Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic Cosmic SLR 45 Disc

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 dec 2022 10:50

Waren dat ook al wielen die het huidige spaak/nippel systeem gebruiken? Als ik het goed begrijp hebben gebruiken ze nu nippels met schroefdraad aan de buitenkant die je in de velg draait. En dan heeft de nippel aan de binnenkant ook schroefdraad waar de spaak in draait. Op zich wel een mooie oplossing. Vraag mij af of ze dat hebben gepatenteerd of niet. Want anders zou dat toch wel navolging krijgen in de markt?

En voor carbon hebben ze dan een metalen insert in de velg waar de nippel in draait.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 dec 2022 11:02

Wat men vaak vergeet te vermelden is dat Mavic eigen proprietaire onderdelen gebruikt. En specifiek gereedschap weer voor nodig is. Als je een spaakbreuk hebt moet je specifiek die ene Mavic spaak in de juiste lengte zien te vinden. Dat zal uiteindelijk wel lukken maar je kunt niet verwachten dat je overal snel geholpen kan worden.
De nieuwere naven met een ratchet schijnen best goed te zijn (DDX rijdt er duizenden km's probleemloos mee) maar je zit dan ook wel vast aan de rest van de mavic onderdelen.
Mavic heeft er ook een handje van om een serie plots uit productie te halen (en ook de reserve onderdelen). Als het op raakt is het op.
En wat eerder geschreven is. Mavic is tegenwoordig een speelbal van hedge fondsen. Het enige wat zij doen is het bedrijf nog verder uitknijpen en vervolgens doorverkopen. Dat is niet bepaald een garantie op continuïteit.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 dec 2022 11:15

Ja, oke, dat snap ik. Zelf een paar spaken op voorraad leggen is handig. Al heb ik nog nooit een spaak gebroken. En voor wat betreft de eigenaars...zo zijn er natuurlijk vele partijen in de markt ondertussen. Beloven inderdaad een merk uit het slop te trekken etc. etc.

Voor wat betreft pech onderweg en beschikbaarheid van onderdelen, aan dat circus doe ik niet mee. Dat vind ik geen argument.

Eigenlijk weet ik het antwoord wel en dat is zelf bouwen. Gelukkig dat die Mavic wielen niet iets goedkoper zijn anders had ik de knoop misschien wel al doorgehakt. Die Cosmic's hebben simpelweg wel aantrekkingskracht op mij. :mrgreen: En dat terwijl alle seinen eigenlijk redelijk op rood staan. :lol:
Ride bikes, not tanks!

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 dec 2022 11:55

Philippos schreef: 05 dec 2022 11:02 Mavic is tegenwoordig een speelbal van hedge fondsen. Het enige wat zij doen is het bedrijf nog verder uitknijpen en vervolgens doorverkopen. Dat is niet bepaald een garantie op continuïteit.
Ik dacht dat ze daar (Finse en Amerikaanse holdings) juist uit waren en zich weer op de basis (velgen en wielen) gingen toeleggen.
Niet zijken maar reiden !

E_E
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 apr 2021 22:03

E_E 05 dec 2022 12:44

pino schreef: 05 dec 2022 11:55
Philippos schreef: 05 dec 2022 11:02 Mavic is tegenwoordig een speelbal van hedge fondsen. Het enige wat zij doen is het bedrijf nog verder uitknijpen en vervolgens doorverkopen. Dat is niet bepaald een garantie op continuïteit.
Ik dacht dat ze daar (Finse en Amerikaanse holdings) juist uit waren en zich weer op de basis (velgen en wielen) gingen toeleggen.
Mavic is sinds augustus 2020 eigendom van de Franse beursgenoteerde Bourrelier group, die ook eigenaar is van Gamma/Karwei. Het lijkt geen pure private equity zoals Blackrock en KKR.

https://www.bourrelier-group.com/nosact ... industrie/

Het vinden van reserveonderdelen is inderdaad een drama. Mijn Rsys (2011) achterwielnaaf is kapot en vervanging niet meer verkrijgbaar. Reservespaken voor Rsys maar ook voor recentere Ksyrium zijn moeilijk of niet verkrijgbaar (zijn ook elke modelserie net weer iets korter of langer), terwijl reservespaken toch wel belangrijk zijn bij rijden meerdaagse tochten.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 dec 2022 12:50

Bij de Gamma was ik nog geen Mavic spaken tegengekomen. Zal nog eens kijken.
Die ouderwetse J-bend spaken hebben dus toch nog voordelen.
Niet zijken maar reiden !

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 05 dec 2022 13:56

Philippos schreef: 05 dec 2022 11:02 Wat men vaak vergeet te vermelden is dat Mavic eigen proprietaire onderdelen gebruikt. En specifiek gereedschap weer voor nodig is. Als je een spaakbreuk hebt moet je specifiek die ene Mavic spaak in de juiste lengte zien te vinden. Dat zal uiteindelijk wel lukken maar je kunt niet verwachten dat je overal snel geholpen kan worden.
De nieuwere naven met een ratchet schijnen best goed te zijn (DDX rijdt er duizenden km's probleemloos mee) maar je zit dan ook wel vast aan de rest van de mavic onderdelen.
Ik heb 1 setje (cosmic pro carbon sl ust) die inmiddels 65 duizend km gedaan heeft.
Alleen deze zomer had achterwiel opeens nieuwe lagers nodig (maar dat kan met ieder wiel gebeuren), was in Frankrijk en fietsenmaker daar had lagers liggen :)
Verder 0 problemen gehad, heb ook nog wielset niet ust staan maar die heb ik al tijdje niet meer gebruikt ivm overstap naar tubeless. (die had ook iets van 50 duizend km gedaan)
Beide met id360 freehub systeem, lijkt op dt swiss systeem.

Weinig onderhoud (lees als geen) ook nodig verder.
Oude systeem met palletjes heb ik ook gehad en daar waren idd problemen mee met herrie maken bij body, ook last van gehad.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 05 dec 2022 14:10

DDX schreef: 05 dec 2022 13:56
Ik heb 1 setje (cosmic pro carbon sl ust) die inmiddels 65 duizend km gedaan heeft.
Alleen deze zomer had achterwiel opeens nieuwe lagers nodig (maar dat kan met ieder wiel gebeuren), was in Frankrijk en fietsenmaker daar had lagers liggen :)
Verder 0 problemen gehad, heb ook nog wielset niet ust staan maar die heb ik al tijdje niet meer gebruikt ivm overstap naar tubeless. (die had ook iets van 50 duizend km gedaan)
Beide met id360 freehub systeem, lijkt op dt swiss systeem.

Weinig onderhoud (lees als geen) ook nodig verder.
Oude systeem met palletjes heb ik ook gehad en daar waren idd problemen mee met herrie maken bij body, ook last van gehad.
En als iemand een oordeel kan vellen over de duurzaamheid van een product, dan ben jij 't wel! :winkthumb:
Mavic is er dus duidelijk op vooruit gegaan...

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 dec 2022 14:28

Mooi om te weten!
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 05 dec 2022 16:49

Bij Mavic zijn de velgen het zwakke punt. De naven zijn juist het sterke punt (behalve dan die bodyproblemen met dat glijlager). De spaken geven ook zelden problemen.

Plaats reactie