Alles over vakanties op én met de fiets

Actuele situatie frankrijk

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 dec 2021 10:25

Als dat dan moest helpen, dan ben ik akkoord. De ervaring leert me echter dat dat niet het geval is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 dec 2021 10:46

Ach, zolang de roze olifant in de kamer niet hardop wordt benoemd cq aangepakt blijven we tobben imho.

Rood = ongevaccineerd
Groen = volledig gevaccineerd
Bijlagen
DC53448F-1EFE-422E-897C-9482549F10EC.jpeg
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 dec 2021 10:48

TL@ schreef: 16 dec 2021 10:25 Als dat dan moest helpen, dan ben ik akkoord. De ervaring leert me echter dat dat niet het geval is.
We zullen toch echt moeten proberen. Maar wat voor de 'één te vroeg is, is voor de ander te laat. Als Nederland nu niets extra gedaan had, was het commentaar geweest "ze zien toch wat er in Engeland en Denemarken gebeurt?"

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 dec 2021 11:28

TL@ schreef: 16 dec 2021 10:25 Als dat dan moest helpen, dan ben ik akkoord. De ervaring leert me echter dat dat niet het geval is.
Geef eens een voorbeeld.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 dec 2021 12:45

(in België) hebben ze al verschillende keren gezegd, nu even kort en hard ingrijpen dan zijn we er sneller vanaf en het blijft steeds aanslepen. Uiteindelijk zakken de cijfers dan vanzelf wel weer. Zo was er afgelopen weken elke week wel weer wat extra (nu zakken de cijfers wel maar niemand heeft nog idee of het door het ingrijpen komt of gewoon spontaan, zoals elk jaar na de griep)

Waarschijnlijk gaan ze dan in januari weer versoepelen en dan komt er in februari/maart weer een nieuwe golf (zonder de het duidelijk is of die er nu ook zonder versoepelingen zou gekomen zijn), net zoals we elk jaar opnieuw weer bij de griep krijgen.

Nu, voor de griep zijn er voldoende statistieken en gegevens beschikbaar. Waarom zouden we daar dan niet eens een model maken en toepassen op de huidige situatie. Dan krijg je een proactief model en kan je maatregelen nemen op voorhand.

Uit het grafiekje van Daniel zou ik dan wel opmaken dat vaccinatie voor 50+ al beter verplicht zou worden (misschien voor 40+ ook al), ook al ben ik daar persoonlijk geen voorstander van.
Als je als regering dingen belooft aan mensen die zich laten vaccineren, moet je die beloftes natuurlijk wel nakomen (in België: wanneer 70% is gevaccineerd breek de tijd van de vrijheid terug aan, NOT dus)

Ik stel het voor mezelf zoveel mogelijk en zo lang mogelijk uit (ik ben slechts 40, goed in vorm en geen enkele onderliggende oorzaak, ook ben ik al hersteld van Covid wat bij ons bijna zonder symptomen was) maar als het verplicht is, dan heb je geen keuze (en wantrouwen in regering, politici en pharma is hier al meer dan genoeg aanwezig, die verplichting gaat daar niets aan veranderen)

De echte reden om het niet te verplichten IMHO: de regering is verantwoordelijk voor de bijwerkingen (nu niet) en wat gaan ze dan doen wanneer blijkt dat er toch nog een golf komt, dan is er helemaal geen draagvlak meer voor maatregelen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 dec 2021 13:08

Je snijdt nu een ander punt aan, namelijk dat regeringen zeggen dat maatregelen kort zijn en ze dan steeds verlengen. Dat is inderdaad hinderlijk en zou niet moeten. Wilders noemde het eerder "lockdownverslaving". Funest ook voor het draagvlak.

Dat neemt niet weg dat keihard vast staat dat kort en hard ingrijpen wel degelijk werkt om besmettingen snel omlaag te krijgen. Vele honderden wetenschappelijke studies + praktijkvoorbeelden die dit glashard aantonen. Zoals de recente lockdown in Oostenrijk.

Het is ook de logica zelve. Minder contacten = minder besmettingen. Dat andere effecten zoals seizoenseffecten meespelen zal niemand ontkennen.

Met betrekking tot die modellen. Inmiddels zijn de coronamodellen al veel verder dan de griepmodellen. Vergeet niet dat we al ruim 2 jaar data hebben en weet ik hoeveel studies. Bijvoorbeeld Marino van Zelst en Yorick Bleijenberg publiceren hier in Nederland regelmatig over op Twitter. En steeds maar weer blijkt: op tijd ingrijpen loont om de besmettingen snel omlaag te brengen. Wat ook blijkt: te snel versoepelen is funest, precies wat in Nederland gebeurde in de zomer.

Derde waar we nu eindelijk achter lijken is dat we goed moeten kijken naar landen die "voor" liggen. Heeft ook 2 jaar geduurd voordat overheden dit eindelijk snapten.

Dat neemt niet weg dat lockdowns enorme nadelen hebben. Economische, maar ook zaken als huiselijk geweld, eenzaamheid, leerachterstanden en mentale problemen. En daarbij: in lockdown bouw je ook fors minder natuurlijke immuniteit op.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet pro-lockdown. Wat mij betreft hadden we helemaal geen lockdown. Maar dat ze werken, daarover bestaat geen enkele twijfel.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 dec 2021 13:32

TL@ schreef: 16 dec 2021 12:45

Uit het grafiekje van Daniel zou ik dan wel opmaken dat vaccinatie voor 50+ al beter verplicht zou worden (misschien voor 40+ ook al), ook al ben ik daar persoonlijk geen voorstander van.
Als je als regering dingen belooft aan mensen die zich laten vaccineren, moet je die beloftes natuurlijk wel nakomen (in België: wanneer 70% is gevaccineerd breek de tijd van de vrijheid terug aan, NOT dus)
Die discussie lijkt niet gevoerd te mogen worden. Terwijl die feitelijk gewoon overduidelijk een veel groter effect gaat sorteren dan lockdowns.
Heel bot zou je kunnen stellen dat de 15% ongevaccineerden nu de rest van de samenleving gijzelen met hun onwil. Ik weet dat het (iets) genuanceerder is dan dat, maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in.
Less is bore

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 16 dec 2021 14:04

Ik begrijp niet waarom Nederlanders in Frankrijk een booster zouden willen halen?! Als je kwetsbaar bent, dan kom je in Nederland toch ook voor een booster in aanmerking. Waarom egoistisch zijn en voordringen?!

Ja ik ga mee off-topic, net zoals de voorgaande reageerders ook.

Waarom blijven velen denken dat iedereen vaccineren de oplossing voor het covid probleem is?! Hoe vaak gaan we dan boosteren of wanneer accepteren dat een vrijblijvende soort griepprik ook een oplossing kan zijn

Waarom stellen dat de ongevaccineerden het probleem is?! Op basis van de cijfers van CBS zijn er in heel 2020 137 mensen onder de 50 overleden aan covid. Stellen dat mensen boven de 50 het probleem zijn is ook ietwat dom, maar dat kun je nog baseren op keiharde data. Stellen dat ongezonde mensen met teveel buikvet het probleem zijn, is veel beter.... maar ja dat vinden we lastig om te doen!

Waarom is er willekeur van landen/plekken erbij halen waarbij het dan op dat moment juist goed of juist niet... Portugal, UK, Zweden, Zuid Afrika... Dan weer New York en Florida. Baseer je mening niet alleen op datgene wat krant en tv ons aanreikt.

Alle data wijst uit dat een doorgestane infectie de beste bescherming biedt... waarom word daar moeilijk over gedaan en niet op gestuurd. Uiteraard is dat niet eenvoudig, maar dat is het huidige vaccineer en booster beleid ook niet.

Als jouw gezonde fiets maat van 35 jaar na zijn 2e vaccinatie in het ziekenhuis word opgenomen met hart falen en de dienstdoende arts verteld hem dat hij patient nummer 234 is... zou je dan nog steeds zo makkelijk praten over vaccineren van gezonde mensen?! En mensen die liever vertrouwen op hun eigen immuunsysteem dan op een vaccin wegzetten als de probleem-mensen.

Men weet het niet, men haalt angst erbij... Waarom heeft van dissel afgelopen week de kamer een presentatie gegeven en daarbij cijfers genoemd die alleen in het allerslechtste scenario mogelijk zijn en zeer onwaarschijnlijk. Echter worden daarop weer de maatregelen gebaseerd.

Waarom gaan mensen die bang zijn voor corona niet zelf meer in isolatie en zichzelf beter beschermen.

Als je ook vind dat mensen-op-IC het probleem is probeer dan eens een gesprek aan te gaan met iemand die in het ziekenhuis op en bij de IC's werkt en vraag gewoon hoe zij het ervaren... aantal bedden, doorstroom enz enz.

Leef en pak je fiets om er nog meer uit te halen!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 dec 2021 14:05

In België zijn er zelfs helemaal geen cijfers van, enkel 'onderbuikgevoelens' en nog van dat ongein. Elke zin begint met 'ik denk', tja dan geloof je al helemaal niet wat erna komt (net zoals bij iemand die zegt 'ik weet' en het niet kan staven)

Ik denk :D dat wat minder liegen en wat meer eerlijk zijn (ook als je iets niet weet) op lange termijn voor veel meer goodwill had gezorgd (maar liegen is nu eenmaal de aard van een politicus, ze weten niet beter)

Die discussie rond verplicht vaccineren had al veel langer gevoerd moeten zijn (of je het er nu eens mee bent of niet). Maar zoals het nu al bijna 2 jaar loopt: of je bent het eens met de media/regering/maatregelen of je bent fout en wordt weggezet als dom/onwetend/dwars (met namen als anti-vaxxers en weet ik wat nog allemaal). Daarmee zal je geen constructieve dialoog mee starten en zal je zeker niemand mee overhalen om zich te laten vaccineren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 dec 2021 14:22

Dat laatste ben ik toch niet met je eens. Je ziet juist steeds méér mensen die geen anti-vaxxers zijn en covid echt wel serieus nemen maar de overheid totaal niet meer serieus nemen.

Sterker nog, die groep wordt almaar groter.

Prima dat mensen verder kijken dan de media/overheid. Probleem is alleen dat er zoveel desinformatie op het web staat. Je kunt namelijk altijd wel een filmpje op YouTube vinden dat de aarde toch echt plat is.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 16 dec 2021 14:34

Dat klopt, maar die groep is voorafgegaan door een groep mensen die zich gedurende langere tijd verdiepten in het totale gebeuren en niet alleen afgingen op de media en cijfers/persconferenties vanuit de overheid.

Ik heb het idee dat jij die nu als een totale groep ziet.

Het probleem is echter dat er ook een flinke groep mensen was die vanuit hun angst danwel onwetendheid is gaan geloven in complot theorieën en zich genoodzaakt voelden om dat links en rechts te spuien (doei fatsoenlijke discussie)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 16 dec 2021 14:44

Ik voel weer een andere lockdown aankomen….

Hoe lastig het ook is -ook voor mij!- probeer de discussie een beetje te vermijden mensen. Niet dat ik die onnuttig vind maar het topic weer op slot vind ik nog onnuttiger.
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie