Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hoge zadelpen slecht voor frame?

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 18 mar 2021 09:38

Hi iedereen,

Ik heb net een nieuwe racefiets gekocht: een Cube Attain 58 uit 2019 maatje 58 (Large). Ik ben zelf 1.89 m met een binnenbeenlengte van 93 cm, dus in verhouding lange benen. Omdat de beentjes zo lang zijn heb ik de extra lange zadelpan van mijn vorige fiets in deze Cube gestoken. Er is nu een stuk meer van de zadelpen zichtbaar, omdat de horizontale bovenbuis schuin staat ipv haaks, zoals mijn vorige fiets.

Ik vermoed dat ik een maatje te klein heb gekocht, maar weet het niet zeker. De drop van het zadel naar het stuur is 12 cm, wat vrij diep is voor een endurance-model. De zadelhoogte is 102cm (van top zadel naar as van de pedaalas).

Ik heb hier een foto van de fiets, denken jullie dat ik mijn frame vakkundig aan het mollen ben? Er zit wel een aardig stuk van de zadelpen ook in mijn frame, omdat de zadelpen extra lang is, dus het niet zo dat de zadelpen er maar een klein beetje in zit. Of is dit dusdanig dat ik maar gewoon moet kijken naar een heel ander model?

Hierbij de foto: https://imgur.com/a/fNODOKY

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 18 mar 2021 10:34

Veel frames melden wel iets over een minimale diepte voor de zadelpen, typisch orde grootte 10-15cm. Zonder garanties te geven ga ik er van uit dat als je aan de veilige kant zit qua zadelpendiepte het in order is.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 mar 2021 10:44

Hoe langer de uitsteek, hoe groter de belasting op het frame ter plaatse van het knooppunt .
Ik zou er zelf niet zo mee willen rijden, maar misschien gaat het goed als je een "softe" rijder bent.....
Sommige mensen houden geen rekening met de ondergrond al zittend op een fiets, dat zijn "harde"rijders, mensen die onbewust iets meebewegen met schokken alsof het een paard betreft zijn "softe"rijders.
Zadelpennen worden meestal slechts deels in het frame ondersteund, gebruikelijk is 80-100 mm, de hefboom van het uitstekende deel maakt dus het verschil.

PS, zadelhoogte bij voorkeur aangeven als afstand hart bracket -bovenkant zadel , gemeten langs het midden van zitbuis-zadelpen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 mar 2021 11:05

Ik kan er niks met technische kennis over zeggen, maar vind dit er eng uitzien. Krijg beelden dat de boel breekt of scheurt als je eens door een kuil of gat klapt. En hoe voorzichtig je ook rijdt, dat zal soms gebeuren.

sospiro
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 mar 2005 22:27

sospiro 18 mar 2021 11:24

Het ziet er inderdaad uit als een lange hefboom, vooral doordat de achtervork zo laag gemonteerd is. Maar een 12cm drop vind ik wel iets dat een racefiets zou moeten kunnen faciliteren.

Het zal een beetje afhangen van de marges waarmee Cube heeft gerekend en getest bij de ontwikkeling van het frame. Ik zou ze een mailtje sturen met die vraag een frame uit 2019 hoort nog garantie te hebben, samen met een mailtje heb je een goede zaak als hij onverhoopt toch scheurt.

Edit: inderdaad 6 jaar garantie lees ik hier https://www.cube.eu/en/cubeworld/news/d ... cube-bike/

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5918
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 mar 2021 12:03

Sommige ATB's of vouwfietsen ( met ANWB stelletjes van + 90 Kg ) zie ik met nog een langere zadelpen. Wel staat je zadelpunt erg hemel gericht. Of het frame de juiste maat heeft betwijfel ik - een maatje groter zou beter zijn - ook gezien de spacers die je gebruikt. Wat Keezx ook zegt , het gaat ook over hoe ver de zadelpen nog in het frame steekt.

voorbeeld lange zadelpen :

Afbeelding

of een vouw fietsje :

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 mar 2021 12:48

Het verschil met genoemde MTB's en vouwfietsen, is dat deze gebouwd zijn op het gebruik van zo'n lange zadelpen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 mar 2021 13:41

Ik heb ook een vouwfiets (BuzBike) met een zadelpen van een halve meter, maar het deel waar ie in steekt is een solide stalen gelaste pijp met een steun aan het hoofdframe, ik heb daarbij geen twijfels...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 18 mar 2021 13:53

Cube attain zal echt zo snel niet beschadigen (materiaal is niet echt op de limiet samengesteld). Persoonlijk denk ik dat de geometrie van het frame (lange balhoofdbuis met maar 57.5 cm bovenbuis) niet echt optimaal is maar vooropgesteld dat ik gok dat de zadelpen er nu zo'n 250/270 mm uitsteekt en je nu een 400 mm zadelpen of langere van aluminium hebt (die zijn redelijk schaars in 27.2) zou het goed kunnen gaan.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 mar 2021 15:57

Zolang er voldoende buislengte in de zadelbuis zit en liever wat meer dan voorgeschreven zou het kunnen werken.

Stel je zelf nog even de vraag of het zo gaat werken. De 'drop' tussen zadelhoogte en stuurhoogte cq beugeldiepte is wel erg hoog. Dat gaat alleen leuk worden als jij heel erg lenig bent in je rug. Anders krijg je geheid rugpijn

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 18 mar 2021 16:14

Ja, bij nader inzien gaat dit mij niet echt lukken ben ik bang. Ik ga kijken of ik ergens een maatje 60 op de kop kan tikken en dan gaat deze weer de verkoop in.

Dank voor de reacties!

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 18 mar 2021 16:44

Gaat je niet/amper helpen (je balhoofd wordt ook meteen langer). Kijk eens of je een cannondale Caad 10/12 in maatje 58 kunt krijgen/ een proefrit kunt maken. Dan heb je een niet sloping frame dat een stuk beter past voor rijders met lange benen (en kennelijk behoefte aan een korte bovenbuis).

Plaats reactie