Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Specialized: geleverde fiets != bestelde fiets

nverhelst
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 sep 2019 13:55

nverhelst 18 mar 2021 12:30

Vraagje aan het expertenpanel: in oktober vorig jaar bestelde ik een Specialized Diverge E5 Comp 2021. De fiets zag er (op papier) gelikt uit en de afmontage leek voor die prijs meer dan behoorlijk. Nu, 5 maanden later: ik blij als een kind naar de fietsenhandel om mijn nieuwe fiets op te pikken.

Maar dan, een kleine domper op de feestvreugde: de shifters en de remklauwen van de geleverde fiets komen niet overeen met wat er op de website van Specialized stond vermeld op besteldatum. In plaats van GRX 810 krijg ik GPX 600 shifters. Ik niet blij natuurlijk. Vraag is wat ik hiermee aan moet. De specificaties zijn onlangs aangepast op de Specialized website, dus reageerden ze in eerste instantie alsof hun neus bloedde ("het staat toch zo op de site?"). Beetje opzoekwerk leerde me dat BikeRadar en CyclingTips de originele specs vermeldden in hun besprekingen (+ Google had de oude specs nog gecached !). Over naar Specialized: "600 of 810 shifters, wat is het verschil? Dat is toch hetzelfde, allebei GRX." Euh, come again?

Enfin, waar het mij vooral om te doen is, is dat Specialized bij de levering van de fiets moet communiceren dat er hier en daar aanpassingen gebeurd zijn. Corona, weet je wel. Wees dus gewoon eerlijk. Want hoe kan ik er - bij de bestelling van een volgende fiets - nog op vertrouwen dat ik effectief krijg wat ik bestel?
Of maak ik van een mug een olifant?

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 18 mar 2021 12:43

Heb je de fiets nu via de website besteld of bij een fietsenmaker?

Geen uitdraai/overzicht van de afmontage gekregen ten tijde van bestelling?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 mar 2021 12:43

Is de fiets nu goedkoper geworden?
Je kan enkele dingen doen.
- In gesprek gaan met de verkoper wat er nog kan.
- De koop ontbinden en je geld terugeisen.
- Gewoon gaan fietsen en Specialized er mee laten weg komen.
- .......
I know myself like no one else
Nothing to defend

nverhelst
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 sep 2019 13:55

nverhelst 18 mar 2021 13:04

Ik heb de fiets via de fietsenmaker besteld, maar geen uitdraai gekregen van de afmontage bij de bestelling (dat heb ik me intussen al beklaagd..). Ik heb de fiets ook nooit in werkelijkheid gezien, omdat alle toonzaalmodellen verkocht waren en de fiets enkel nog op bestelling te verkrijgen was.

De prijs van de fiets is onveranderd gebleven; in de loop van november (denk ik) is de prijs trouwens met 10% gestegen, maar die prijsstijging dateert van na de bestelling. Werd niet doorgerekend, maar dat lijkt me niet meer dan logisch.

Ik ben meteen in gesprek gegaan met zowel de fietsenmaker als Specialized, maar zij beschouwen het eerder als een misverstand (lees: ik heb de specs verkeerd gelezen op de site). Quod non, dat kan ik dus bewijzen via de bike reviews van oa CyclingTips (en een printscreen van een door Google gecachte pagina).

Specialized stelt een kleine geste voor, maar zonder een bedrag te noemen (dus dat draait dan waarschijnlijk uit op een discussie in de winkel over wat een faire compensatie is).

Als ze nu gewoon zouden erkennen dat die aanpassing is gebeurd en me compenseren voor het verschil in waarde, dan is de kous af. Maar ze leggen de oorzaak van het misverstand bij mij, en dat werkt een beetje als een rode lap.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 18 mar 2021 13:15

Kan me je onvrede helemaal voorstellen, Ben dan eerlijk als producent, winkel, zeg gewoon dat specificaties van onderdelen kunnen wijzigen als je een bepaald model koopt. Maak excuses als winkel in zo'n geval en geef uitleg en leg niet de "schuld" bij de klant. Heb bij specialized sowieso wel een beetje een gevoel van arrogantie, maar kan aan mij liggen, Vind dat je gelijk hebt, maar of je daar zeker in deze tijd van slecht verkrijgbare (shimano) onderdelen niet zo veel aan hebt, Zou mezelf afvragen of je de fiets met deze shifters ook niet gewoon besteld zou hebben? Als dat zo is zou ik mijn verlies nemen maar dit wel duidelijk kenbaar maken aan de winkel waar je hem gekocht hebt. Die is voor jou partij, Specialized niet in principe. Zou me zomaar voor kunnen stellen dat de winkel je als tegemoetkoming iets aanbiedt wat te zelf kunnen verzorgen als je tenminste deze shifters kunt/wilt accepteren, Voor de winkel veel makkelijker en voor jou misschien net zo waardevol eerste nieuwe bandjes of cassette gratis , onderhoud, of iets van die strekking.
Ach, ik zeg ook maar wat

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 mar 2021 13:28

Anno 2021 (of eigenlijk altijd), zijn er 2 manieren om kosten te besparen. Goedkopere onderdelen voor dezelfde prijs verkopen, of de prijs verhogen. Beide heb ik al in veelvoud voorbij zien komen en sommige merken doen het zelfs dubbelop (o.a. Trek en Canyon, to name a few).

Dat het vervelend is kan ik 100% inkomen. Of je echt een keuze hebt of in je recht staat betwijfel ik ten zeerste. De koop is volgens mij pas effectief op het moment van levering (tenzij je al 100% betaald hebt). Voor de buitenwereld gezien heb je een nieuwer model gekregen voor dezelfde prijs, dat deze minder afgemonteerd is dan de vorige doet er niet zo toe.

De fietsenmaker is het om het even of je hem wel of niet koopt en je geld terug wilt. Morgen heeft hij hem aan een ander verkocht. Eventuele compensatie komt uit zijn zak, dus ik weet wel waar die op aan zal dringen. Dan rest jou dat je 5 maanden gewacht hebt, nog steeds geen fiets en bij de concurrent tegen dezelfde lamp aanloopt.

Kortom; ik zou het proberen en me er bij neerleggen. De zomer staat voor de deur. 2x fietsen en je vraagt je af waar je je zo druk om gemaakt hebt.


Wel een nieuw fenomeen dit; met levertijden tegenwoordig die oplopen tot wel 11 maanden kan er natuurlijk het e.e.a. veranderen. Enerzijds kan dit voordelig uitpakken (nieuwe Aeroad zit vol problemen, dus die kun je nog mooi op tijd cancellen), anderzijds kun je gewoon iets anders geleverd krijgen dan er besteld was, een prijsstijging dat er ineens geld bij moet o.i.d. of dat er in de tussentijd al een opvolger aangekondigd is en jij nog op levering van het oude model zit te wachten. Voor mij geldt altijd fiets kopen = direct meenemen en met minimaal 20% korting, anders wacht ik wel.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 18 mar 2021 13:39

Ligt er maar net aan hoe doorslaggevend de afmontage destijds voor je was;

Zocht je bewust een fiets met deze afmontage, of is het meer een detail dat je nu opvalt?

In het eerste geval had ik de fiets niet eens afgenomen.
(als ik bewust een auto met een zescilinder bestel, accepteer ik het ook niet als er uiteindelijk een ratelend 1.4tje geleverd wordt)

Maakt de afmontage je niet zo heel veel uit, dan zou ik gewoon lekker gaan fietsen en kijken met wat voor tegemoetkoming men op de proppen komt

nverhelst
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 sep 2019 13:55

nverhelst 18 mar 2021 13:53

Ik heb in oktober bewust voor die afmontage gekozen ja, na een grondige vergelijking met andere merken. Nu goed, als ik lees dat nog tig andere merken in hetzelfde bedje ziek zijn..

Bon, ga ik dat verschil van 810 vs 600 gewaarworden onderweg? Waarschijnlijk niet. Maar in deze tijden, nu je niet zo snel meer met een nieuwe fiets al fluitend de winkel buitenrijdt, lijkt vertrouwen in de producent/handelaar me nog belangrijker dan vroeger.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 mar 2021 13:59

nverhelst schreef: 18 mar 2021 13:04 ........Maar ze leggen de oorzaak van het misverstand bij mij, en dat werkt een beetje als een rode lap.
Specialized is nu niet de meest klantvriendelijke partij om "zaken" mee te doen.
En dat is ook zo vanuit het standpunt van de winkelier die klant is en van Specialized afhangt.

Probeer er nog "iets" uit te halen of leer er mee leven.
Of je rechtsbijstand inschakelen, maar dat zou echt een allerlaatste stap moeten zijn.
Typo rechtgezet
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 18 mar 2021 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 18 mar 2021 14:10

Ik zou in ieder geval een vorm van compensatie afdwingen. In mijn ogen (maar ik ben geen mr. in de rechten) sta je sterk met de gecachte specialized website. Maak daar wel even een PDF afdruk ook van.
Een van de forumleden hier zegt wel vaker "Specialized are bastards", en dit soort malversaties en erger vind je heel veel terug op internet van ze. Niet alleen naar klanten, maar ook naar andere fietsbedrijven.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 mar 2021 14:10

ypuh schreef: 18 mar 2021 13:28
Dat het vervelend is kan ik 100% inkomen. Of je echt een keuze hebt of in je recht staat betwijfel ik ten zeerste. De koop is volgens mij pas effectief op het moment van levering (tenzij je al 100% betaald hebt). Voor de buitenwereld gezien heb je een nieuwer model gekregen voor dezelfde prijs, dat deze minder afgemonteerd is dan de vorige doet er niet zo toe.

De fietsenmaker is het om het even of je hem wel of niet koopt en je geld terug wilt. Morgen heeft hij hem aan een ander verkocht. Eventuele compensatie komt uit zijn zak, dus ik weet wel waar die op aan zal dringen. Dan rest jou dat je 5 maanden gewacht hebt, nog steeds geen fiets en bij de concurrent tegen dezelfde lamp aanloopt.
Lijkt me vreemd.., dat de koop pas 100% definitief is bij levering. Je besteld een product met bepaalde specs. Dus moet die ook geleverd worden.

Als dat veranderd, moet dat in overleg gebeuren. Of je nou al betaald had of niet. Of de verandering een verbetering is (dura ace ipv 105) of niet. Of het nou een nieuwer model is of niet.

Het zou toch wat zijn, dat je een badge carbon fietsen met dura ace verkoopt. En vervolgens het "2022" nieuwere model gaat leveren, die ondertussen met een Tiagra afmontage en met een alu frame komt. "Ja maar meneer, dit is het nieuwere model, dus u heeft geen recht tot klagen".

Dit voorbeeld is overdreven uiteraard, maar soms moet je overdrijven om de essentie naar boven te halen. Er is iets anders geleverd dan dat er is besteld. Ik denk als je dit eens voorlegt bij onze knuffelrechter meester Frank Visser, dat die in dezelfde hoek gaat zitten.

En zo ook met wie je als klant te maken hebt. Dat is de verkoper en niet de producent. De verkoper moet het voor je oplossen. En of hij dat uit eigen zak doet, of met zijn producent uitvecht, moet voor jou als consument niet uitmaken.
Uiteraard kan een verkoper zich hard op stellen. Met de gedachte dat als jij uiteindelijk de koop ontbindt, hij die fiets zo weer verkocht heeft. Maar dat gaat ook inclusief de imago schade en slechte mond op mond reclame die hij met de "service" aan jou levert.

Ga je voor het verschil in waarde uiteindelijk naar een rechtbank? waarschijnlijk niet, gezien het relatief kleine bedrag waar het om zou gaan en de kosten en moeite die het je zou kosten. Dus zul je vooral met de verkoper tot een tevredenheid moeten komen. En je mag best begrip hebben dat hij er niet zoveel aan kan doen en dat zelfs zijn leverancier er niet al te veel aan kan doen. Maar onder de streep zit er een verschil tussen bestelde en geleverde.
Kom dat tegemoet met een stel buitenbanden, pedalen, onderhoudsbeurt oid. Hand er op en het is klaar. Want de kans dat je de 810 versie gaat kunnen bekrijgen is natuurlijk vrij klein met de huidige leverproblemen (je kan even kijken of je zelf wat online al kunt vinden), en koop ontbinden en andere fiets zoeken ga jij zelf ook niet leuk vinden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 18 mar 2021 14:15

RKN schreef: 18 mar 2021 13:39 Ligt er maar net aan hoe doorslaggevend de afmontage destijds voor je was;

Zocht je bewust een fiets met deze afmontage, of is het meer een detail dat je nu opvalt?

In het eerste geval had ik de fiets niet eens afgenomen.
(als ik bewust een auto met een zescilinder bestel, accepteer ik het ook niet als er uiteindelijk een ratelend 1.4tje geleverd wordt)

Maakt de afmontage je niet zo heel veel uit, dan zou ik gewoon lekker gaan fietsen en kijken met wat voor tegemoetkoming men op de proppen komt
Die vergelijking met de auto is wel actueel . Volkswagen ( maar ook andere fabrikanten ) komen er wel mee weg in Nederland . Specs qua uitstoot wijken af door sjoemelsoftware.

Plaats reactie