 sep 2021 15:20

Wij zijn net terug van een kleine 3 weken Toscane en hebben ontzettend genoten van dit gebied! Super goed weer gehad, heerlijk eten en mooie omgeving! Wij zaten bij Montecatini Terme (camping Belsito) met een ontzettend mooie plek met vrij uitzicht over de heuvels en het dorpje Montecatini Alto en Vico. Geen animatie, dus lekker rustig maar wel 2 mooie zwembaden. Zijn een middag naar Pistoia geweest, dag naar Lucca en 2 dagen (met hotelovernachting) in Florence. Daar zijn wij met de trein heen geweest (auto in Montecatini Terme). Dit beviel erg goed scheelt een hoop gedoe en tijd met parkeren in Florence. 1 dag hebben we rond Volterra en San Gimignano gefietst. Deze streek is echt zoals je Toscane in de folders ziet. De uitzichten zijn geweldig, maar zelf rij ik liever langer bergop.

Zoals jbams hierboven al schreef zijn de Italiaanse wegen totaal anders dan de Franse. De klimmen zijn erg onregelmatig en schommelen van 7-8% naar 12% en terug. Het was soms erg harken met 36x28. Vooral de kleinere boerenweggetjes.

Op de laatste dag kwamen we in San Baronto Giovanni Visconti nog tegen (hij woont daar) met een andere prof van Vini Zabu. Ze stonden net even een koffie te drinken.

Ik zou zo weer naar dit gebied gaan. Perfecte uitvalsbasis voor mooie ritten en veel steden binnen het uur te bereiken. Uiteindelijk 820km gefietst.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 14 sep 2021 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7822
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 sep 2021 18:38

Volterra is inderdaad wel echt het Toscane uit de folders ja!
Prachtig gebied. En Firenze is altijd leuk en zeker als het tourisme wat is ingeperkt vanwege corona.

Ben je ook nog in Siena geweest? Echt heel anders, rustig en haast een verademing tov Firenze. Maar heel mooi en sereen!
Do or don’t, there is no try

cimecaron
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:00

cimecaron 11 sep 2021 22:35

Met de trein is Toscane prima te doen en niet duur. Zelf een keer met vliegtuig naar Pisa geweest en in Lucca gezeten. Daar een fiets gehuurd en dagje naar Florence geweest per trein. Geen auto nodig.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 sep 2021 15:31

Enzzo schreef: 11 sep 2021 18:38 Volterra is inderdaad wel echt het Toscane uit de folders ja!
Prachtig gebied. En Firenze is altijd leuk en zeker als het tourisme wat is ingeperkt vanwege corona.

Ben je ook nog in Siena geweest? Echt heel anders, rustig en haast een verademing tov Firenze. Maar heel mooi en sereen!
Ik zou op de fiets van Montecatini Terme naar Siena, maar dat is er niet van gekomen. Moet ook wat overblijven voor de volgende vakanties :winkthumb:

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7822
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 12 sep 2021 20:42

:like: zeker doen!
Pisa is inderdaad ook heel leuk als je de binnenstad neemt en de toren een beetje vermijdt. Lekkere vlakke wegen ook daar, welkome verademing na al dat klimwerk ;)
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 12 sep 2021 21:27

tetelacourse schreef: 24 aug 2021 09:11 Ik ben vorige week teruggekomen uit het mooie Toscane. Na een corona-omboeking hier terecht gekomen en wel op camping-villaga Montescudaio, nabij Cecina aan de kust. Camping is onlangs overgenomen en maakt deel uit van de HumanCompany waar ook Park Albatros en Norcenni onder vallen. Vaste gasten zijn er niet zo blij mee, anderen net wel. Een goed gevulde, goed georganiseerde camping met veel NL'ers, zeker in het hoogseizoen.
...

Was die overname recent?
Wij waren er 2018. Qua Italiaanse gasten een hoog tokkiegehalte. Vond het geen aanrader.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7822
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 12 sep 2021 21:49

Als je in Italië bent wil je toch geen NL’ers zien en horen?!
Je overlaadt je met de heerlijke Italiaanse cultuur, het fantastische eten en het magnifieke landschap. Het laatste wat je dan wilt zien is campinggasten uit Nederland met hun caravan en Lidl voer uit Nederland. Toch? Of chargeer ik nu ;)
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 12 sep 2021 22:10

Geloof me, erger dan Lidl Nederlanders zijn Italiaanse tokkies. :mrgreen:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Plaats reactie