Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen in het Verenigd Koninkrijk.

Fietsjongen
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55

Fietsjongen 09 mar 2021 20:42

Ben wat plannetjes aan het maken voor dit jaar of volgend jaar (afhankelijk hoe dit jaar verloopt), om van mijn woonplaats te fietsen naar Londen. Om niet te verzuipen neem ik de boot tussen Nederland en het VK, maar ben zelf nog nooit eerder in het VK geweest.

Afgezien van het links rijden, zijn er specifieke dingen waar je rekening mee hebt te houden in het VK? Wat ik zo zie op Google Maps is dat veel paden langs grotere wegen gedeeld voetganger/fietser zijn, ik weet alleen niet of zo'n pad verplicht is. Kan mij voorstellen dat men liever niet heeft dat je daar met een snelheid van tussen de 25 en 30 op gaat fietsen.
Probeer de route zoveel mogelijk zo te plannen dat je vooral over kleinere wegen gaat, maar zeker in de buurt van Londen zal het onvermijdelijk worden om langs grotere A wegen te moeten fietsen.

Ben benieuwd of er mensen zijn die wellicht tips hebben, of andere VK-fiets specifieke dingen die wellicht over het hoofd gezien kunnen worden. (Visum en dergelijk ben ik mij van bewust.)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 mar 2021 21:56

Om je route te plannen zou ik niet Google maps gebruiken maar iets als RideWithGPS of Komoot. Dan kun je ook zien op wat voor ondergrond je terecht komt en wat voor hellingen je zult treffen. Ze hebben daar geen Alpen maar korte steile stukken van 20% zijn niet zeldzaam. In het VK hebben ze andere maatstaven dan hier over welke hellibgspercentage acceptabel is.
Ook zijn de wegen daar niet zo mooi als hier. Veel gaten. Houd daar rekening mee met je materiaal.

Joris
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 aug 2013 14:18

Joris 09 mar 2021 22:12

Ik ben (was) voor mijn werk veel in Londen en heb vaak in de omgeving gefietst, met name ter zuid-oosten van Londen (Kent) en dat is een verrassend mooi fietsgebied, heuvelachtig a la onze meest zuidelijke provincie met hier en daar een paar echte kuitenbuiters. York Hill is een beruchte, een soort omgekeerde Keutenberg, en beroemd vanwege de jaarlijkse klimwedstrijd.

Volgens mij kun je een prachtige route maken vanuit Dover (aangenomen dat je daar aankomt) naar Londen, idd met Komoot of zo.

Daadwerkelijk Londen infietsen zou ik laten, daar is werkelijk geen lol aan en alhoewel het beter is de laatste jaren houdt niemand op 4 wielen en zwaarder dan 500kg rekening met je. De meeste mensen die ik ken die buiten Londen willen fietsen pakken de metro of trein de stad in en uit.

Verder vind ik fietsen in Engeland altijd wat spannender dan pakweg in Italie of Frankrijk vanwege de inderdaad matige wegen icm steile afdalingen, verkeer en onoverzichtelijke situaties soms (of door een huurfiets met matige remmen). Maar het is inmiddels een echt (race)fiets land met een eigen fiets cultuur en zeker een aanrader.

Oh ja, ze rijden links en de lokale fietsen hebben de remmen andersom.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 mar 2021 22:21

https://www.openstreetmap.org/#map=7/51 ... 1&layers=C

Er zijn best veel mooie fietswegen in Engeland.
Leuk is vooral dat er geen specifieke regels zijn voor fietsers. Je fiets gewoon waar je wilt, zolang je je aan de verkeersregels houdt (lees je moet bv niet op een slecht fietspad fietsen, je kan altijd op de weg).

Ik heb wat door Kent gefietst. Tussen de dorpen/steden was het aangenaam fietsen.

Wat extra referenties;
https://www.sustrans.org.uk/find-a-rout ... tance=null

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 10 mar 2021 00:29

Voor route en andere info kun je altijd de locals vragen in www.yacf.co.uk

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 10 mar 2021 09:31

Zelf nog nooit geweest, maar wel veel UK collega's die fietsen.

Wat oneliners retour: wegen niet altijd top, weinig vlak, veel is heuvelachtig, op het platteland wegen wat smal en best link met auto's, geen fietspaden, etc. Lijkt een beetje op het Franse platteland denk ik. Als de collega's hier zijn, zijn ze altijd lyrisch over het fietsen hier. Wij zijn hier zo gewend aan goede fietspaden, goed asfalt, etc.

Toch denk ik dat je er prima kunt fietsen, een keer wat anders en niet zo warm in de zomer, normaal gesproken.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 10 mar 2021 10:55

Ik heb redelijk veel in Engeland gefietst, voornamelijk Noord-Engeland maar ook voor mijn werk 3 maanden gestationeerd geweest in Nottingham (wat een verrassend grote stad is).

De dunbevolkte streken in het Noorden zijn fantastische fietsgebieden; rustig, uitdagend klimwerk en vriendelijke mede-weggebruikers. De steden daarentegen zijn een ramp, vooral door de drukke wegen met veel gemotoriseerd verkeer en de zeer slechte fietsinfrastructuur.

Paar tips:
  • [1] Fiets gewoon op de weg en laat je vooral niet in de berm drukken. Beetje assertief zijn helpt.

    [2] De fietsroutes van Sustrans/National Cycle Network zien er op papier goed uit, maar er zit veel onverhard tussen en in de steden zijn ze vaak bezaait met kapotte bierflesjes.

    [3] De stijgingspercentages zijn vaak fors: 20+ percent is geen uitzondering. Zeker met wat bepakking op de fiets is een één-op-één verzet geen overbodige luxe.

    [4] Ga eens fietsen in Luik en directe omgeving. Dat is wel de meest Britse fietsomgeving die je in de Benelux gaat vinden.

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54

Gebruikersavatar CampaYolo 10 mar 2021 14:41

Opletten bij rotondes, ik vond dat heel erg wennen.
Boerke van buut'n

Fietsjongen
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55

Fietsjongen 11 mar 2021 12:47

Bedankt voor alle tips tot dusver!
Was niet bekend met het feit dat een fietser (in principe) vrij is om te kiezen waar hij fietst, dat maakt het wat makkelijker een veilige keuze te maken.

Moet zeggen dat ik Google Maps even heb gebruikt om een inschatting te krijgen hoe groot de afstanden zijn.
Zal mij eens gaan verdiepen in Komoot en Alltrails, vaak voer ik een route in op mijn Garmin, maar wil bij deze afstanden wel weten waar ik aan toe ben van tevoren.

Was van plan om via Hoek van Holland bij Harwich aan te komen met de fiets, dus niet via Dover. Vooral omdat ik in eerste instantie het plan had vooral te fietsen naar Londen (vind het fijn een grote stad als doel te hebben), maar zal eens uitzoeken wat o.a. Kent mij kan bieden.

Misschien stom, maar had het idee dat deze hoek van Engeland best vlak was, waarschijnlijk door Londen met zijn Thames estuary. Bedankt voor de specifieke tip Slugbait om eens te fietsen in de omgeving van Luik, wilde daar eigenlijk al eens naartoe gaan voor de stad Luik (ja, ik ben zo'n rare die die stad charmes vind hebben :D ), maar realiseerde mij niet dat qua heuvels het vergelijkbaar is met Engeland. Eens een ritje maken aldaar als oefening mits de grenzen weer opengaan.

Ben wel een beetje "bang", dat het een schok zal zijn als je de Nederlandse (en Vlaamse) infrastructuur gewend bent qua voorzieningen voor fietsers. Icm het linksrijden en omgekeerde voorrang/inhaalregels dat het in eerste instantie wat tricky zal zijn. Maar neem aan dat dat gevoel weg-ebt hoe meer je fietst.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 11 mar 2021 14:02

Ik ben een paar jaar terug vanaf de boot uit Harwich naar Isle of Skye en Edinburgh gefietst. Heb Engeland eigenlijk als een prima fietsland ervaren, al zijn lang niet alle regio's even mooi (Lake District en Yorkshire Dales waren echt prachtig en het zuiden van London schijnt ook fantastisch te zijn).

Meest opvallende was dat iedereen een stuk vriendelijker/rustiger is. In Nederland is fietsen zo normaal dat er eigenlijk ook geen automobilist meer rekening houdt met je. In Engeland blijven ze rustig 5 minuten achter je rijden als het onoverzichtelijk is en vervolgens zwaaien zo ook nog even naar je om je een fijne dag te wensen. In Nederland rijden ze je al voor de sokken als het langer dan 3 seconden duurt, krijg je een middelvinger en sta je 500m verderop bij het stoplicht weer naast elkaar.

Qua paden/wegen is het allemaal wel net iets minder, maar geen slechte herinneringen aan over gehouden.

Afbeelding

Oh ja, en regen. Kan geen post schrijven over de UK zonder de eindeloze regen te noemen.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 11 mar 2021 14:09

ypuh schreef: 11 mar 2021 14:02 Meest opvallende was dat iedereen een stuk vriendelijker/rustiger is. In Nederland is fietsen zo normaal dat er eigenlijk ook geen automobilist meer rekening houdt met je. In Engeland blijven ze rustig 5 minuten achter je rijden als het onoverzichtelijk is en vervolgens zwaaien zo ook nog even naar je om je een fijne dag te wensen.
Dat is regio-afhankelijk. Voor Noord-Engeland en Schotland is het redelijk accuraat. Maar in de Midlands vond ik de automobilisten af en toe behoorlijk aggressief.

En wat betreft de Luik-tip: het wegdek is daar ook nog eens van Engelse "kwaliteit".

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 11 mar 2021 14:14

Om aan te sluiten bij het plaatje van Ypuh: ik baseer mijn ervaringen hier op.

Afbeelding

Plaats reactie