Voor al je afspraakjes

Beginner met veel vragen op zoek naar een fietsgroep/maatje (regio Delft)

Chanty
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jun 2021 21:18

Chanty 30 jun 2021 21:32

Hallo allemaal,

Ik ben een complete beginneling (30 jaar, vrouw, regio Delft), net begonnen met fietsen. Ik was begonnen met lange afstanden (tot 40 km) rijden op mijn vouwfiets (13.5 kg) in januari 2021, maar heb een paar weken geleden een "echte" fiets gekocht, een gravel bike Rock Machine (9 kg, carbon frame). Sindsdien ben ik van gemiddelde snelheid van 16-17 km/h naar 20-22 km/h gegaan. Mijn maximale afstand is nu 67 km, maar ik vermoed dat ik makkelijk 100 km zou kunnen rijden, die 67 km gingen prachtig met de nieuwe fiets.

Ik moet meteen toegeven: ik heb nog geen fietskleding (broek/shirt) aangeschaft, geen klikpedalen, wel een helm en handschoenen. Ik ben van plan om fietskleding te kopen, maar vermoed dat het niet veel aan mijn snelheid zal veranderen.

Nu zou ik heel graag met iemand in het weekend samen willen rijden. Maar als ik naar fietsclubs kijk staat er vaak bij "25-30 km/h" of zelfs "klikpedalen verplicht". En ik wil natuurlijk niemand's groep verlangzamen.

Dus... Vragen. Zou iedere help op prijs stellen.

Is mijn snelheid voorlopig zo laag door gebrek aan propere fietskleding, gebrek aan klikpedalen, (nog) slechte conditie, vrouwelijk geslacht of het feit dat ik een gravel ride heb, en niet een proper race bike? Of combinaties van deze factoren?

En zijn er nog fietsgroepen waar ik wel met mijn kleine snelheid terecht zou kunnen komen? Met aankoop van fietskleding natuurlijk.

En zijn klikpedalen een must als je met een groep rijdt? Of zijn er ook andere mensen die ze niet gebruiken?

Alvast bedankt.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 01 jul 2021 10:08

Ik snap niet dat je niet even googled op toerclub Delft. Ik vind zo een paar clubs. En als je in je eentje 22 km/uur kan fietsen, dan kun je in een groep ook mee met een 25km/uur groep (lekker tussen de wielen). Fietskleding lijkt me wel vereist, maar klikpedalen hoeft niet persé. Overigens kun je bij Decathlon goedkoop fietskleding scoren.
Trouwens met clickpedalen en fietsschoenen heb je wel een betere krachtoverdracht op de pedalen (sportschoenen buigen door).
Laatst gewijzigd door prjz op 01 jul 2021 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
prj

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 01 jul 2021 10:18

Het klinkt misschien contradictorisch voor iemand die het vertrouwen nog niet heeft, maar klikpedalen zijn vooral belangrijk om meer controle over de fiets te verkrijgen, alsook meer efficiëntie bij het rijden (duwen en trekken aan het pedaal). Het rijden ermee went heel snel - gewoon een kwestie van doen. Ik ken eerlijk gezegd niemand die al een tijd met de racefiets rijdt en ze niet gebruikt.
Afbeelding

Chanty
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jun 2021 21:18

Chanty 01 jul 2021 12:53

Dank beide voor jullie hulp en info.

@PRJZ Ik heb wel (best veel) gegoogled en ook op Strava gekeken, vandaar dat ik op die 25-30 km/h stootte bij veel verenigingen, wat me een beetje afschrok. Maar als je zegt dat het prima kan in de groep, dan hoop ik dat het geen probleem zal zijn.

En merkwaardig genoeg geeft het googlen op "toerclub" betere resultaten dan "fietsclub", dus dank ervoor. Heb nog wat clubs gevonden met meerdere snelheidsgroepen. 🙂

@Raven14 Het gaat me voorlopig om het afstappen en vallen met die klikpedalen. Ik sluit niet uit dat ik er later toch op overstap, maar nu is het me een beetje veel - nieuwe fiets, andere zithouding, nieuwe kleding... Ik wil nog eerst een beetje wennen.

Aan de andere kant weet ik dat samen fietsen nu wel kan, maar straks misschien niet vanwege vierde golf corona, dus dat zou ik wel nu willen proberen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 jul 2021 16:51

Je hebt hier de spartaan in Rijswijk, wat een grote club is. Daar is vast een geschikte groep voor het toeren, maar ook voor wat techniek en spielerij op hun eigen parcours. Dan maakt de snelheid niet zo uit, maar wordt je wel handiger in het fietsen, bochten rijden, (niet-) remmen etc.

Aan de andere kant van Delft zit ook zo'n club, Ahoy Rotterdam. Niet bij Ahoy, maar bij het vliegveld dus goed aan te fietsen vanaf Delft.

het zijn beide voorbeelden van clubs waar de wielersport (en mountainbike, veldrijden) centraal staan. Dat betekent niet, dat er geen toergroepjes zijn van verschillende niveaus. Het betekent wél (of kan betekenen) dat er wat meer opties zijn om beter te leren fietsen. Training, clinics, etc.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Chanty
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jun 2021 21:18

Chanty 02 jul 2021 17:20

Bedankt voor de info, MarkVeenstra, ik zal er even kijken.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 05 jul 2021 17:35

Hoi. Ik heb zelf niet echt ervaring met een fiets/toerclub, maar je moet je niet te veel laten afschrikken door die genoemde snelheden.

a). in een groepje (zelfs als je nog niet superstrak in het wiel durft te rijden) scheelt echt ontzettend veel. En in het begin zal niemand van je verwachten dat je kopwerk doet. Een kennis van mij die de ritjes van zijn toerclub (vaak ca. 32+ gemiddeld) goed bij kan houden, komt individueel vaak niet boven de 28 km/u.

c) fietskleding: scheelt meer dan je denkt. Op youtube (GCN-channel staan wel wat testjes die het verschil goed laten zien. sowieso leuk channel met veel tips. https://www.youtube.com/gcn/featured )

d) klik pedalen, het is even wennen, maar als je geen gecertificeerde klungel bent moet dat goed gaan. Alleen niet twee dingen te gelijk willen doen.....dus niet wennen aan de pedalen tegelijkertijd combineren met wennen aan rijden in een groepje.

e) Gravel ride maakt op zich niet zoveel snelheidsverschil. Eén van mijn fietsmaten is zelfs iets sneller gaan rijden door over te stappen van zijn oude race fiets naar een nieuwe gravelbike. Vooral bij langere ritten geeft het extra comfort voordelen die zich kunnen vertalen naar een hogere gemiddelde snelheid.

f) Wij worden hier rond Zoetermeer met enige regelmaat ontzettend hard voorbij gereden door een klein blond paardenstaartje die heel hard fietsen kan. Maar dat is er eentje die mee naar de Olympische spelen mag. Maar er zijn ontelbare dames die stevig door kunnen fietsen en met relatief gemak mee kunnen bij diverse toerclubs,

g) Conditie (wordt hier vaak de 'basis' genoemd) is uiteraard het belangrijkste. Dat duurt eventjes voor je het hebt opgebouwd. Maar als je 40km kunt rijden op een vouwfiets begin je in ieder geval niet op nul. Toen ik een paar jaar geleden door een vriend van mij van de bank werd afgeschopt (was heel hard nodig) en op de fiets werd gezet kwam ik bij mijn eerste rondjes ook niet veel verder dan 20 a 30 km met ca. 22 km/u. Maar het ging gestaag omhoog.

Het is een kwestie van gewoon lekker gaan fietsen, en de ritten beetje variëren: rustige lange ritten, ritten met afwisselend stukkn snel en rustig, ritjes met wat sprintjes er in (ff goed aanzetten na iedere de bocht).

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 06 jul 2021 08:33

Veel gravelbanden voelen log bij gebruik op asfalt, vervang ze voor een wegbandje zonder nopjes in gewenste breedtes en bijbehorende druk.

Als je klik pedalen spannend lijkt. Dan kan je kiezen voor spd (mtb achtige) pedalen het past ook beter in het gravel thema. Spd klikt met de veerspanning op - heel makkelijk uit. Er is zelfs een schoen plaatje met een M aanduiding. Voor multi release.
https://www.google.com/amp/s/road.cc/co ... 2513%3famp

Ik ben zelf altijd fan van de Look versies, minder hoekig en vloeiender voor in en uitklikken, bij een mtb achtig pedaal is het verschil niet merkbaar.

Bedenk ook: als de meesten met klik pedalen kunnen rijden dan kan jij het waarschijnlijk ook

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 06 jul 2021 09:23

Goede tip van TKMP.

Ik rij zelf ook met de mtb variant. Ben daar eigenlijk door onwetendheid per ongeluk op uitgekomen, maar het heeft zeker wat voordelen, met name dat het wat makkelijker in en uitklikken is en makkelijker loopt.

hier vergelijkend warenonderzoek.
https://www.youtube.com/watch?v=ykU99jLIFgg

Chanty
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jun 2021 21:18

Chanty 08 jul 2021 16:37

@Sulla Wow, bedankt voor alle info. Schept weer wat orde in mijn chaos.

a) Ik hoop dat het inderdaad zo'n groot verschil uit kan maken. Mijn record "stukje" (5 km) gemiddelde snelheid is 25 km/h, maar meestal hangt het van de weg af en hoe erg verdwaald ik ben. Vaker heb ik 19-22 km/h. Ik schrok ergens van een botte stelling "alle newbies zijn welkom, maar als je op jezelf geen minimum van 25 km/h kan halen, kom dan liever niet". Maar ja, het hangt denk ik ook van grootte club (aantal fietsgroepen) en hun niveau af...

c) Heb vorig weekend eigenlijk uitgeprobeerd met shorts van 24 virages en fietsshirt van decathlon. Bleek dat het me echt te koud is om zo zomers te fietsen om 7:00 's ochtends (13-17 graden), kreeg al snel rugpijn door de kou en moest al op 18-e km pauze nemen. Uiteindelijk 45 km gehaald, maar ook rond 20 km/h gemiddeld. Maar dat heeft denk ik niks met kledingkwaliteit te maken, meer met keuze kleding mode (kort vs lang).

d) Precies - aan alles wennen tegelijk is veel! Vandaar dat ik eerst tourclub wilde proberen, want die zou straks weer weg kunnen zijn als optie voor een heel jaar door corona. Maar ik ga er heus wel naar kijken als ik aan alle andere goed gewend ben.

e) Oh, dat is mooi om te horen, ik wist het niet zeker. Ik kocht een gravel omdat de wegkwaliteit hier niet altijd het beste is (vooral die tegelstraatjes met boomwortels die alles in golven laat opkomen als je een keer van Schiedam naar Rotterdam verdwaalt) en gravel heeft meer vering.

f) Ook goed om te horen. Was niet helemaal zeker met al die "groep voor vrouwen en beginners"

g) Tja, altijd lastig in te schatten, hoe ver je bent. Is een half jaar nou veel of weinig? En als je halverwege corona hebt gehad? Maar gok erop dat dat sowieso niet veel sneller kan dan het al gaat, dus gewoon blijven fietsen. In ieder geval kan ik nu meer dan een keer per maand 40 km tripjes veroorloven, op de vouwfiets waren ze veel vermoeiender. Nu gaan ze bijna als mijn vroegere trips van 20 km.


@TKMP
Dank voor de tip, als ik me wat comfortabeler voel zal ik er zeker naar kijken. Lijkt een goede optie voor wat minder kliks.

sannepan
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jul 2021 10:25

sannepan 16 jul 2021 11:09

Hey Chanty,

Ik denk dat je intussen al heel wat waardevolle informatie hebt gekregen van de anderen. Mooie fiets heb je gekocht, daar zou je zelfs nog fijn op de wat meer ruige paden kunnen gaan. Mocht je het leuk vinden, dan kunnen we samen eens een rondje fietsen. Ik rijd op een endurance model racefiets, sinds begin dit jaar pas echt actief, daarvoor zo’n 12 jaar af en aan op een tweedehandsje gefietst. Ik heb in korte tijd veel geleerd en stappen gemaakt, maar er valt nog veel meer te ontdekken. En vooral het plezier in het fietsen vind ik het tofst (en soms de cijfertjes even loslaten). Ik vind het vooral belangrijk dat ieder z’n eigen ding doet, z’n eigen tempo houdt, en het hoeft niet altijd een enorme race te zijn. Maar je eigen kunnen en conditie verbeteren, is zeker ook leuk om te zien.
Ik woon in Delft, dus laat maar weten :)

Chanty
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jun 2021 21:18

Chanty 05 aug 2021 19:44

Hey sannepan,

Sorry voor de late reactie, ik was een weekje op vakantie, en toen hier niet meer gecheckt. Lijkt me zeker leuk om een keertje samen te fietsen. Ik stuur wel een PM, dat is waarschijnlijk handiger.

Plaats reactie