Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat is de beste cadans?

equipe-b
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 jul 2009 01:49

equipe-b 29 mar 2021 12:05

Onlangs heb ik dit onderwerp met iemand besproken. Zelf zit ik op 85-90 rpm. Ik ben geen specialist dus ik heb het opgezocht. Er zijn inzichten op basis van een Brits onderzoek uitgevoerd in 2019. Dit onderzoek heb gevonden via Bicycling.
  • Volgens onderzoek gepubliceerd in Medicine & Science in Sports & Exercise in 2019, laat het trappen op een cadans van ongeveer 80 rpm renners grote hoeveelheden kracht produceren zonder verlies van efficiëntie, wat ze vaak doen bij hogere cadansen.
  • De ideale cadans is echter zeer variabel en hangt af van het type spiervezel, fietservaring en cardiovasculaire conditie.
  • Jezelf trainen om je comfortabeler te voelen bij een hogere cadans kan helpen om spierglycogeen te sparen en vermoeidheid tijdens langere ritten te voorkomen.

Gebruikersavatar
kc82
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:15

Gebruikersavatar kc82 29 mar 2021 12:35

Bedankt voor de informatie.

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 29 mar 2021 13:41

Kortom ( en dat zonder duur onderzoek): de beste cadans is de cadans waarop je het prettigste fietst.

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 29 mar 2021 16:44

senior schreef: 29 mar 2021 13:41 Kortom ( en dat zonder duur onderzoek): de beste cadans is de cadans waarop je het prettigste fietst.
Dat haal ik er eigenlijk niet per se uit.... Kan best dat een cadans van 60 prettiger voelt, maar dat 80 het meest efficient fietst....
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 mar 2021 17:13

sanger schreef: 29 mar 2021 16:44
senior schreef: 29 mar 2021 13:41 Kortom ( en dat zonder duur onderzoek): de beste cadans is de cadans waarop je het prettigste fietst.
Dat haal ik er eigenlijk niet per se uit.... Kan best dat een cadans van 60 prettiger voelt, maar dat 80 het meest efficient fietst....
En wat is dan het beste?
Prettig voelen, efficiënt zijn, of iets ertussenin?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 mar 2021 22:33

Fietsen mag prettig zijn, maar trainen hoort juist een beetje onprettig te zijn toch? ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 29 mar 2021 23:11

Als ik voor betaald wordt misschien wel. Maar zolang het me geld kost wil ik daar ook wel wat voor terug. En begin nou niet over al dat mooie materiaal want iedereen weet dat de prijs daarvan, zeker op dit moment bepaald wordt door wat de gek er voor geeft.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 mar 2021 09:54

sowieso is het maar de vraag hoeveel winst er uit de juiste cadans te halen is als je op conditioneel vlak nog lang niet aan je max zit. Voor de meeste wielertoeristen zal dat het geval zijn.

Het is natuurlijk wel lekker pro, lekker discussiëren over de cadans en dat voelt natuurlijk wel goed ;) .
Campagnolo Ultra Dork

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 31 mar 2021 10:04

Doe ik het dubbel fout, tijdens een duurtraining zit in aan 90-95, in een tijdrit aan 105. :(

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 mar 2021 10:17

Ernie C. schreef: 31 mar 2021 09:54 sowieso is het maar de vraag hoeveel winst er uit de juiste cadans te halen is als je op conditioneel vlak nog lang niet aan je max zit. Voor de meeste wielertoeristen zal dat het geval zijn.

Het is natuurlijk wel lekker pro, lekker discussiëren over de cadans en dat voelt natuurlijk wel goed ;) .
Mee eens, zolang je geen klachten hebt.
Maar de situatie kan ook zijn: "matige conditie, matige fietservaring.., en last van knieën" Of "heb eerste toertochten gereden en krijg al na 80km kramp in mijn poten" .

Dan kan je best eens kijken of zo iemand aan het stoempen is op een lage cadans. En zo iemand adviseren om proberen op een hogere cadans te rijden. Ookal is er op conditioneel vlak nog veel meer te winnen.
En met lekker stoempen is ook niets mis, zolang je lijf het aan kan natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 apr 2021 13:40

bve schreef: 31 mar 2021 10:04 Doe ik het dubbel fout, tijdens een duurtraining zit in aan 90-95, in een tijdrit aan 105. :(
Ik dan ook!

Dat lijkt me heel normaal. Als ik een duurtraining op 105 ga doen is dat hetzelfde als 80 in de derde versnelling. Vrij kansloos.........

Hoe harder is ga hoe hoger de cadans, lijkt me niet meer dan normaal.
Ik kan overigens ook met 70 maximaal vermogen trappen. Ik zorg er vooral voor dat ik een ruim bereik heb.

Wat ik dan weer raar vind is dat sommige op vlak met een rpm van 100 hebben en dan met 80 gaan klimmen, dat heb ik dan weer nooit begrepen en dan zeggen dat ze moeten wennen aan het klimmen, dat is dan meer wennen aan de cadans die je nooit rijd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 apr 2021 23:15

wasbeer2006 schreef: 06 apr 2021 13:40 KUT
Wat ik dan weer raar vind is dat sommige op vlak met een rpm van 100 hebben en dan met 80 gaan klimmen, dat heb ik dan weer nooit begrepen en dan zeggen dat ze moeten wennen aan het klimmen, dat is dan meer wennen aan de cadans die je nooit rijd.
Da's wel heel kort door de bocht.
Het is niet zo raar als je je wat simpele dingen realiseert:
De strijd tegen de zwaartekracht is niet hetzelfde als de strijd tegen de luchtweerstand om het maar eens samen te vatten.....
Bergop moet je veel meer "rond" trappen omdat de kinetische energie veel lager is , daar moet je wel degelijk aan wennen, dat gaat makkelijker met een relatief lage cadans.

Je hangt hier een rommelig betoog op zonder ook maar 1 steekhoudend argument of enig begrip voor deze materie.
Volgende keer beter....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie