Graag jullie menig over de gegevens van de spaakspanning van een achterwiel in carbon 60 hoog 28 spaken (j-Race van Sapim) en DT Swiss 240 EXP naaf.
Velgrem.
Spaakspanning te hoog ,te laag of .............?
Wiel staat perfect in het midden .
Gewoon om eens jullie mening te weten.
Spaakspanning
Uit mijn aantekeningen
achterwiel 90-120 DS
NDS: wat nodig is om de naaf te centreren.
Goed dus.
achterwiel 90-120 DS
NDS: wat nodig is om de naaf te centreren.
Goed dus.
Het ziet mij er 'te' perfect uit verder zegt het mij niets. Het is wat je zelf hebt ingevoerd en of dat goed gedaan is, juiste spaak parameters, TM-1 goed afgelezen, etc...!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Heb een beetje hetzelfde gevoel, anderzijds kan het gebrek aan variatie in de meting ook het gevolg zijn van de beperkte nauwkeurigheid (afleesmogelijkheid) van spaakspanningsmeters als de tm1.
Ik redt het (nog) niet zo netjes.
Is dit een website waar je dit invult ?
Zit zelf af en toe met hetzelfde dillema.
De slappe kant eigenlijk net te laag, andere kant aan de max van wat de velg mag hebben.
Ik kreeg het advies iets hoger te gaan zitten.
Met band zakt de spanning ook weer wat.
Is dit een website waar je dit invult ?
Zit zelf af en toe met hetzelfde dillema.
De slappe kant eigenlijk net te laag, andere kant aan de max van wat de velg mag hebben.
Ik kreeg het advies iets hoger te gaan zitten.
Met band zakt de spanning ook weer wat.
www.parktool.com/wta/brutus schreef: ↑10 mar 2021 08:53 Ik redt het (nog) niet zo netjes.
Is dit een website waar je dit invult ?
Zit zelf af en toe met hetzelfde dillema.
De slappe kant eigenlijk net te laag, andere kant aan de max van wat de velg mag hebben.
Ik kreeg het advies iets hoger te gaan zitten.
Met band zakt de spanning ook weer wat.
Werkt icm de TM1 tensiometer.
Ik denk dat Hein de jackpot heeft gewonnen met twee perfect rond en rechte velgen.
Je kunt een beetje uitgaan van grofweg 10% spanningsverlies als er banden omgelegd worden. Is geen gouden standaard maar een houvast.
Vwb de NDS zijde. Het is wat het is. Je bent afhankelijk van de geometrie van de naaf en je velgen (we of geen asymmetrisch). Zo hoog mogelijk zitten aan de DS kant. Komt de boel toch los, zijn er andere foefjes zoals prolock nippels rn/of loctite. Liever niet natuurlijk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
TM-1 heb ik ook. Prima ding hoor, maar als je hem op een ander punt op de spaak zet scheelt het soms net iets in wat de meter aangeeft. Dat is niet heel erg natuurlijk. Maar dan kan je die soort grafieken krijgen.
Ik zal hem ook eens maken voor mijn wiel, wel grappig om te doen.
Ik zal hem ook eens maken voor mijn wiel, wel grappig om te doen.
Dat de TM-1 een iets andere spaakspanning aangeeft als je hem op een ander punt van de spaak zet zou niet moeten, tenslotte is de spaakspanning over de spaak overal hetzelfde. Het heeft eerder te maken met verschillen van de wrijving in de verschillende onderdelen van de meter.
Ik denk dat het nog een hele klus wordt om dezelfde grafieken als TS te voorschijn te toveren en dat de velgen geen zij- en hoogteslag meer hebben.
Ik denk dat het nog een hele klus wordt om dezelfde grafieken als TS te voorschijn te toveren en dat de velgen geen zij- en hoogteslag meer hebben.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Je kan dit, mits een klein beetje kennis, makkelijk zelf maken in werkblad (excel of gelijkaardig programma). Voordeel is dan dat je het ook kan gebruiken met andere spanningsmeters die gewoon de deflectie meten. Je kan dan ook streefdoellijnen in de grafieken verwerken, maximum vooropgestelde afwijking van de gemiddelde gemeten waarde, etc...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat klopt ook wel. Als de spaak er tegenaan zit dan kan het best wat schelen inderdaad 0,5 tot 1 op de meter.Orlok schreef: ↑10 mar 2021 14:03 Dat de TM-1 een iets andere spaakspanning aangeeft als je hem op een ander punt van de spaak zet zou niet moeten, tenslotte is de spaakspanning over de spaak overal hetzelfde. Het heeft eerder te maken met verschillen van de wrijving in de verschillende onderdelen van de meter.
Ik heb hem net even gedaan voor mijn race achterwiel
Na 1000km een keer nagekeken
Nu circa 15.000km wilde ze deze week nog ff wegbrengen voor een check, maar ik denk dat er niets aan gedaan zal worden