Alles over vakanties op én met de fiets

Toscane, basisinformatie gevraagd ! + camping tips

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 12 aug 2021 22:19

Vaak in Toscane op vakantie geweest, ieder gebied heeft zijn charme.

Chianti streek is mooi, leuke kleine heuvels en aardige plaatsjes, maar niet heel bijzonder. Uitzondering is natuurlijk San Gimignano (net buiten de Chianti streek).
Rond Florence is het naar het oosten wel mooi, aardige klimmen te doen en mooie rondjes te rijden.
Helemaal in het zuiden heb je Arcidosso, leuke plaats, wat meer het niet echt toeristische Toscane (voor zover je het daar over kunt hebben). Ligt een mooie klim (geen uitzicht ) Monte Amiata, maar daarvoor zou ik het niet doen! Je kunt van daaruit mooie lussen fietsen en ook naar de kust fietsen.

Mooiste gebied waar we hebben gezeten is net ten zuiden van Sienna rond de Strada Bianchi (Buonconvento). Schitterende omgeving om te fietsen met de typische heuvels zoals je ze in de folders ziet staan.

We hebben echter er nooit gekampeerd, altijd in huisjes gezeten.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 aug 2021 10:55

daniel1975 schreef: 12 aug 2021 19:14 GastheerG is hier op het forum dé kenner van die regio.
Kenner zijn altijd gelijk wel grote woorden maar ik ben beslist een liefhebber van Toscane.

Er zijn al veel goed tips gegeven dus ik beperk mij even even tot mijn Toscaanse Top 10.

10. Florence
Zelf ben ik niet heel erg van de oude gebouwen maar dit is toch wel een indrukwekkende stad. Op dit moment schijnt het er weer erg druk te zijn want een vriend van mij die in het centrum woont is de bergen ingevlucht.
Toch wel een must om een dagje rond te kijken. Hoge toren is leuk met kinderen. Worden zo ook rustig van :mrgreen:
Tijdens een dag Florence is het wel een idee om aan de zuidkant van de rivier de Arno te lunchen. De Ponte Vecchio is toch een must en dan even doorlopen naar het zuiden en daar een willekeurige zijstraat van een ziistraat. Bij dat soort trattoria’s zitten vooral Italianen. Dan weet je dat het eten goed is en het geeft een authentieker gevoel en op zo'n dag zie je al toeristen genoeg.

9. Pan Forte
Eigenlijk de "ideale” sportreep. Lekkernij uit Siena. Stevig, zoet, vruchten, noten.

8. Strade Bianche
In Toscane fietsen zonder op de witte wegen te rijden kan bijna niet. Een MTB is voor een getrainde fietser niet nodig. Een gravelbike kan maar met een versnelling waarmee je de Mur van Huy op kan zijn alle stroken wel te fietsen. Wel is 25/28 mm aan te raden.
De kwaliteit van stroken kan enorm schelen. De stroken die naar een dorp gaan zijn doorgaans een stuk beter dan de stroken die alleen maar door een aantal wijngaarden gaan. Als een strade bianche een wegnummer heeft is dat doorgaans wel een goede indicatie dat er prima te fietsen is.

7. Camping Figline
Ik heb nagenoeg altijd in een hotel of B&B gezeten. 1 keer op een camping in Figline op een plasboogje van Florence.
Dat was buiten het seizoen dus ik kan niet beoordelen hoe het daar NU is. Wel een prima camping en goede uitvalsbasis. Zeker met kids. Busservice naar Florence.

6. Volpaia
Een wijnnederzetting op een berg dat vooral door Italianen als een geheimtip wordt gezien. Prima eten en natuurlijk wijn.
Leuk om met de auto te gaan maar ook erg geschikt voor een mooi fietsrondje. Via de strade bianche vanuit Panzano heen en over de gewone weg naar Radda terug.
Die strook is zelfs als het regent betoverend mooi en het kasteeldorp echt wel heel bijzonder.

5. Enoteca
Naar Toscane zonder bezoek aan een enoteca is natuurlijk onbestaanbaar. Ze zitten echt overal maar ik vond ze toch het leukst in de wat kleinere plaatsjes. Soms zijn er tijdblokken die gericht zijn op proeven. Ook leuk om mensen te ontmoeten.
Wil je liever rustig proeven kan je als je een serieuze consument de hele dag wel terecht.
De meeste enoteca’s hebben wel een wijntje voor iedere beurs.

4. Passo, passo, passo
We kennen Toscane natuurlijk vooral van de heuvels maar er is een enorm pak serieuze cols.
Passo dell'Abetone – op het randje maar bekend van Giro. Diverse Coppi monumenten en een klassieker.
Ook op het randje zijn de Passo di Mandrioli & Verna. Is prima rondje vanuit Bibienna. Samen goed voor 100 kilometer en 2100 hoogtemeters.
De hogere passen in Toscane zitten vooral in het noordwesten en in het oosten bij Arezzo.

3. Ultimo Chilometro (Siena)
De laatste kilometer van Strade Bianche is toch wel een must voor de wielerliefhebber. Deze begint grofweg bij de Porta Romana en eindigt op de beroemde Piazza del Campo.
Siena is natuurlijk überhaupt een prima bestemming om en dagje door te brengen.
Espresso op de Campo is natuurlijk niet goedkoop maar heeft wel wat. Lunch liever ergens achter het stadhuis, Rustig, smakelijk, minder toeristisch.
Liefhebbers van oude racefietsen gaan even bij Rossi kijken. Die zit 50 meter van de stadspoort Camollia. Even vragen of je “de overkant” mag zien.

2. Bistecca alla Fiorentina
Een gruwel voor vegetariërs maar deze Toscaanse specialiteit is een traktatie voor de liefhebber van vlees. Een T-bone van doorgaans 1,2 a 1,4 kilo. Doorgaans eet je die als hoofdgerecht met z’n tweeën en wordt geserveerd op een houten plak met een stoer mes om zelf aan de gang te gaan.
Zelf mag ik hem graag als lunch eten met een frisse salade en stoer brood. Glas Brunello erbij en een espresso toe en dag kan niet meer stuk.

1. Monte Sante Marie – Settore Fabian Cancellara
Ruim 11 kilometer lang en op afstand de zwaarste strook Strade Bianche uit de gelijknamige klassieker.
Nadat Fabian Cancellara driemaal had gewonnen is deze strook naar hem vernoemd, Zuiltje met zijn naam staat aan het begin van de strook.
Strook begint even buiten Asciano bij de Ponte del Garbo en eindigt in het gehucht Torre a Castello.
De strook bevat een aantal zeer steile passages waar het stevig duwen is. Het gaat echter ook een paar keer geniepig omlaag met meestal vervelende wasborden. 25 mm en voor wie wat zwaarder is liever nog 28mm bandjes zijn dan aan te raden.
Na goed 6 km bereik je “de top” maar daarna zeurt “het stof” nog even door tot aan Torre a Castello.
Daar is een watertappunt! Lekker na al dat stof ;)
Wie deze strook zelf gereden heeft gaat echt heel anders naar die Toscaanse klassieker zitten kijken. Dat alleen maakt het al tot een must have.
Route https://goo.gl/maps/oG7RkamuPWuPuY9SA

A presto!

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 13 aug 2021 11:26

Ik moet weer terug!
Na een halve eeuw Frankrijk smaakt Italie steeds beter.
(hoewel de US en Noord Spanje, Slovenie, Kroatie ook nog op de todo lijst staan)
Niet zijken maar reiden !

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 13 aug 2021 12:01

Als je vanuit Nederland richting Toscane gaat kan je op diverse manieren het snelst. Over Zwitserland of over Oostenrijk. Ik heb beiden gereden over Zwitserland en over Oostenrijk. Gotthardtunnel maak je daar geen zorgen over ik heb daar gehad dat ik bijna geen wachttijd had en op terugreis 1,5 uur. Oostenrijk reed ik door de Fernpass en dat is ook verschillend betreft reistijd soms rijd je zo door en soms staat daar best wat file. Verschil tussen Zwitserland was voor mij de extra vignet voor caravan die ik Oostenrijk niet nodig had. Persoonlijk vind ik Oostenrijk met de caravan wat makkelijker rijden, maar sluit Zwitserland niet uit als ik naar Italië ga de route is het snelst door Zwitserland. Ik rijd gewoon overdag en dat bevalt prima. Ik doe dan ook meerder stops. Bijvoorbeeld Hockenheim, Zuid Tirol en dan Toscane.
Ik zou mij niet druk maken over de file. File kom je altijd tegen als je onderweg bent op vakantie. Gotthardtunnel, Fernpass of wat ik bijvoorbeeld weleens heb gehad dat op drie onbekende knooppunten Stau in Duitsland had en dat sluiten ze gewoon de hele snelweg af en dat kan weleens langer dan een uur duren.

Mijn ervaringen van campings zijn:

https://www.nonnastella.it/nl/camping-toscane.html
http://www.campinglafuta.it/
http://www.campingallagodilago.it/ (Deze camping niet in Toscane, maar wel een heel leuk gebied, bijvoorbeeld San Boldo Pass zeer dicht in de buurt en hele goede wijn bij Shara)


Genoeg uitdagingen met de racefiets en kinderen.

Heb je nog meer vragen, dan hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 aug 2021 13:17

Wow, dank voor alle tips, hier kan ik zeker verder mee!

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 13 aug 2021 13:27

Zeker San Gimignano niet vergeten. (excuses als de spelling niet juist is)
Niet zijken maar reiden !

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 13 aug 2021 13:46

Mocht je willen combineren met Frankrijk, dan is rijden via de Mont Blanc of Frejustunnel ook een optie.

Het is al weer een tijd geleden, maar wij hebben goede ervaring met Camping Barco Reale in Lamporecchio/San Baronto (in de heuvels ten zuiden van Pistoia). Een zekere Giovanni Visconti woont naast de camping dus voor fietsinspiratie kun je op zijn Strava account terecht. En aan het aantal fietsers te zien is San Baronto ook populair bij de italiaanse wielertoeristen.

Florence, Lucca, Montecatini Terme (bekend van de Giro), strand van Viareggio, Vinci (geboorteplaats van Leonardo) zijn allemaal goed als dagtrip te doen.

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 13 aug 2021 14:32

daniel1975 schreef: 12 aug 2021 21:23 Wij zaten 1x op de mega camping in Figline Valdarno. Gelukkig in september, ik weet niet of ik dat ook leuk zou vinden in juli of augustus. Qua faciliteiten wel top en nog nooit (ik herhaal, nog nooit!) zo'n goede ijssalon op een camping gehad.
Je vergist je snel in het aantal hoogtemeters wat je in die regio maakt, het is er nooit vlak en soms best pittig klimmen.
Twee jaar terug ook in september daar op de camping gestaan. Toen 'gevlucht' voor de regen en het mindere weer in Levico. Voor de kid(s) een fantastische camping en vond zelf het fietsen daar top. Ik zou zo zonder twijfel weer terug gaan vanwege de combi vermaak gezin/fietsen. Weinig vlak, rustige weken en genoeg hm te maken en zoals Daniel zegt een aantal zeer pittige klimmen tegen gekomen wat ik niet had verwacht.
Daarnaast de meeste toeristische trekpleisters op prima reisafstand voor dagjes uit (Florence, Siena)

Noordelijker de Appenijnen vond ik ook een hele mooie plek. Net wat langere klimmen en je kan ook lekker naar de kust (Viareggio) met bezoekjes aan de Cinque Terre, Pisa, Lucca, etc

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 aug 2021 15:05

Gravel en de racer mee.
Prachtige zeer rustige streek en genoeg wijn kaas salami etc etc en heel veel agriturismo.
Bijlagen
3ACBA175-2944-4099-96F3-936E3B9F81E1.jpeg
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2021 15:20

@metor: jullie zaten ook na het vakantie seizoen denk ik? Ik vraag mij af of die camping in het hoogseizoen ook nog leuk is of te druk?
Less is bore

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 aug 2021 16:05

RobertvD schreef: 13 aug 2021 13:46 Mocht je willen combineren met Frankrijk, dan is rijden via de Mont Blanc of Frejustunnel ook een optie.

Het is al weer een tijd geleden, maar wij hebben goede ervaring met Camping Barco Reale in Lamporecchio/San Baronto (in de heuvels ten zuiden van Pistoia). Een zekere Giovanni Visconti woont naast de camping dus voor fietsinspiratie kun je op zijn Strava account terecht. En aan het aantal fietsers te zien is San Baronto ook populair bij de italiaanse wielertoeristen.

Florence, Lucca, Montecatini Terme (bekend van de Giro), strand van Viareggio, Vinci (geboorteplaats van Leonardo) zijn allemaal goed als dagtrip te doen.
Die camping die jij noemde hebben wij ook bekeken, maar zoals het nu lijkt gaan wij naar Camping Belsito. Heb jij enig idee wat het verschil is qua ligging met fietsen en dorpjes op loopafstand? Vanaf Camping Belsito kan je gemakkelijk naar Montecatini Terme Val di Nievole lopen om wat te drinken/eten. Ook is het treinstation vlak bij voor eventueel de trein naar Lucca/Florence.

Kan je wat meer vertellen over die camping?

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 13 aug 2021 22:29

Wij gaan beurtelings kamperen naar Italië en Frankrijk met heel af en toe naar Spanje. Meestal 2-3 weken en altijd minimaal één verplaatsing.

Als we naar Italië gaan, 9 van 10x via duitsland/München. Het is om, maar rijdt prettig. Pakken meestal een hotel overnachting in sud-tirol. Ps geen aanhanger of caravan, dakkoffer voor tent en fiets drager met daarop racer /campingstoelen.

Toscane aan de kust geweest, bij cecina in de buurt, vond het tegenvallen. Chianti streek is een aanrader, siena is top. 2x gestaan op camping orlando in chianti, 2e keer viel tegen... Weet niet precies waarom, gaan nog wel een keer terug. Qua fietsen top en het voordeel is, camping op een berg dus savonds enigzins verkoeling en minder insecten.

Zit nu in sirolo, marche. Vind persoonlijk de marken leuker dan toscane, 't is meer Italiaans.
Dit weekend verkassen naar een meer in de dolomieten.

Mbt Italië en de meren... Ik weet niet wat je info is maar como en garda meer enz zijn erg/te druk maar er zijn tal van leuke en minder toeristische meren. Bv caldonazzo, prachtige fiets omgeving en super water...

Plaats reactie