Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Spaakspanning

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 mar 2021 15:49

Zet die variance eens op 10%. Ik denk dat het nog goed gaat, maar 20% is ruim.
Wat voor spaken zitten er in? Dat is niet zichtbaar hier.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 mar 2021 15:54

Er zitten Xrays in.

Ik heb de 10 en 5% toegevoegd. Bij 10 gaat het goed bij 5 gaan er 3 fout.
Ik ga hem toch eens brengen naar mijn wielbouwer, kijken wat hij meet met zijn meter.
(wil ook een cursus bij hem gaan doen)
10%.JPG
5%.JPG

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 10 mar 2021 16:19

Ik zou niet blind varen op de spanning die je uiteindelijk via de conversietabel van de TM-1 krijgt. Ik kreeg onlangs een wiel van een fietsmaatje langs ter reparatie, was een spaak gebroken aan de NDS en nog een paar andere waren aardig losgelopen. Het waren Sapim race spaken. Nu heb ik een spaakspanningsmetercalibratieapparaat, daar even een spaak in gezet en een conversietabel voor gemaakt. Er bleek een verschil van liefst 15-20% met de tabel in de doos van de TM-1 (die tabel gaf dus een veel te hoge waarde aan). Nu is mijn TM-1 al wel wat jaartjes in bedrijf dus allicht moet die een keer gehercalibreerd. Maar dit gegeven gekoppeld aan het feit dat de spanning een stukje zakt bij een opgepompte band levert dus zomaar een veel te lage NDS spanning op waarbij je kunt wachten op loslopers/spaakbreuk.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 mar 2021 16:53

wasbeer2006 schreef: 10 mar 2021 15:54 Er zitten Xrays in.

Ik heb de 10 en 5% toegevoegd. Bij 10 gaat het goed bij 5 gaan er 3 fout.
Ik ga hem toch eens brengen naar mijn wielbouwer, kijken wat hij meet met zijn meter.
(wil ook een cursus bij hem gaan doen)

10%.JPG

5%.JPG
10% is goed genoeg

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 mar 2021 16:56

Even nagevraagd initieel heef hij de spaakspanning op 90-100 aan de DS en rond de 70 NDS.
Die verhouding klopt wel. Ik ga volgende week even langs kijken wat hij nu meet.

Dan weet ik ook ongeveer de afwijking

ik heb de spaak in de parktool op 1.1mm en 2.2mm gezet als ik hem op 1.0mm en 2.2mm zet gaat de spanning met 10% omhoog. Hoe goed heb ik de spaak gemeten?

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4623
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 10 mar 2021 21:17

thie schreef: 10 mar 2021 16:19 Ik zou niet blind varen op de spanning die je uiteindelijk via de conversietabel van de TM-1 krijgt. Ik kreeg onlangs een wiel van een fietsmaatje langs ter reparatie, was een spaak gebroken aan de NDS en nog een paar andere waren aardig losgelopen. Het waren Sapim race spaken. Nu heb ik een spaakspanningsmetercalibratieapparaat, daar even een spaak in gezet en een conversietabel voor gemaakt. Er bleek een verschil van liefst 15-20% met de tabel in de doos van de TM-1 (die tabel gaf dus een veel te hoge waarde aan). Nu is mijn TM-1 al wel wat jaartjes in bedrijf dus allicht moet die een keer gehercalibreerd. Maar dit gegeven gekoppeld aan het feit dat de spanning een stukje zakt bij een opgepompte band levert dus zomaar een veel te lage NDS spanning op waarbij je kunt wachten op loslopers/spaakbreuk.
Ik heb me daar ook ooit mee beziggehouden en vele honderden spaken van allerlei vormen en afmetingen getest. De problemen zitten eigenlijk niet (alleen) bij de conversietabellen die geleverd worden bij de TM (of bij andere meters). Het is gewoon zo dat spaken ondanks hun gelijke vorm of afmeting en samenstelling niet altijd dezelfde deflectie vertonen bij meting bij een gelijke spanning. In eerste instantie dacht ik dat dit merkgebonden was, maar ook binnen hetzelfde merk zat er verschil tussen verschillend batches. Eigenlijk was dit minder opvallend met de TM1 omdat deze niet erg nauwkeurig meet. Met type-Brandt spanningsmeters viel dit het meest op.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 mar 2021 21:22

wasbeer2006 schreef: 10 mar 2021 16:56 Even nagevraagd initieel heef hij de spaakspanning op 90-100 aan de DS en rond de 70 NDS.
Die verhouding klopt wel. Ik ga volgende week even langs kijken wat hij nu meet.

Dan weet ik ook ongeveer de afwijking

ik heb de spaak in de parktool op 1.1mm en 2.2mm gezet als ik hem op 1.0mm en 2.2mm zet gaat de spanning met 10% omhoog. Hoe goed heb ik de spaak gemeten?
Dat kan je daar niet uit afleiden, de parameters hangen niet lineair samen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 mar 2021 09:24

Maar dat doet de parktool tool.

Als ik de spaak van 1.1mm naar 1.0 breng geeft de tool een circa 10% hogeren spanning aan, wellicht hier toeval.
Ik snap dat je dit niet lineair door kunt trekken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 mar 2021 10:34

Vrijdag mijn wielen even weggebracht ter controle.
circa 15K mee gereden ben benieuwd.

Ergens rond de 1000km zijn ze even nagekeken, toen was de spanning ietsje gezakt, Hij gaf toen aan dat dit bij carbon velgen wel vaker voorkomt en het de hars tussen de lagen carbon is dan dan mogelijk iets wordt platgedruk/weggedrukt.

Wat veel interessanter is. In een ander topic schreef ik al over asymmetrische velgen. Niet iedereen was daar enthousiast over of zag de toegevoegde waarde. Ik heb met hem vorig jaar eens staan te praten over een aanpassing van de naaf hierop.

Nu was ik daar vrijdag en hij had de bekende naven producenten gevraagd om aangepaste naven. Alleen bitex heeft tot nu toe gereageerd. Hij heeft 25 sets moeten bestellen en heeft ze ook al binnen.

Leuk weetje. als je dat doet kan je zelf allerlei specs van de navan bepalen, welke lagers bv normaal vet of extra vet. Bij 200 sets kan er nog veel meer.

Maar wat heeft hij nou gedaan, hij heeft de fles van de NDS een heel stuk naar het midden laten verplaatsen.
ICM een asymmetrische velg van 3mm zorgt dat voor een vrijwel gelijke spaakspanning achter aan de NDS en DS.

Hij heeft ook een velgen producent gevraagd om hierop ook de velgen aan te passen, anders te laten boren en lichter omdat de spaakspanning veel lager is. Dat lijkt niet te gaan lukken, maar je weet nooit.

Ik vond het iig erg interessant. Einde week mijn eigen wielen weer ophalen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 mar 2021 11:02

Het blijft natuurlijk de vraag waarom niet iedere navenfabrikant al lang standaard smalspoornaven maakt, als dat het ei van Co Lumbus zou zijn, veel makkelijker krijg je het niet.
Ik zeg : lateraal meestal lang niet stijf genoeg.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 mar 2021 11:07

Dat klopt natuurlijk wel Keezx. Je zou zeggen zo makkelijk dit waarom doet niemand anders het. Aan de andere kant we maken het vaal veel te moeilijk

Hier zijn uitleg erbij, die is wat inhoudelijker dan de mijne :-)
Geen vragen stellen want al die berekeningen snap ik niet. Kom niet verder dan u=i*r

https://www.andlesscycling.nl/faq/

Ik ken hem al heel lang, hij is ook de eerste importeur van CK geweest in de benelux.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 mar 2021 11:28

Het is in ieder geval een enigszins onderbouwd verhaal, niet allemaal nattevingerwerk.
Met de in roze geaccentueerde inzet ben ik het niet eens , de velg heeft een aandeel in de stijfheid, maar dat is hoofdzakelijk radiale stijfheid en minder lateraal.
Een 100% stijve velg met minder gunstige geometrie en weinig dunne spaken kan nooit een stijf wiel opleveren...
Het beste verhaal over wielstijfheid dat ik ken is nog alijd dit:
https://www.slowtwitch.com/Tech/Debunki ... _3449.html
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie