Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic Cosmic SLR 45 Disc

MariusH
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 jun 2021 01:00

MariusH 11 jun 2021 07:43

Hallo allemaal,

Vorig jaar heb ik een racefiets gekocht met de standaard Mavic Aksium wielen eronder. Momenteel oriënteer ik me op een nieuwe wielset. Ik wil gráág tubeless rijden, ben op zoek naar wat stijvere wielen, en ga zelf erg lekker op de looks van halfhoge velgen.

Nu is mijn oog gevallen op een set Mavic Cosmic SLR 45 Disc wielen. Het jammere is alleen dat ik geen review/test artikelen online kan vinden, behalve dan een korte webshop review hier en daar.

Ik ben dan ook heel benieuwd naar jullie meningen over of ervaringen met een dergelijke wielset.

Pro:
-Tubeless ready zonder velglint
-Looks
-compatibel met meer soorten (niet-Mavic) banden dan de SL45

Con:
-weinig te vinden over ervaringen/kwaliteit.

Daarnaast vraag ik af welke banden (25mm jullie me aanraden). In de winter of op ruwe ondergrond kan ik altijd nog kiezen voor 28mm.

Alvast heel veel dank en een fijn weekend!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 11 jun 2021 10:46

Misschien niet wat je zoekt, en het is in zoveel andere topics ook al gezegd: voor dat budget liet ik me een setje wielen op maat spaken. Dan heb je exact wat je wenst. Daarenboven is de spaak/wiel interface van dit model me wat te 'proprietair'...
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 jun 2021 10:55

Ik vind ze wel mooi en TL zonder lint is fijn.
Maar zoals Raven14 aangeeft voor dit geld laat ik wat spaken.

Het zullen geen slechte wielen zijn, maar voor minder koop je iets beters, lichters.
Maar als je ze echt mooi vind en je hebt het geld, koop ze dan gewoon.

Richard73
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 mar 2021 10:19

Richard73 11 jun 2021 13:21

Ik heb deze wielen en ben er erg tevreden over. Tubeless maken is bijzonder eenvoudig, schwalbe pro one tle ging er vlot omheen en kon ze oppompen zonder compressor of iets dergelijks. Ik heb er overigens niet het volle pond voor betaald. Ik heb ze ongebruikt van iemand overgenomen die ze standaard bij een nieuwe fiets (Cube) had gekregen maar ze verving voor hogere velgen.
Pinarello F12 - Pinarello F8W - Specialized Allez Expert alu - Specialized Epic Comp + Cervelo P3

MariusH
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 jun 2021 01:00

MariusH 12 jun 2021 23:40

Ik ben me inmiddels ook aan het oriënteren voor op handgespaakte wielen. Dus wie weet.:.

Bedankt allemaal 🙂

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 nov 2022 19:36

MariusH schreef: 12 jun 2021 23:40 Ik ben me inmiddels ook aan het oriënteren voor op handgespaakte wielen. Dus wie weet.:.

Bedankt allemaal 🙂
En, welke zijn het uiteindelijk geworden?
I know myself like no one else
Nothing to defend

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 dec 2022 09:19

Wat is de algemene opinie momenteel over de huidige serie Mavic wielen? Ik heb laatst een alu-setje gekocht voor de winter en ik was eigenlijk wel positief verrast. Naven hebben tegenwoordig een ratchet net als DTSwiss. Daar kan weinig mis mee gaan lijkt mij. Ik heb geen ervaring met oudere wielen maar daar waren de naven toch vooral het probleem waarom Mavic nogal een redelijk slechte naam heeft gekregen?
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 dec 2022 09:24

Mwah die naven ( met glijlager ) moest je vooral goed schoonmaken en dan deden ze het prima. Eerder dat ongeveer iedere aluminium ksyrium of cosmic velg die ooit geproduceerd is ook gescheurd is op de spaakgaten. En dan vaak ook precies buiten de garantieperiode
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 05 dec 2022 09:45

Ik heb cosmics SL gehad, gebroken... voor de MTB SLR's (nochtans top range)... ook gebroken. Mooie wielen die Mavics, maar ik moet ze toch niet meer. Kan zijn dat het nu wel beter is. Heel vroeger waren het topwielen, nog met de legendarische Mavic GP4 gereden, één van de eerste zwart/grijs geanodiseerde wielen ooit, zalige wielen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 dec 2022 09:59

Als velgen stuk gingen, waren het Mavic's.
Vooral omdat het (nagenoeg) de enige velgen waren die serieus gebruikt werden.
Niet zijken maar reiden !

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 dec 2022 10:14

Ok, voor carbon geven ze nu levenslange garantie. Voor alu met registratie 3 jaar. Dus dat klingt op zich niet slecht. Moeten ze natuurlijk niet bankroet gaan. Iets wat in het verleden geloof ik wel eens is gebeurd of bijna is gebeurd toch?

Mijn vraag komt voort uit de zoektoch naar een paar lichtgewicht wielen met redelijk brede velgen. Dus velgen met interne maat 21mm of 22mm. Nu heeft Futurumshop de Cosmic SLR 32 in de 'aanbieding'. Die zijn iets meer dan 1400gr. Voor hetzelfde geld en gewicht kan ik ook wel een setje laten maken met Duke Baccara 36 velgen en 350 naven. Nu heeft mijn voorkeur wel de 240 (€200 meer) of zelfs de 180 (€400 meer maar wel nog lichter van gewicht). DTSwiss (complete wielen) valt buiten de boot aangezien ik een setje ERC1400 te zwaar vind (tegen de 1500gr) en ERC1100 net zo duur is als Baccara's met 180 naven.

Laatste optie is dat ik zelf zo'n setje Baccara's maak. Ik heb alle spullen in huis. Prijstechnisch eigenlijk helemaal niet zo interessant (vergeleken met de prijs van handgespaakte wielen uit de stal van Wheeltec) dus dan gaat het meer om het gevoel dat je zelf een setje hebt gemaakt.

En ik moet dus naven hebben die voor alle asstandaarden geschikt zijn. En Mavic en DT naven zijn dat. Helaas valt een setje Bora WTO33 disc af want niet geschikt te maken voor snelspanner achter (en dan eigenlijk ook iets te zwaar maar voor Bora's zou ik een uitzondering maken).

Schrok trouwens wat die spullen om wielen te bouwen kosten..... totaal heb ik hier voor €800 spullen staan van Park Tool. :shock: Dus ja, die weer eens onder het stof vandaan halen klinkt ook aanlokkelijk. Ervaring is geen punt. Heb al een flink aantal wielen gemaakt voor de mtb - ook met carbon velgen.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 05 dec 2022 10:33

pino schreef: 05 dec 2022 09:59 Als velgen stuk gingen, waren het Mavic's.
Vooral omdat het (nagenoeg) de enige velgen waren die serieus gebruikt werden.
Ik gebruik mijn wielen altijd op dezelfde manier. En ik heb heus niet alleen met Mavics gereden. Alleen Mavics hebben het bij mij ooit begeven. Ik vergeet nog een Mavic CXP velg die gescheurd was aan de spaaknippel. Dat komt dus op drie Mavics stuk.

Plaats reactie