Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hybride fiets met racefietsversnellingen

Rodolf
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mei 2021 22:21

Rodolf 21 mei 2021 22:33

Hallo,
Misschien een rare vraag in dit forum, maar ik ben niet op zoek naar een racefiets!
Ik ben een jaar of 2 geleden begonnen met fietsen. Hiervoor kocht ik een zogenaamde hybride fiets die me best bevalt. Echter blijkt dat die niet helemaal geschikt is voor mijn gebruik: ik fiets 15-20km per dag op de hoogste versnelling (48 vooraan, 12 achter) wat resulteert in erg veel slijtage op het kleine tandwiel dat nu al 2 maal moest vervangen worden.
Mijn fietsenmaker heeft me aangeraden een fiets te kopen met groter tandwiel vooraan, maar ik wil geen racefiets (fiets moet ook dienen voor woon-werkverkeer en boodschappen) en volgens hem zijn er geen andere fietsen met dergelijke versnellingen.
Heeft iemand hier weet van een dergelijke fiets? Ik vind het erg moeilijk om te zoeken op versnellingen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 mei 2021 15:26

Absoluut geen rare vraag: versnellingen zijn het middel, niet het doel.
Je hebt dus behoefte aan een fiets met materiaal voor jouw gebruik. Met 48x12t rijdt je dus constant boven de 45km/u of je trapt een veel te zwaar verzet....Al kosten die kleine kransjes geen geld. Wel zelf vervangen dan.
Hoe het ook zij: voor een ander tandwiel koop je toch geen andere fiets, die fietsenmakers toch..... :evil: Geldwolven.....
Afhankelijk van wat voor crankstel je nu hebt, kun je daar een groter tandwiel opzetten, wellicht ook het binnenblad vergroten, als het verschil met buitenblad niet meer te overbruggen is. Of een geheel andere, grotere, crank. Dus wat voor crank heb je nu?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 mei 2021 19:35

Of gewoon oefenen met lichter trappen?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Rodolf
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mei 2021 22:21

Rodolf 22 mei 2021 22:42

Oei, ik rijd zeker geen 45! Zit altijd rond de 30km/u.
Mijn trapfrequentie lijkt me ok en met fietsen op een kleiner verzet haal ik gewoon die snelheid niet.
Geen idee wat voor crank ik heb, zal het eens nakijken.
Ik heb inderdaad besproken met de fietsenmaker om een groter tandwiel te installeren, maar dan moest het volledige versnellingsapparaat en nog wat andere zaken vervangen worden en dat zou veel geld kosten. Vandaar dat ik dacht van eerder de hele fiets te upgraden, maar ik vind er geen met grotere versnellingen

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 mei 2021 22:52

Een advies: dump die fietsenmaker, die wil veel geld verdienen. En leer je fiets kennen! 30km/u met 48x12t is een cadans van 57 omw/min. Bepaald niet gezond voor je knieën en slecht voor het rendement. Een gezonde cadans ligt tussen 90 en 100 omw/min. Als je het beter weet, ga je gang.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 mei 2021 23:01

Rodolf schreef: 22 mei 2021 22:42 met fietsen op een kleiner verzet haal ik gewoon die snelheid niet.
Oefenen :like:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 mei 2021 23:42

Of voor lief nemen dat je alleen je kleinste tandwiel hoeft te vervangen i.p.v. je hele cassette.
Mijn dochter heeft een e-bike, die gebruikt ook alleen de 11. Lekker makkelijk en goedkoop, 2x per jaar de ketting en ieder jaar een tandwiel.

Geld uitgeven aan een nieuwe fiets zodat je duurder onderhoud gaat krijgen is niet heel logisch toch...?

...Of toch wel:
Er is natuurlijk wel een reden waarom een racefietsversnelling prettiger is. Het schakelt namelijk beter bij een cassette waarbij de verhoudingen dichter bij elkaar liggen. Dat kan dan weer net dat steuntje in de rug zijn om lichter te leren trappen. Ook de lagere Q-factor (pedalen staan dichter op het hart van het frame, dichter bij elkaar dus) kan bijdrage aan beter met een hoge cadans kunnen fietsen.
Een hybride met vering en raceversnellingen ken ik zo niet maar als dat geen vereiste is, dan zijn er wel wat opties oa:
-Stevens Strada serie
-Decathlon Triban RC520
-Er zijn een paar merken die hun gravelracer met recht stuur aanbieden en ombouwen is sowieso mogelijk.
Campagnolo Ultra Dork

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 23 mei 2021 08:01

Misschien kun je het oplossen door achteraan een cassette met een 10 of 11 als kleinste kransje te monteren? Welk merk is het en hoeveel kransjes heeft de cassette?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 mei 2021 08:34

@Harry, slijten die minder snel?
Waarschijnlijk gaat Rodolf daar alleen nog maar zwaarder van trappen. Maar als hij zegt welke fiets het is dan moet toch duidelijk worden welk crankstel er op zit?
(Ik denk niet dat er heel veel mensen een cadans van 90-100 hebben op een hybride,)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 mei 2021 10:59

90 tot 100 is wellicht overdreven, maar bij 30 km/u zit je op de 48/15 op 72 omwentelingen.

Dus echt geen enkele reden om de hele tijd op de 12 te stoempen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Rodolf
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mei 2021 22:21

Rodolf 23 mei 2021 14:15

De fiets is een Superior STK400: https://superiorbikes.eu/en/2021/urban/ ... loss-brown (misschien intussen een update? Mijn fiets is 2 jaar oud).
Wat bijkomende achtergrondinfo: het kleine tandwiel is intussen dus voor de tweede keer vervangen. Het vorige is maar goed 3 maanden/~1200km meegegaan en was een 11 tandwiel (er opgezet omdat ik vroeg naar een zwaardere versnelling). Nu staat er terug een 12, gezien die 11 zo snel was afgesleten.
De ketting werd vorige keer (3 maanden geleden) ook vervangen, toen stond er ongeveer 5000 km op de teller.
Ik zal eens oefenen met een kleinere versnelling, maar ik heb het idee dat ik daar niet even efficiënt op fiets. Ik kan er niet langdurig aan een stuk meer dan 30 op fietsen.

Overigens ben ik best wel tevreden met mijn fietsenmaker: hij doet nooit moeilijk en is heel schappelijk in prijs. Ik werd al enkele malen met kleine problemen gratis geholpen.
Hij lijkt me zeker geen geldwolf zoals hier werd geïnsinueerd.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 mei 2021 15:46

De oorspronkelijke cassette kost op dit moment bij Rosé 10 euro. Koop je er daar wat van.
Doe je ook aan onderhoud?

Plaats reactie