Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt V2 2021

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 jun 2022 13:20

Ik fiets nu een week in Spanje en zuid-frankrijk rond met mijn net op tijd geleverde nieuwe wahoo bolt v2. De eerste keer dat ik veel klim en nu kan ik eens kijken of dat hoogteprofiel klopt. Ik heb nog geen gpx routes gereden en alleen nog maar genavigeerd van A naar B. En ook dan komt er een hoogteprofiel in beeld wat ik de komende kilometers te verduren heb. Conclusie: wahoo kleunt super mis. Dalende stukken op de kaart gaan licht bergop. En super steile prognoses blijken gewoon nooit te komen.

Een voordeel is dat dit apparaat niet meer crasht en de kaart in beeld blijft. Vooralsnog geen problemen op dit punt
Live fast; die young. mijn blog

moa
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 apr 2008 22:25

moa 10 jun 2022 16:41

Je krijgt een hoogteprofiel zonder dat je een gpx route volgt? Hoe dan? Je Bolt weet toch niet naar waar je rijdt? En je verwacht dat dit hoogteprofiel correct is?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jun 2022 16:50

Geen GPX, maar wel genavigeerd.

moa
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 apr 2008 22:25

moa 12 jun 2022 21:17

ach zo, nu begrijp ik het. mijn ervaring is dat dit idd niet correct is. wanneer mijn bolt een route herberekent dan is het hoogteprofiel niet aangepast aan de nieuwe route. aangezien wahoo nu beweert dat alle kaartinfo op de bolt staat, dan zou dit toch moeten blijken uit een correct hoogteprofiel. volgens mij niet zo op dit moment.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jun 2022 07:39

De kaarten op een Bolt bevatten geen hoogtedata. Die van Garmin trouwens ook niet. Bij Karoo wel.

Hoogtedata integreren in kaartmateriaal kost enorm veel opslagruimte. Ik vermoed dat de Bolt deze data ophaalt zodra je via de companion app een route maakt.

abdr
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 13 jun 2022 11:32

Een Garmin GPS heeft standaard een lage resolutie DEM (Digital Elevation Model) kaart geïnstalleerd en OpenStreetMap kaarten zoals openfietsmap.nl bevatten zelf ook hoogtedata: https://alternativaslibres.org/en/dem.php

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 jun 2022 20:22

havana schreef: 13 jun 2022 07:39.....Ik vermoed dat de Bolt deze data ophaalt zodra je via de companion app een route maakt.
Dat zou nog wel eens kunnen. Na een kort stukje van de route afdwalen en daarna weer gaan volgen, lijkt het hoogteprofiel versprongen. Het steile stuk moet nog komen of is net geweest. Terwijl wahoo aangeeft dat ik nu in de rode cijfers fiets, heb ik ze soms met al gehad. Of moeten ze nog komen. Misschien dat ik deze route nog ga experimenteren met een gpx bestand. Maar op mijn route van Barcelona naar huis heb ik vooral zit klootviolen in Zuid-Frankrijk. En ik zit nu nogal en stukje van mijn geplande gpx bestanden vandaan
Live fast; die young. mijn blog

HenkStubbe
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mar 2020 16:29

HenkStubbe 13 jun 2022 22:30

De Bolt2 gebruikt 2 soorten bestanden, kaart en route bestanden. De kaarten hebben inderdaad geen hoogteprofiel data, alle Wahoo fietscomputers gebruiken dezelfde kaarten en worden gemaakt met MapsForge. De kaarten van Wahoo zijn gemaakt eind januari 2021, de routing bestanden vast ook rond die datum. De routing bestanden worden gemaakt met Valhalla - Mjolnir. Er zijn 2 verschillende versies van de routing bestanden, voor de Roam zonder en de Bolt2 met hoogteprofiel en worden tegelijk met de kaarten gedownload.
De groote van de routing bestanden zonder en met hoogteprofiel van Nederland zijn, 187Mb en 211Mb.

De "take me to" functie in de Companion app gebruikt de Mapbox direction API om een route te maken.

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 23 jun 2022 11:57

a_v schreef: 24 mei 2022 20:26
rob74 schreef: 24 mei 2022 19:45 Ik heb inmiddels voor de derde keer een ticket aangemaakt voor haperende software. De eerste keer liep het speeltje hopeloos vast, de tweede en de derde keer reed ik van de kaart af. De kaart kwam nooit meer in beeld en de batterij liep heel snel leeg omdat het speeltje maar kaarten bleef proberen te laden.

Ik zei nog in het derde ticket dat het wel eens tijd zou worden om het permanent op te lossen. Een potentieel vierde ticket bestempelde ik als 'highly embarrassing for Wahoo'. En wat blijkt nu?

Ze gaan een nieuwe bolt opsturen! Zomaar een geheel nieuw apparaat. Ik ben benieuwd
Is dat bij je Bolt V1 of V2? Omdat je in het V1-topic een soortgelijk verhaal hebt geplaatst.

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn V1, heb nu ook een ticket aangemaakt.
Update: het probleem is niet verholpen ondanks de aanwijzingen van de Wahoo-klantenservice. Ik krijg nu een v2 opgestuurd en krijg dus gratis en voor niks een nieuwe Wahoo én een upgrade.

Top geregeld dus, complimenten voor Wahoo.

Plaats reactie