Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen in het Verenigd Koninkrijk.

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 27 dec 2022 21:38

Iemand nog recente ervaringen of tips ivm fietsen in Groot-Brittannië?
Wij zouden in juli met een groep van 8 personen willen gaan fietsen daar.
We staan open voor alle tips! Ook qua slaapplaatsen enzo.
We zouden een week willen fietsen en dagelijks gemiddeld zo'n 150km fietsen.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 27 dec 2022 22:07

Ik vind Schotland verreweg het mooiste van GB om te fietsen (en dan vooral het noord-westen, maar dat is denk ik te ver voor je), Noord Engeland (Scottish Borders) is ook mooi. Dus: met de (nacht) boot van IJmuiden naar Newcastle en dan een rondje richting het noorden. Fiets in de trein met 8 personen kun je vergeten. Voor heel GB, maar zeker het noorden, geldt: monteer de breedste / meest soepele banden die passen, wegdek is vaak beroerd.

Qua overnachten, ik ben een groot fan van jeugdherbergen (m.u.v. die in grote steden, die zijn op zich ok maar erg onpersoonlijk), en b&b's zijn overal te vinden.

Een specifiek UK dingetje zijn "Bank Holidays", vrije dagen (meestal maandag) die wij niet kennen. Heb je geen last van in juli, maar in andere maanden wel even goed om het op te zoeken want in zo'n weekend zit alle accomodatie meestal vol...

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 28 dec 2022 08:49

Houd er ook rekening mee dat de fiets infrastructuur niet altijd goed is (lees slecht). Fietspaden ontbreken vaak en het was mij toen ik nog in Schotland woonde in elk geval lang niet altijd duidelijk of ik op wegen mocht fietsen of niet, ongeacht wat m'n Garmin zei. Hou verder ook rekening met de veiligheid, in bochten/als er heuvels zijn zien autos je niet altijd vroegtijdig, en jij hun niet.

Met een dergelijke groep is het wellicht handig om van te voren je accommodatie te bellen om te controleren of je je fiets ergens kunt stallen om te voorkomen dat je voor verassingen staat.

Veel plezier in elk geval!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 dec 2022 11:10

Wij zijn de voorbije 4 jaar 2 keer in UK gaan fiets met een groepje van 8-10; afstanden ergens tussen 60 en 100km, 4-5 dagen. Met pak en zak op de 'gewone' fietsen en van slaapplaats naar slaapplaats...

- 1 jaar streek Dover/Hastings/Landinwaarts/Canterbury...:
- Voorbije zomer met de nachtboot naar Hull (zeer aan te raden om in een 'vakantiegevoel' te komen): Hull/York/Scarborough (bezoek de papegaaiduikers!))/Brighlington/...
Met 150km per dag/7 dagen worden de opties wel groter ;-). 1.000km door de UK brengt je al door veel streken.

'Fietswegen' gekozen via: https://www.openstreetmap.org/#map=7/53 ... 8&layers=C (de gemiddelde fietsroute planner laat ook wel toe je hierop de basseren voor het routeren). En beschrijvingen vind je hier: https://www.sustrans.org.uk/national-cycle-network/

Eigenlijk waren deze wegen zowat altijd perfect; Combinaties van mooie fietspaden, oude treinsporen, veelal verhard, soms onverhard, soms door natuur op singletracks. Let wel op: heel soms zit er wel eens een langer stuk langs een drukkere 2-vaksbaan. Maar gemiddeld was het rustig rijden, ook op wegen zonder fietspad. Ook om de steden in te gaan. Bij verbindingswegen moet je even inschatten of de fietsroute over de enige verbindingsweg gaat tussen steden/regios om drukte in te schatten. Indien zo, zoek eventueel iets parallel of maak wat omweg. Al kozen we de route ook wel op basis van de kwaliteit van de fietswegen.
Veelal zijn de chauffeurs hoffelijk. Al blijkt er een groep chauffeurs te bestaan in de UK die ten allen tijde een groep fietsers voorbij wil steken, ook al zien ze niet wat er achter een bocht zit... Dat heb in andere landen niet zo dikwijls meegemaakt. En in UK zijn er geen regels over waar je of hoe je moet fietsen: je mag op het fietspad, maar moet niet. Organiseer je zodat het veilig en comfortabel fietsen is (bv: ik vind het veiliger met 2 naast elkaar op de weg in een groep van 10-tal ipv achter elkaar: je bent korter als groep en auto's steken alleen voorbij als ook de tegenrichting vrij is, op die paar chauffeurs na...).
Slapen: voldoende opties in grotere/kleinere hotels/B&B/Appartementen... Ik denk alles via Booking.com geregeld. Maar er zullen nog wel alternatieven zijn. Ook in kleinere plaatsen vonden we altijd wel iets (vooraf gebookt, in schoolvakantie seizoen best 6 maanden op voorhand boeken voor een grotere groep, je ziet de accommodaties redelijk snel vollopen....
En je hebt terug een Internationaal paspoort nodig...
Voorbije zomer zat UK-gsm-gebruik nog in het abonnement: hopelijk blijft dat...
En dat slechte weer: onze 2 vakanties alle dagen zon, tussen 20 en 25 graden, vergeet de zonnecrème niet ;-).
En in de UK zouden er opties moeten zijn om de fiets op de trein mee te nemen: wel nog niet zelf geprobeerd.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 30 dec 2022 09:35

walter- schreef: 28 dec 2022 11:10 En in de UK zouden er opties moeten zijn om de fiets op de trein mee te nemen: wel nog niet zelf geprobeerd.
Ik heb hier wel ervaring mee en het is een ramp. Ten eerste verschilt dit per vervoersmaatschappij en dat zijn er tientallen (incl. meerdere operators op dezelfde spoorlijn). Bij de meeste lokale treinen heb je een NS-systeem (fiets kan mee indien er plek is), maar je moet wel vaak een dag van te voren aangeven dat je een fiets meeneemt door hen te bellen.

Voor langere afstanden is het verplicht een plek reserveren, maar dat kan meestal niet op de website. Je moet bellen (en hopen dat er nog plek is). De laatste keer dat ik een fiets vervoerde in een intercity bleek de handigste optie te zijn om in Londen bij het station aan de balie alles te regelen. Niet dat ik daarvoor speciaal voor naar Londen ben gegaan, ik was er toevallig.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 22 feb 2023 12:15

walter- schreef: 28 dec 2022 11:10
Eigenlijk waren deze wegen zowat altijd perfect; Combinaties van mooie fietspaden, oude treinsporen, veelal verhard, soms onverhard, soms door natuur op singletracks. Let wel op: heel soms zit er wel eens een langer stuk langs een drukkere 2-vaksbaan. Maar gemiddeld was het rustig rijden, ook op wegen zonder fietspad. Ook om de steden in te gaan. Bij verbindingswegen moet je even inschatten of de fietsroute over de enige verbindingsweg gaat tussen steden/regios om drukte in te schatten. Indien zo, zoek eventueel iets parallel of maak wat omweg. Al kozen we de route ook wel op basis van de kwaliteit van de fietswegen.
Mooie tips, die komen goed van pas! Dank!

Ik ga in mei een weekje UK doen: Newcastle - Lake district - Yorkshire Dales - Scarborough - Hull.
We gaan hem op de racer doen met een zadel- en frame-tas.

Wat zou je aanraden qua band(breedte)? Is meer dan 28mm een overkill?
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 22 feb 2023 13:46

5 maart ben ik 2 weken voor werk in het vk. Tientallen keren in Engeland geweest, ook genoeg mijlen met de auto gereden.
Nu gaat voor het eerst de fiets mee dus ik haak hier graag aan voor tips. Ben overigens in Liverpool en Manchester en het gaat mij maar om enkele rondjes na werk van 50-70km en een of twee weekendritten van 100-130km.
Dogma F

jbams
Forum-lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 27 feb 2023 22:43

Heeft er iemand ervaring met fietsen in het zuiden van VK? Ga daar met de auto rond touren deze zomer, racefiets (of gravel) mee. Ik ken alleen Box Hill uit zwift :-).

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 27 feb 2023 23:34

Ik zie heel veel over Schotland, Yorkshire en Lake District voorbij komen, maar niemand praat over Wales en voornamelijk de Snowdonia regio. Toevallig ken ik iemand die daar in de buurt woont, en daar het merendeel van z'n lange tochten door de heuvels/bergen van Snowdonia/Noord Wales doet. Hij heeft er zelfs best een aantal YT video's over gemaakt, die nog best grappig zijn als je z'n humor kunt waarderen :)
https://www.youtube.com/@nickbrownbill3413/videos
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 feb 2023 01:09

Desertstorm schreef: 22 feb 2023 12:15 ...
Ik ga in mei een weekje UK doen: Newcastle - Lake district - Yorkshire Dales - Scarborough - Hull.
We gaan hem op de racer doen met een zadel- en frame-tas.

Wat zou je aanraden qua band(breedte)? Is meer dan 28mm een overkill?
neem zeker een uurtje of 2 om bij de Flamborough Cliffs naar de papegaaiduikers en aalscholvers en de verloren albatros te gaan kijken. Ik heb niks met vogels maar dat is indrukwekkend door de aantallen en hoe dicht je bij de vogels komt.

28mm: ik kom overal met 28mm ;-). Je kan op voorhand goed met googlemaps de routes inschatten. Ik heb Engeland op 28mm gedaan op hun fietsroutes en op 35mm. Maar we reden altijd rustig. Maar we hebben altijd droog gehad; als je de natuur in gaat en het is nat, is wat profiel mogelijk fijner. Ik denk dat eerder de vraag is of je soms niet wat routes wilt aanpassen omdat je er niet kan 'doorrijden' omdat de kwaliteit niet goed genoeg is. bv door North Riding Forest Park zit je plots tussen schapen en moet je regelmatig stoppen om de weidepoortjes te sluiten. Als je kms wil malen rijdt je beter om. Maar je mist dan de charme van een stukje natuur.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 10 mar 2023 22:44

Morgen sluit ik eerste week in Engeland, beter gezegd Londen/Ealing, af. Dan door voor een week Birmingham. Londen valt erg tegen qua fietsen, maar dat kun je verwachten als je redelijk dichtbij het centrum zit. Met een rondrit van 35km kom je net aan de rand van de stad, in iets rustigere buitenwijken. Op zich wel humoristisch hoe de fietser behandeld wordt. Autos hebben ontzettend veel respect voor de fietsers, geven ruimte, laten gaatje vallen zodat je door de file kunt laveren. De stunts die je in Nederland toeteren en middelvinger oplevert zijn hier normaal en wordt gerespecteerd. Wegen zijn ontzettend slecht! De racer kan gerust thuis blijven, ik was erg blij met de gravelbike met 35mm banden.
Hopelijk is Birmingham beter, in elk geval een kleinere stad en kan tenminste eens de drukte verlaten. Sowieso zondag langere 100+ rit doen, dus dat komt altijd wel goed.

Vind het altijd nog opmerkelijk hoeveel Engeland op Wallonië lijkt. Zelfde accidentering qua terrein, mooie natuur, vergezichten en veel plekken die behoorlijk vervallen zijn. Beide gebieden voelen altijd versleten aan in elk geval.
Dogma F

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 mar 2023 01:04

Ramon73 schreef: 10 mar 2023 22:44 ...Op zich wel humoristisch hoe de fietser behandeld wordt. Autos hebben ontzettend veel respect voor de fietsers, geven ruimte, laten gaatje vallen zodat je door de file kunt laveren. De stunts die je in Nederland toeteren en middelvinger oplevert zijn hier normaal en wordt gerespecteerd. ...
Volgens mij komt dat deels door het feit dat er geen regels zijn; of beter de regel is, iedereen mag de straat op; fietspad is niet verplicht, je rijd met zoveel naast elkaar als je wil...
dus je bent verplicht met elkaar de ruimte te delen en rekening te houden met elkaar. Versus Belgie/Nederland waar veel weggebruikerd de andere soorten graag op hun plaats zien en we alles maar proberen op te lossen door alle soort verkeer te scheiden.

Plaats reactie