Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Marianne Vos !

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 mar 2013 14:32

Precies, bovendien vind ik het altijd lastig om goed presterende renners meer wilskracht, een hogere pijngrens en meer doorzettingsvermogen toe te dichten, al was het maar omdat dit precies de eigenschappen zijn die men Armstrong ook altijd toedichtte om zijn superioriteit te verklaren.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 08 mar 2013 14:53

Als ik de test-ranking van vorig jaar van de Rabo vrouwen zie, steekt Marianne er fysiek gezien zo met kop en schouders bovenuit, dat het geen wonder is dat ze zoveel wint:

http://www.contest.nl/newsSub.php?news_id=36" onclick="window.open(this.href);return false; (en ik weet dat testresultaten lang niet alles zeggen, maar het verschil is wel erg groot).

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 08 mar 2013 16:13

amclassic-fan schreef:Je weer wel wat je 3 zaken opnoemt die je al bijna niet kunt meten en waar jij al helemaal geen weet van hebt als buitenstaander.
Marianne zelf:

Naam: Marianne Vos (20)
Studie: Biomedische wetenschappen (1e jaars, maar stopt binnenkort)
Sport: Wielrennen
Lengte: 1.69 meter
Gewicht: 56 kg
Hoogtepunten: WK goud wegwielrennen 2006, WK goud veldrijden 2006, EK goud wegwielrennen 2006, WK goud wegwielrennen 2004 (junioren)
Trainweek in rustperiode: zo: 4 uur (wedstrijd), ma: 1,5 uur, di: 3 uur, wo: 5 uur, do: 3 uur, vr: 2 uur, za: 1,5 uur

“In de wielrensport zoek je altijd grenzen op. Je lichaam zegt pas stop als je van je fiets valt. Tot dat moment kun je altijd trappen. In de bergen of tijdens een tijdrit ben ik in een continu gevecht met mezelf om niet toe te geven aan de pijn. Als ik in vorm ben, kan mijn lichaam heel veel pijn aan. En ik weet waar ik het voor doe, dat maakt dat ik door de pijn heen kan. Ik wil winnen. Iedere keer weer dat fantastische gevoel. De ergste pijn is het verzuren van mijn bovenbenen. Dat gebeurt elke wedstrijd. Ik vraag mijn lichaam meer energie dan het kan leveren, met een zuurstofschuld tot gevolg. Er komt zuur in je spieren en na een tijdje voelt het alsof je benen ontploffen. Maar omdat de anderen ook pijn hebben, verdraag ik het beter. En als je door de pijn heen trapt, is het weer te houden. Vooral als je in een winnende positie rijdt: euforie bestrijdt pijn.
Ik sport al intensief vanaf mijn vijfde. Ik heb nooit anders gedaan. Ik eet goed en gevarieerd, slaap voldoende. Helaas ben ik een avondmens: ik leef op als ik eigenlijk naar bed moet. Uitgaan doe ik niet. Nooit. Dat kan niet en ik hoef het niet. Ik heb geluk met mijn bouw, kan gerust een keer een gebakje eten. Vetten staan ook op de schijf van vijf. Ik heb een geschikt wielrenlijf. Van alle specialiteiten, zoals sprinten en tijdrijden, heb ik een beetje. Niet ideaal, maar in mijn geval goed genoeg om op de meeste terreinen vooraan te rijden. Ik ben redelijk lichtgebouwd voor het vermogen dat ik heb. Ik heb X-benen, dat is gunstig gebleken voor een wielrenner: je maakt een soort schaatsbeweging op het pedaal waardoor je sneller bent en het werkt bovendien aerodynamischer dan O-benen. Maar eerlijk gezegd ben ik toch niet erg blij met die X-benen. Ze zijn niet charmant. Mijn lichaamsverhoudingen zijn ook niet normaal: een broek kopen is een groot probleem. Mijn benen en billen passen er niet in en bij een grotere maat is het veel te ruim rond mijn middel. En ik heb veel littekens van alle valpartijen. Een missverkiezing zit er voor mij niet meer in, haha.
Veel sporten is niet altijd even gezond. Ik moet goed opletten, naar mijn lichaam luisteren. Je breekt veel af en door de hoge energiebehoefte moeten er veel tekorten aangevuld worden. Het gevaarlijke van topsport is dat je, wanneer op je scherpst bent en het best in vorm, de minste weerstand hebt. Veel sporters worden ziek in zo’n periode. Zelf heb ik altijd veel geluk gehad, ook met blessures. Ik heb er geen angst voor, blessures horen erbij. Maar ik heb wel angst om knalhard tegen het asfalt te slaan. Of om met een compact peloton van een berg af te lazeren. Het meest bang ben ik voor het moment dat ik mentaal niet meer goed genoeg ben. Dat de wil niet meer sterker is dan de pijn. Dan is het tijd om te stoppen.”
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

tennisser
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:00

tennisser 08 mar 2013 18:12

Ik snap niet wat bovenstaande post met het aangehaalde citaat te maken heeft.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 08 mar 2013 18:16

tennisser schreef:Ik snap niet wat bovenstaande post met het aangehaalde citaat te maken heeft.
Ik vind het netjes dat je nog reageert op Marconi posts. Ik laat hem al heel lang links liggen. Als ik zie dat het een van zijn posts is, stop ik direct met lezen. Maar jij reageert nog netjes. Hoe lang ga je dat nog volhouden?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 08 mar 2013 18:23

tennisser schreef:Ik snap niet wat bovenstaande post met het aangehaalde citaat te maken heeft.
Dat ligt dan aan je zelf! Er ging een discussie over . Otje 2 schreef: Marianne heeft gewoon net dat stukje meer wilskracht, hogere pijngrens en doorzettringsvermogen om overal voor mee te strijden. Echte winnaar. Daar ga je met een spelletje pimpampetten nog niet van winnen.

Antwoord door timo2.0 » 08 maart 2013 14:32

Precies, bovendien vind ik het altijd lastig om goed presterende renners meer wilskracht, een hogere pijngrens en meer doorzettingsvermogen toe te dichten, al was het maar omdat dit precies de eigenschappen zijn die men Armstrong ook altijd toedichtte om zijn superioriteit te verklaren.

Dus citeerde ik Marianne zelf hoe zij over haar pijngrens denkt. Moeilijk hè ?
Dat jullie een hetze tegen mij hebben opgezet moet je zelf weten maar je moet wel objectief blijven. Ik behoor dus niet tot jullie onsportieve kliekje. Nou, fijn hoor maar ik zal gewoon reageren zoals ik dat wens te doen. Niemand vraagt je om te reageren.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 08 mar 2013 18:25

rob74 schreef:
tennisser schreef:Ik snap niet wat bovenstaande post met het aangehaalde citaat te maken heeft.
Ik vind het netjes dat je nog reageert op Marconi posts. Ik laat hem al heel lang links liggen. Als ik zie dat het een van zijn posts is, stop ik direct met lezen. Maar jij reageert nog netjes. Hoe lang ga je dat nog volhouden?
Jij moet eens leren on topic te blijven ipv een hetze tegen mij op te zetten!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 08 mar 2013 18:53

Vos wist donderdag de Drentse 8 te winnen en zal zaterdag met vijf ijzersterke ploeggenotes aan de start verschijnen.

Naast Vos hebben ploegleiders Koos Moerenhout en Ruud Verhagen Annemiek van Vleuten, Megan Guarnier, Liesbet de Vocht, Iris Slappendel en Roxanne Knetemann geselecteerd voor de Ronde van Drenthe, de eerste Wereldbeker-wedstrijd van dit jaar.

(Bron: Wielerland)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37366
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 mar 2013 19:52

Marianne had niet heel veel over gisteren, Bronzini is overduidelijk ook in vorm. Ze zat beetje opgesloten en kon pas laat langs Vos.
Zou voor het dameswielrennen wel goed zijn als Vos niet alles pakt en op klasse verliest, alhoewel ik het haar van harte gun uiteraard.
Less is bore

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 08 mar 2013 22:05

Benieuwd of de dames last krijgen van de voorspelde sneeuw...

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 31 mar 2013 14:49

Marianne Vos wint de Ronde bij de vrouwen.

http://www.rondevanvlaanderen.be/nl/eli ... e-vrouwen-" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 31 mar 2013 18:07

Mooie samenvatting van de Ronde voor dames en interview van de top 3 bij Karl op Sporza.

Karl vroeg de dames op een verontschuldigende manier of de samenvatting lang genoeg was geweest.

Tja!

Plaats reactie