Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Sram road axs casette op eagle drivetrain

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 23 mar 2021 20:56

Iemand toevallig ervaring om een axs road casette te monteren op een eagle drivetrain? Liever een 36t cassette hier in NL dan een 50.


Mvg
Rob

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06
Locatie: Tiel
Contact

Gebruikersavatar jwkeij 23 mar 2021 21:44

Ik zou niet weten waarom niet. Sram blaast hoog van de toren dat zij het ‘mixen-and-matchen’ nu hebben uitgevonden met axs... :roll:
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2307
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 24 mar 2021 05:50

https://www.sram.com/globalassets/docum ... onents.pdf

Sram zegt van niet. Zie comptabiliteits kaart. Maar ik zou eigenlijk niet weten waarom niet. Spacing tussen beide zal toch gelijk zijn?

Wat mogelijk een probleem zou zijn is dat de derrie tegen de chainstay komt. Ik heb de force axs wide (standaard met 10/36 cassette) ook geprobeerd met de 10/28 cassette maar dan komt de derrie tegen mijn chainstay aan als de ketting op de 10 ligt. Kan zijn dat je met de eagle dit ook krijgt.

Zie volgende link (vraag van Lennard) https://www.velonews.com/gear/technical ... m-bracket/

Zou dus moeten werken. Je zult dan alleen een flattop chain moeten gebruiken. De vraag is dan alleen of deze flattop werkt op je voorblad.

Toch wel een smetje op de compatibility. Of ze zouden met wat kleinere eagle cassettes moeten komen. In NL heb je aan een 10/50 niet zoveel
o'7o

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 30996
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 mar 2021 08:55

10-50 is alleen in een stuk van NL overbodig, maar mondiaal gezien is dat niet eens zichtbaar op de (commerciële) kaart.
In Limburg is het al prettig, voor de mindere goden rond Nijmegen en Posbank ook al.
Vakantie begint boven de boomgrens!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 8783
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mar 2021 12:58

Daar heb ik eens getest

viewtopic.php?f=12&t=90521&hilit=eagle&start=12

Hier meer, hier zijn erbij waar het wel goed werkt.

https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 4&t=149381

Hier mijn youtube filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=7z6Xf02PEDk

Toch ben ik eagle wel gaan waarderen ook op de UHR. Goed de 50 heb ik niet perse nodig en de 10 ook niet. Een mooie 11/45 zou ideaal zijn.

Andere kant is dat er veel te veel met een te klein blad rijden waardoor ze na 2000km door de cassette en ketting zijn. In NL echt minimaal met een 36 rijden, liever met 38 als je dat kwijt kan. In Limburg 34 misschien, maar dan houd het wel op. Legio die op een 32 rijden.

Op de UHR zie ik 90% op de 12/14/16 rijden, dat rijd je verrot zeker met nat weer.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9746
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 mar 2021 13:24

Dus je kijkt bij elke reezviedzer welke tandwielen ie gebruikt? :P
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 8783
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mar 2021 13:28

Ik word nogal veel voorbij gereden :-)

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 24 mar 2021 14:45

Douglas schreef: 24 mar 2021 05:50 https://www.sram.com/globalassets/docum ... onents.pdf

Sram zegt van niet. Zie comptabiliteits kaart. Maar ik zou eigenlijk niet weten waarom niet. Spacing tussen beide zal toch gelijk zijn?


Toch wel een smetje op de compatibility. Of ze zouden met wat kleinere eagle cassettes moeten komen. In NL heb je aan een 10/50 niet zoveel
Nou ik vraag me af of de spacing tussen de tandwielen van een eagle gelijk is aan die van road AXS. Toen de MTB wereld naar 12 speed ging werden de frames met boost ook breder. Bij de road variant was dit niet het geval.

Volgens mij is het zo dat er dus bij gelijke breedte van een 11 speed road, nu dus 12 tanden worden toegepast, waardoor de ketting smaller werd. En om de benodigde sterkte uit de ketting te halen werd deze flattop.

Maar of dit 100% zeker is dat weet ik dus niet en of je het merkt weet ik dus ook niet... Ik heb het filmpje gezien, maar vanaf dat filmpje is lastig te bepalen of het geheel ook echt soepel loopt of dat het allemaal "net niet is".

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 24 mar 2021 15:42

Nee hoor, boost is niet nodig voor een eagle drive train. De MTB cassette is zo groot omdat hij over de spaken heen valt, volgens mij is kleiner niet mogelijk op een XD body.

Vandaar dat ze XDR hebben "uitgevonden" voor op de weg.

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 24 mar 2021 16:53

Ja daar heb je idd gelijk in. Je hebt dan inderdaad dan ook een andere body nodig. Dan toch maar bij mijn 12 speed cassette blijven op een 11 speed Shimano body..

mvg
Rob

Peter243
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 24 mar 2021 18:44

japiecarbon schreef: 24 mar 2021 15:42 Nee hoor, boost is niet nodig voor een eagle drive train. De MTB cassette is zo groot omdat hij over de spaken heen valt, volgens mij is kleiner niet mogelijk op een XD body.

Vandaar dat ze XDR hebben "uitgevonden" voor op de weg.
En de xdr is met spacer weet geschikt voor de mtb 12 speed cassette.

Mr Elmo
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jan 2016 19:49
Locatie: Deventer

Mr Elmo 24 mar 2021 19:49

Een andere optie is gebruik maken van een rotor 12 speed 11-19 in combi met de SRAM XX1 Eagle (AXS) achterderailleur. Werkt voor mij goed. Heb zelf 10-50 en 10-52 ook nooit begrepen in Nederland. Kom zelf nooit verder dan de 33 achter.

Rotor 11-36 gaat helaas niet werken.

Plaats reactie