Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Moeilijk schakelen op grote blad

danielvdh
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 okt 2014 22:07

danielvdh 06 apr 2021 20:34

Hoi allen,

Ik heb een uitdaginkje met mijn Canyon Ultimate (zelf omgebouwd naar Di2, 6770 groep).
Het fietsje schakelt niet consistent goed naar het grote blad voor; soms pakt 'ie direct en soms blijft 'ie er (lang) tegenaan hikken.
Even een overzichtje van de situatie, want die is redelijk complex aangezien ik veel delen tegelijk vervangen heb :lol:

- ivm "ghost-shifting" van mijn oude voorderailleur (hierna: FD) heb ik deze gewisseld voor een tweedehandse maar splinternieuwe FD-6770 die goed werkt. H en L schroef zijn goed ingesteld, euvel speelt ook als de H schroef extreem los is.

- Aangezien mijn ketting, cassette en voorbladen aan vervanging toe waren, heb ik deze allemaal tegelijk gewisseld: Cassette en ketting Ultegra 10 speed, 12-30 (ik woon in de duitse heuvels ;)).

- Voorbladen zijn een verhaal apart; ik heb een Fulcrum Torq RS compact crankset. De originele 34/50 compact voorbladen waren aan vervanging toe maar onvindbaar. Na veel uitzoekwerk heb ik TA Nerius bladen gehaald, daar deze op de RS zouden moeten passen. Echter, aangezien het 50 tandblad niet beschikbaar was, ben ik voor een 51 tands gegaan potentiële oorzaak 1

- Tevens heb ik vorig jaar de lagers van de Fulcrum Torq RS (met Shimano Hollowtech 2 BB, 68 mm) laten vervangen door een Campa fietsenmaker: ik kwam er pas onlangs achter dat de bijgeleverde golvende veer-ring (hoe noemt men zo'n ding?) die kleine horizontale speling moet opvangen rechts gemonteerd zat, terwijl deze volgens de instructie op de linker crank-as geschoven moet worden.. Dit functioneerde vóór vervangen van bovenstaande na opnieuw instellen van de FD echter goed; hoe dit bij de oude lagers was weet ik helaas niet.
Als ik de veer-ring op de linker as schuif (zoals Fulcrum aanraadt), dan komen de voorbladen dusdanig naar binnen dat de FD de ketting over het grote blad eraf gooit, én dat hij niet meer naar het kleine blad schakelt.
Veer-ring rechts zorgt dus voor het euvel zoals ik dat nu ervaar. Met andere woorden, het lijkt erop dat de kettinglijn niet optimaal is, maar ik weet niet of/hoe ik dit kan veranderen potentiële oorzaak 2.

Aangezien de FD-6770 niet elektrisch te finetunen is (zoals de RD dat wel is) moet ik het doen met mechanische, goede afstelling. De kooi hangt ongeveer 1,5 mm boven het grote voorblad, en loopt parallel met het buitenblad.

ok, nu concreet wat vraagjes:

1. Is het realistisch om te denken dat de switch naar een 51 tands tandwiel het euvel veroorzaakt? Ik heb gelezen dat een FD max 16 tanden verschil aan kan, heb echter ook meerdere verhalen gelezen waarbij 17 of 18 tanden verschil geen probleem zijn.

2. Kan het zijn dat door het vervangen van de lagers op de crank door een profi de kettinglijn (negatief) beïnvloed is?

3. Er zit minimale horizontale speling in de crank die gebruikelijk zijn, en die worden opgevangen door de genoemde veer-ring. Is het echter mogelijk om links een hele smalle spacer toe te voegen om de kettinglijn íets verder naar links te halen? Zo ja; waar vind ik een dergelijke spacer? En komt die spacer dan achter de BB cup, of op de crank as? Ik vermoed dat 0.5 tot max 1 mm genoeg is om hem goed op het voorste blad te laten schakelen.

4. Kan ik evt. nog een trucje uithalen met de FD om te zorgen dat deze wél goed op het grote voorblad schakelt? Bijv iets hoger of lager plaatsen, of iets naar binnen of buiten draaien?

5. Kan het een andere oorzaak hebben die ik over het hoofd zie? Bijv de Nerius bladen?

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 apr 2021 20:50

Eerste 2 vragen die bij me opkomen :

* Zitten je kettingbladen goed - met als waarschijnlijke dat het kleine blad verkeerd gemonteerd zit. Dus omgekeerd binnen buiten en buitenkant binnen. Ketting goed gemonteerd met HG logo aan de buitenkant.

* De lagers van de Ultra Torque komen inderdaad met een veerring aan de NON drive side - dat zit dus goed en niet aan zitten.

* Geen spacers monteren - dat is absoluut niet nodig - moet zo perfect werken.

* Eventueel voorderailleur iets naar binnen draaien aan de achterkant ( goed checken of de kooi parallel loopt met het buitenblad ( ketting op kleine blad )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

danielvdh
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 okt 2014 22:07

danielvdh 07 apr 2021 21:05

Dank voor je reactie. Tot mijn grote schaamte zat de Ultegra ketting inderdaad verkeerd om gemonteerd :o
voorheen had ik KMC kettingen maar die zijn symmetrisch als ik me niet vergis.
Desalniettemin heeft dit het probleem niet opgelost, hij komt nog steeds slecht op het buitenblad :)

Kettingbladen zitten goed, met de logo's naar de buitenkant.

De veerring zit nu juist aan de drive-side. Als ik hem op de non-drive side zet dan wordt de ketting óver het grote blad gegooid, en het kleine blad wordt niet meer bereikt door de FD.

Ik zal kijken of ik de FD nog een beetje kan tweaken.

Voor het geval dat dit niet lukt heb ik tevens spacers besteld (RVS ringen van 25 ID / 35 OD en 0.25 tot 0.5 mm dikte. Hiermee verwacht ik de finetuning van de kettinglijn sowieso te kunnen bereiken. Aangezien er zijwaartse speling op dit Fulcrum systeem zit is hier dus ruimte voor (naar mijn mening :))

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 07 apr 2021 23:21

Ik zou me kunnen voorstellen dat als je die veerring naar de NDS verplaatst, en je de stelschroeven van de derailleur afstelt op de nieuwe situatie, dat het dan wel goed werkt....

Edit: ik snap het ff niet. Heb je deze crankset nu gemonteerd met shimano Bb86 lagers?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 apr 2021 23:53

Voorzover IK het begrijp moet er laterale speling van de trapas verholpen worden, die het consistent schakelen versjteert.
En dat wel eens aan de orde zijn met een Ultra Torque as die een vaste lengte heeft.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

danielvdh
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 okt 2014 22:07

danielvdh 12 apr 2021 22:33

Update; ik heb twee spacers van 0.5 mm geplaatst aan de non-drive side, en daarmee is het probleem opgelost: de voorbladen zijn nu mooi gecentreerd en de boel schakelt als een zonnetje!
Ik zou de veerring met één spacer ook naar de non drive side kunnen halen, en één spacer naar de drive side, vermoedelijk werkt dat ook, maar ik zie geen voordelen hierin (correct me if i'm wrong).

Zoals Keezx aangeeft zit er inderdaad vaak laterale speling op deze crank omdat de as-lengte vast is. Afhankelijk van de toleranties in je bottom bracket en hoe vast de cups erin gedraaid zitten zal deze speling kleiner of groter zijn.
Deze was bij mij duidelijk voelbaar als ik met wat kracht aan één van de crankarmen trok, je voelde dan hoe de veerring de boel weer terug probeerde te drukken.

@HanzB, ik weet eerlijk gezegd niet wat voor cups het zijn; het is een 68 mm BSA bottom bracket, met cups waar de fulcrum-lagers precies in vallen. Zal wel bij de Fulcrum crankset horen; was zo gemonteerd op mijn tweedehands fiets.

Plaats reactie