Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen over de grens tijdens corona

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 17 mar 2021 10:41

Ik hoor wat wisselende verhalen. Mag je nu wel of niet met z'n tweeën even de grens oversteken naar België en Duitsland tijdens het fietsen. Het gaat dus niet om een verblijf.
Laatst gewijzigd door Goudhaantje op 19 mar 2021 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 mar 2021 10:47

Duitsland mag zo lang korter dan 24 uur, maar officieel moet je bij terugkomst in NL in quarantaine, maar dat is een dringend advies dus geen plicht.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 17 mar 2021 10:49

volgens mij is Belgie verboden maar weet ook niet helemaal zeker
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 17 mar 2021 10:52

België is niet verboden maar het wordt geadviseerd om het niet te doen. Ik woon redelijk dicht bij de grens en kwam er vaak. Maar nu even niet. Er is in NL ook genoeg te fietsen.
o'7o

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 17 mar 2021 11:11

Douglas schreef: 17 mar 2021 10:52 België is niet verboden maar het wordt geadviseerd om het niet te doen. Ik woon redelijk dicht bij de grens en kwam er vaak. Maar nu even niet. Er is in NL ook genoeg te fietsen.
hier ook zo, enkel voor het werk de grens over.
er is een verlangen naar een ritje: Maastricht - mont rigi - Maastricht
of gravelen door de hoge kempen

maar zoals hier bij, "ik woon niet in Belgie":
https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/
het zal nog even duren :(

nielsve
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 17 mar 2021 13:21

Je mag in principe enkel Belgisch-Nederlandse grens over met een verklaring op eer en aangevinkt om welke reden die verplaatsing is (bv. boodschappen bij Jumbo is toegestaan omdat dit een verplaatsing kan zijn die in je dagelijkse leven past). Ik woon in een Belgische grensgemeente en dit weerhoudt me niet om met de fiets de grens over te gaan richting Maastricht of Valkenburg.

De politie zou de fietsers aan de grens dan dus moeten gaan controleren ..

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 mar 2021 14:14

Voor zover ik weet en vorig voorjaar ervaren heb, word je aan de grens met Duitsland als fietser voor een dagtoerke niet tegengehouden of gecontroleerd

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 mar 2021 14:27

Naar Belgie mag niet tenzij je een "verklaring op eer hebt". Dan mag het wel, Die is eigenlijk bedoeld om noodzakelijke reizen te kunnen maken, maar als je er (mis/) gebruik van wilt maken kun je die gebruiken om in Belgie te gaan fietsen. Verklaren op eer dat je op doorreis bent en het is toegestaan, Is zo niet bedoeld maar mag dus wel, Dit is officieel verklaart door een Belgische politie agent aan mij.
Los van of het mag of niet, ze controleren hier aan de grens regelmatig op deze verklaringen, maar dan slaan ze fietsers meestal over, ze controleren dan alleen de automobilisten.
Ach, ik zeg ook maar wat

Cyclopetje
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2019 22:42

Cyclopetje 17 mar 2021 14:48

Beter afwachten. Naar Belgie zit je vast aan dat formulier. Vergeet mondkapje niet en de fietsbel is daar ook meer plicht dan elders. Als je een rondje Ardennen doet en zegt dat je op doorreis bent..wie hou je dan voor de gek ? Stel dat jou iets overkomt ter plekke. Ik zou komende tijd zo indelen dat je in NL variatie opzoekt. Onlangs de Elfstedentocht gefietst over 223 km. Het volgende kan iets in de Limburgse heuvels zijn en daarna een toer door Zeeland of rondje Ijsselmeer etc. Tesamen met korte ritjes tussendoor in eigen regio is geen straf.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 17 mar 2021 14:51

Uit een verhaal van de Limburger van vorige maand:
Het ministerie van Binnenlandse Zaken komt daar nu op terug: „Wandelaars, lopers of fietsers uit de grensregio die tijdens hun tocht in het grensgebied de grens zouden oversteken voor een stukje van hun tocht, zullen door de politiediensten niet worden geviseerd”, meldt een woordvoerder. „We blijven menselijk en gaan geen heksenjacht organiseren op wandelaars, lopers of fietsers.”

Je mag dus gewoon de grens over op de fiets.
Michiel

i-mac

i-mac 17 mar 2021 14:55

Cyclopetje schreef: 17 mar 2021 14:48 Beter afwachten. Naar Belgie zit je vast aan dat formulier. Vergeet mondkapje niet en de fietsbel is daar ook meer plicht dan elders. Als je een rondje Ardennen doet en zegt dat je op doorreis bent..wie hou je dan voor de gek ? Stel dat jou iets overkomt ter plekke. Ik zou komende tijd zo indelen dat je in NL variatie opzoekt. Onlangs de Elfstedentocht gefietst over 223 km. Het volgende kan iets in de Limburgse heuvels zijn en daarna een toer door Zeeland of rondje Ijsselmeer etc. Tesamen met korte ritjes tussendoor in eigen regio is geen straf.
Een bel is verplicht op eender welke fiets in België. Is een fietsbel verplicht. En mocht je fiets spatborden hebben (er wordt niet vermeld of het vaste moeten zijn), moet je zelfs een witte en rode reflector hebben. Alleen rest de vraag : controleren ze dat ooit? Je moet het al bont maken eer je wordt tegengehouden.

Volgens het verkeersreglement behoort een fietsbel tot de wettelijk verplichte minimale uitrusting van een racefiets. Bovendien moet de bel hoorbaar zijn op 20 meter, dat geldt overigens ook voor alle andere fietsen. Wie als fietser dus gebruik maakt van de openbare weg, moet een bel voorzien. De vraag is dan in welke mate dit te controleren valt.

als je koersfiets of mountainbike spatborden heeft, moet hij wél permanent uitgerust zijn met een witte reflector vooraan en een rode achteraan

i-mac

i-mac 17 mar 2021 14:57

fietsvriend schreef: 17 mar 2021 14:51 Je mag dus gewoon de grens over op de fiets.
Niet juist ...

https://www.baarle-hertog.be/mag-ik-van ... n-wandelen

Plaats reactie