Alles over vakanties op én met de fiets

Toscane, basisinformatie gevraagd ! + camping tips

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12468
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 aug 2021 23:03

Op norcenni girasole club zit een top wijnwinkel.
Maar als je de meren te toeristisch vind, dit is wel een grote camping.

Ik persoonlijk vind Toscane in het hoogseizoen aan de warme kant. Garda kan je pech hebben met regen, hier heb ik twee keer een hitte golf gehad en dan wil je niet fietsen, boven je lichaamstemperatuur is echt te.

Aan de kust is wel aardig, maar iets minder fietsen. Le Capanne, ik vond er iets te weinig voor de kids, toen 4 en 7, maar het was best leuk.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 13 aug 2021 23:07

San Gimignano zit voor mij ergens tussen kunst en kitsch in.

Agriturismo zou mijn voorkeur wegdragen, zeker als je wijnliefhebber bent.

Als je interesse in sportwagens hebt... Bologna en Modena liggen op de route heen/terug - leuke stopplaatsen om de musea van Lamborghini en Ferrari te bezoeken.
Afbeelding

KoenT
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 jul 2017 10:35

KoenT 14 aug 2021 11:37

@ Nuitkor

Vorig jaar op camping Belsito gestaan. De plaatsen waren voor ons groot genoeg. Wij hebben een caravan van ong. 7m. Dan best wel beneden op de camping staan. Indien je met de tent, camper of kleinere caravan gaat, kun je gerust meer aan de bovenkant gaan staan. Sanitair was ok. Ze hebben 2 zwembaden, beneden een gewoon bad en aan de bovenkant is het meer voor de kinderen (plonsbad, ook een groter zwembad en enkele waterattracties). Restaurant op de camping is ook een aanrader (wij vonden het toch ok). Restaurants en bars in Montacatini Alto zijn ook goed. Wij vonden het in "Caffè Giusti" heel lekker, is wel duurder dan de gewone pizzeria. Het dorpje zelf is ook best aangenaam om eens rond te wandelen.
Funicolare naar Montecatini Terme is ook wel eens plezant om te doen.
Heb daar ook een aantal fietstochtjes gemaakt. De klim vanuit Terme naar de camping is heel aangenaam. Geen te steile stukken en juist kort of lang genoeg om op het laatst nog eens alles uit de benen te persen. Je kan deze klim langer maken wanneer je in de scherpe bocht naar links nog verder omhoog rijdt. Rechtdoor in de bocht ga je naar het dorpje en een beetje rechts aanhouden rij je naar de camping.

KOen

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 14 aug 2021 22:03

Weet iemand ook goed een adresje, liefst in de buurt van Florence, voor fietsverhuur?
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 aug 2021 10:06

@KoenT, bedankt voor je tips!

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 15 aug 2021 13:52

daniel1975 schreef: 13 aug 2021 15:20 @metor: jullie zaten ook na het vakantie seizoen denk ik? Ik vraag mij af of die camping in het hoogseizoen ook nog leuk is of te druk?
Ja wij zaten ook na het vakantieseizoen.
Die twijfel hebben we ook. Daarom de keuze maken om tzt het zelf maar te gaan ervaren.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 15 aug 2021 15:47

Hij kwam al eerder voorbij, maar ik kan Camping La Futa aan de Futa pas aanraden. Aan de noordkant van Toscane. Ligt wat hoger, dus ‘s avond wat koeler als het heet is. Heerlijk rustige middelgrote camping. Wel NL enclave, maar een van de fijnste campings die wij de afgelopen jaren bezocht hebben.

In deze regio de racer. Iets zuidelijker kan de gravelfiets ook mee. Ik had de MTB mee destijds, nauwelijks MTB paden gevonden. Ik moet nog eens terug met de racer. Wellicht volgend jaar….
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 aug 2021 16:07

Ik zie op de website van La Futa meteen diverse De Waard tenten, kijk daar word ik als De Waard bezitter vrolijk van, dank :)

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 15 aug 2021 17:54

Ze hebben een apart tentveld
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12468
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 aug 2021 21:29

metor schreef: 15 aug 2021 13:52
daniel1975 schreef: 13 aug 2021 15:20 @metor: jullie zaten ook na het vakantie seizoen denk ik? Ik vraag mij af of die camping in het hoogseizoen ook nog leuk is of te druk?
Ja wij zaten ook na het vakantieseizoen.
Die twijfel hebben we ook. Daarom de keuze maken om tzt het zelf maar te gaan ervaren.
Vijf jaar geleden veel te druk....... Maar!
- we hadden een hitte golf dus niemand ging de camping af.
- kinderen waren toen 4 en 7, dus wilde we vooraan bij het zwembad liggen en dus ontkwam je er niet aan om 8u45 bij het hek te staan en om 9u naar de bedden te rennen, als ik iets verschrikkelijk vind..........
-er was sprake dat ze een derde zwembad complex gingen bouwen of dat er staat geen idee.

Wel een prima camping ook voor restaurants, eten, zwembad is heel leuk.
Fietsen vond ik er niet fantastisch.

Het weer, ik ben totaal vier jaar achter elkaar in Toscane geweest en daarna drie jaar bij de grote meren. Weer was bij Garda en lago magiorre echt beter. Maar ja die ervaringen zijn ook anders. Weer zeker moet je zuid Frankrijk of de Spaanse kust hebben.

Als je het geluk hebt in een regio te zitten die de eerste of laatste zijn, kan je de eerste of laatste weken pakken, vooral als je laat bent en de laatste twee pakt is het als iets rustiger en de laatste scheelt echt de helft.

1094
Forum-lid
Berichten: 1596
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 15 aug 2021 21:50

Ik zit begin september ook in die regio (uurtje onder sienna tegen de kust). Hoe kan ik het beste mn routes plannen, wil wel graag wat witte secties rijden maar zit denk ik net te ver van het officiele parcours af.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 aug 2021 09:24

marsman schreef: 15 aug 2021 15:47 Hij kwam al eerder voorbij, maar ik kan Camping La Futa aan de Futa pas aanraden. Aan de noordkant van Toscane.
Voor wie dit niet te Noordelijk vindt ook een prima keuze. Passo Futa is om meerdere reden een mooi doel. Pas vormde in de oorlog een belangrijke rol. Bovenop staat een monument van Tour en Giro winnaar Nencini.
Ook de herberg op de top is even de moeite om een bakkie te doen. Veel mooieoude autosportfoto's aan de muur. Logisch want Mugello ligt aan de voet en de Mille Milglia was hier regelmatig te gast.
Ook wat foto's van wielersport en een paar jaar geleden liep Vittorio Poletti daar rond.
Dit was een ploegmaat/trainingsmaat van Nencini. Geef die beste man (als hij nog leeft) een cafe en je krijgt een uur schitterende wielerverhalen.

Leuk rondje met bv de Passo Gioco en Valico Crocetta.

Aan de voet van de Futa bij Barberino kan je - volgens ingewijde - bij Il Pailolo de beste bistecca Fiorentina halen. Ik heb ze inmiddels op zeker 10 verschillende plaatsen gegeten en deze staan zeker op uno.

Nadeel van de omgeving Futa is dat je wat verder weg zit van Florence, Siena etc. Ook heeft het niet het typische Toscaanse landschap maar het is er evengoed schitterend mooi.

Plaats reactie