Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Webshops buiten EU zonder verrassingen (importgerelateerde kosten)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 mar 2022 13:21

Ik heb nog gewoon wat dingen bij Condor cycles in de UK besteld. Die hadden toevallig wat kleinmateriaal wel op voorraad. Was geen probleem, btw was al afgedragen en geen inklaringskosten. De prijs was echter wel de volle mep. Maar beter gewoon retail dan niet te koop. Pakket was gewoon met een week binnen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 15 mar 2022 13:45

marsman schreef: 15 mar 2022 12:52 Interessant draadje. Wilde mijn ervaringen delen met 2 bestellingen bij Torm (Engeland), met levering naar Nederland.

Vorig jaar in juni een shirtje besteld. Ik heb het standaard laten verzenden, zonder track trace. Ik herinner me dat op de site van Torm stond beschreven dat de meeste pakketjes binnen 5 werkdagen binnen zijn. Ik had gehoopt hem mooi mee te kunnen nemen tijdens de zomervakantie. Nou, dat liep anders.

Netjes verzendbevestiging gehad van Torm. Weken gewacht, nooit aangekomen, geen bericht van PostNL, geen melding in de app, niks. Een belletje gedaan met PostNL en wat mailwissels met Torm. Pakketje leek verdwenen. Ik ben met vakantie gegaan en was het eigenlijk een beetje vergeten. Ineens halverwege september een mail van Torm dat ze een retourzending hadden met mijn shirt. Torm heeft het destijds opnieuw gestuurd incl track trace op hun kosten. Ik kon het proces nu goed volgen, maar pas weken na verzending ineens een melding in mijn PostNL app dat ik douanekosten moest betalen. Dat was puur toeval, omdat ik geen pushmeldingen aan had staan en ik wat aan het klooien was met de instellingen van de app. Geen briefje o.i.d. gehad. Gelijk betaald, maar moest volgens mij nog een week of 2 wachten voordat het binnen was via de pakketdienst. Dus van bestelling in juni uiteindelijk geleverd eind sept/begin okt.

Begin dit jaar weer een shirt bij Torm besteld, maar nu gelijk met Track Trace. Het duurde bijna 2 maanden voordat ik een melding kreeg in de PostNL app met het betaalverzoek van de inklaringskosten. Ik kon via de track trace weer alles goed volgen, maar het duurde erg lang voordat de douane dit had verwerkt. Althans, zo leek het. Dag later lag er dit keer trouwens ook een briefje in de bus van PostNL met hetzelfde verzoek tot betaling van de inklaringskosten. Ik had al betaald via de app, daarna duurde het echter weer bijna 2 weken voordat ik het shirt daadwerkelijk binnen had.

Als je geen haast hebt, dan werkt het. Maar geduld moet je wel hebben en ik zou niets bestellen zonder track trace.
Mijn ervaring is dat zodra PostNL in het spel komt een probleem ontstaat. Het beeld wat je schetst dat er 2 weken tussen betaling van btw e.d. zit en daadwerkelijke oplevering heb ik inmiddels 3 (uit de 3) keer gehad. Dat vind ik schandalig. Het pakket is al door de douane verwerkt (daarom krijg je ook de rekening). Als ik betaald heb, verwacht ik dan ook dat het direct vrijgegeven wordt en dat het met de reguliere PostNL pakketten stroom meegaat. Binnen 3 dagen in huis hebben daarna vind ik dan meer dan normaal.

Ik heb ook meegemaakt dat ik doodleuk in de track and trace zie dat het pakket door PostNL retour afzender gaat omdat mijn adres onbekend is....WTF...... :cry:

Of dat je dat helemaal niets ziet in de track and trace en dat je opeens een bericht krijgt van de toko waar je iets gekocht hebt, hey, jouw pakket ligt hier, wat is er gebeurd?

Andere partijen zoals DPD en DHL zijn top in dit opzicht. Je hebt je pakket gewoon met een redelijke termijn binnen. Helaas zijn deze een flink stuk duurder, vandaar dat vaak verzonden wordt met een partij wat de spullen over de schutting gooit richting PostNL.

Als ik specifieke gereedschap koop in Engeland dan wil ik het meestal ook wel snel binnen hebben, dan stuur ik een bericht dat ze de verzending met DPD of DHL moeten doen, dan neem ik de extra kosten voor lief.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 mar 2022 14:05

In België gaat dat vlotter.

Ook besteld bij Torm (exact een jaar geleden), binnen 5 dagen kreeg ik het pakketje in de bus. Niets moeten betalen.

In de zomer dan nog eens besteld bij Torm, binnen de 5 dagen een berichtje in de BPost-app, netjes betaald en 2 dagen later zat het pakje in de bus. (de 'douane formaliteiten' van 24€ maken het wel een duur pakje, de BTW van 21% is normaal)
Afbeelding

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5298
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 15 mar 2022 20:35

Philippos schreef: 15 mar 2022 13:45
marsman schreef: 15 mar 2022 12:52 Interessant draadje. Wilde mijn ervaringen delen met 2 bestellingen bij Torm (Engeland), met levering naar Nederland.

Vorig jaar in juni een shirtje besteld. Ik heb het standaard laten verzenden, zonder track trace. Ik herinner me dat op de site van Torm stond beschreven dat de meeste pakketjes binnen 5 werkdagen binnen zijn. Ik had gehoopt hem mooi mee te kunnen nemen tijdens de zomervakantie. Nou, dat liep anders.

Netjes verzendbevestiging gehad van Torm. Weken gewacht, nooit aangekomen, geen bericht van PostNL, geen melding in de app, niks. Een belletje gedaan met PostNL en wat mailwissels met Torm. Pakketje leek verdwenen. Ik ben met vakantie gegaan en was het eigenlijk een beetje vergeten. Ineens halverwege september een mail van Torm dat ze een retourzending hadden met mijn shirt. Torm heeft het destijds opnieuw gestuurd incl track trace op hun kosten. Ik kon het proces nu goed volgen, maar pas weken na verzending ineens een melding in mijn PostNL app dat ik douanekosten moest betalen. Dat was puur toeval, omdat ik geen pushmeldingen aan had staan en ik wat aan het klooien was met de instellingen van de app. Geen briefje o.i.d. gehad. Gelijk betaald, maar moest volgens mij nog een week of 2 wachten voordat het binnen was via de pakketdienst. Dus van bestelling in juni uiteindelijk geleverd eind sept/begin okt.

Begin dit jaar weer een shirt bij Torm besteld, maar nu gelijk met Track Trace. Het duurde bijna 2 maanden voordat ik een melding kreeg in de PostNL app met het betaalverzoek van de inklaringskosten. Ik kon via de track trace weer alles goed volgen, maar het duurde erg lang voordat de douane dit had verwerkt. Althans, zo leek het. Dag later lag er dit keer trouwens ook een briefje in de bus van PostNL met hetzelfde verzoek tot betaling van de inklaringskosten. Ik had al betaald via de app, daarna duurde het echter weer bijna 2 weken voordat ik het shirt daadwerkelijk binnen had.

Als je geen haast hebt, dan werkt het. Maar geduld moet je wel hebben en ik zou niets bestellen zonder track trace.
Mijn ervaring is dat zodra PostNL in het spel komt een probleem ontstaat. Het beeld wat je schetst dat er 2 weken tussen betaling van btw e.d. zit en daadwerkelijke oplevering heb ik inmiddels 3 (uit de 3) keer gehad. Dat vind ik schandalig. Het pakket is al door de douane verwerkt (daarom krijg je ook de rekening). Als ik betaald heb, verwacht ik dan ook dat het direct vrijgegeven wordt en dat het met de reguliere PostNL pakketten stroom meegaat. Binnen 3 dagen in huis hebben daarna vind ik dan meer dan normaal.

Ik heb ook meegemaakt dat ik doodleuk in de track and trace zie dat het pakket door PostNL retour afzender gaat omdat mijn adres onbekend is....WTF...... :cry:

Of dat je dat helemaal niets ziet in de track and trace en dat je opeens een bericht krijgt van de toko waar je iets gekocht hebt, hey, jouw pakket ligt hier, wat is er gebeurd?

Andere partijen zoals DPD en DHL zijn top in dit opzicht. Je hebt je pakket gewoon met een redelijke termijn binnen. Helaas zijn deze een flink stuk duurder, vandaar dat vaak verzonden wordt met een partij wat de spullen over de schutting gooit richting PostNL.

Als ik specifieke gereedschap koop in Engeland dan wil ik het meestal ook wel snel binnen hebben, dan stuur ik een bericht dat ze de verzending met DPD of DHL moeten doen, dan neem ik de extra kosten voor lief.
Ik bestel veel boeken in Engeland. Bij de een gaat het vaak via Postnl, maar zitten alle kosten bij de prijs in en gaat alles redelijk vlot. Duurt langer dan voor de Brexit, maar dat is nu eenmaal niet anders. Bij een andere shopmgaat het meestal via GLS, dat is perfect geregeld qua track and trace. Als ze postnl gebruiken heb ik altijd gedoe.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 mar 2022 22:53

daniel1975 schreef: 15 mar 2022 10:07 Even dubbelcheck: nu bestellen bij Merlin Cycles is hun webshop-prijs +21% afdragen aan de belasting. Of komt er nog meer bij?
Maareh, niemand die dit weet voor NL?
Less is bore

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 16 mar 2022 07:17

Op hun website schrijven ze voor nederland zonder BTW, dus je zult hier de BTW moeten betalen. Je kunt natuurlijk altijd even bellen, weet je precies hoe het gaat.

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 16 mar 2022 08:42

daniel1975 schreef: 15 mar 2022 22:53
daniel1975 schreef: 15 mar 2022 10:07 Even dubbelcheck: nu bestellen bij Merlin Cycles is hun webshop-prijs +21% afdragen aan de belasting. Of komt er nog meer bij?
Maareh, niemand die dit weet voor NL?
Heb het even voor je opgezocht: in januari had ik 3 tubes besteld bij Merlin om onder de 150 euro te blijven (129 euro). 2 weken later kreeg ik van PostNL het verzoek om de inklaringskosten te betalen (21%) plus 4 euro afhandelingskosten. Bij mij had de douane 21% gerekend over het dubbele bedrag, daar heb ik bezwaar tegen ingediend en dat loopt nog.
Al met al niet heel voordelig dus, tenminste als het bezwaar niet afgekeurd wordt....

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 mar 2022 09:24

Waardeloos :(
Ik heb al vaker gelezen dat de douane het niet goed doet. Staan wat spulletjes daar die zelfs +21% nog zinvol zijn om binnen te halen voor mij, maar geen zin in douane gedoe. Ook niet slim van Merlin, Wiggle heeft dat bijv veel beter voor elkaar.
Less is bore

meuk
Forum-lid
Berichten: 1104
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 16 mar 2022 09:31

Ik had 2 dingen op social recluse besteld. Ik was sowieso die inklaringskosten vergeten, maar zij hadden beide zaken ook nog eens los verstuurd, waardoor ik 2x kosten mag betalen via postnl. En het duurt heel lang, krijg meerdere brieven van postnl om gegevens ana te leveren, etc etc... Denk nu wel 2x na om iets te bestellen in de UK.

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 16 mar 2022 11:00

3x in UK besteld, 2x brief van postnl om te betalen pas binnen na de deadline voor betalen. Wordt 't ergens in de buurt gedropt en mag je 't zelf oplossen, ook weinig aantrekkelijk om nog eens te doen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 mar 2022 11:35

Hoor het al, is nog geen feest :(
Jammer, Merlin is de enige die 11sp DA di2 kits op voorraad heeft. En die zoek ik al een tijdje.
Less is bore

Plaats reactie