Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Keuze (endurance) racefiets

CrabPeople
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2021 09:40

CrabPeople 14 feb 2021 15:36

Hoi! Ik fiets nu een jaar of 5 op op zich een prima racefiets, maar het is langzaam tijd voor een upgrade! Omdat ik uiteindelijk niet lekker zit op mijn huidige fiets heb ik een fietsmeting laten doen, hier is wel uitgekomen dat endurance voor mij sterk aan te raden is.

Wat ik belangrijk vind van mijn nieuwe fiets:
- Liefst geen levertijd van een jaar
- Carbon, schijfremmen, (minimaal) 105
- Moet een beetje comfortabel zijn voor de lange ritten
- Moet hem supermooi vinden (mooi frame en een vrolijk kleurtje, sowieso geen zwart of grijs)!

Vooral op dat laatste punt is er al een hele hoop afgevallen (van Giant, Cannondale, Scott, Canyon bijvoorbeeld). Er zijn best wat fietsen die ik mooi vind, maar helaas zijn dat veelal performance- of aerofietsen, (van Bianchi vind ik bijvoorbeeld de Sprint en Aria heel erg mooi, maar de Infinito dan weer niet, dus die valt eigenlijk al af 😉). Nu heb ik dus een shortlist gemaakt, hierop staan BMC Roadmachine (02), Cervélo R3 (of Caledonia), Orbea Orca (al valt die waarschijnlijk af vanwege de lange levertijd van de customversie...). Specialized Roubaix is zo ongeveer qua stack en reach mijn perfecte fiets, maar deze vind ik dan weer niet mooi.

Stiekem heeft de Roadmachine (02) mijn voorkeur, maar dat betekent dan wel dat ik vanwege de (te) lange reach met een korte stuurpen moet rijden (80mm, op een framemaat van 54cm), en ben een beetje bang dat dat het stuurgedrag teveel negatief zal beïnvloeden, bovendien lees ik her en der dat het ook geen heel comfortabele fiets is.

Dus ben ik ook uitgekomen bij een Cervélo R3, dat merk spreekt me aan, vind het een mooi frame, is iets lichter dan de BMC (maar dat vind ik verder niet heel belangrijk), maar de kleur (oranje) heb ik dan weer iets minder mee. Kom er wel mee weg met een stuurpen van 90mm, dus dat is al iets beter. Echter is dit al een dure fiets, en dan moet ook nog de korte kooi die erop zit vervangen worden voor een lange, een andere cassette, 28mm banden erop... Loopt zo wel erg in de papieren. Eventueel zag ik ook nog ergens een Caledonia leverbaar, die ik qua looks wel oké vind, maar die gaat echt flink boven budget.

Zouden jullie mijn keuze wellicht wat makkelijker kunnen maken? Iemand bijvoorbeeld een idee wat het comfort van de Roadmachine doet ten opzichte van de R3? Maakt die kortere 80mm-stuurpen heel erg veel uit bij het sturen? Maw, in mijn hoofd heb ik de R3 als ‘comfortabele’, maar minder mooie optie, en de BMC als ‘niet comfortabele’, maar supermooie optie, klopt die gedachte een beetje?
Bedankt!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 feb 2021 20:50

Comfort haal je voor een groot deel uit de banden en de bandendruk vooral.
Isaak Meson al naar gekeken?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

0475
Forum-lid
Berichten: 813
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 14 feb 2021 21:00

nijkie schreef: ↑14 feb 2021 20:50 Comfort haal je voor een groot deel uit de banden en de bandendruk vooral.
Isaak Meson al naar gekeken?
Vrees dat de Meson voor de vragensteller afvalt vanwege de kleur: donkerblauw of grijs.

Fietsende vriendin heeft de donkerblauwe, op zich wel een chique kleur.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 15 feb 2021 08:39

Wat de bmc betreft: als je het zadel 1 cm naar voor zet, kun je eventueel met een 9cm-stuurpen rijden. Ik heb zelf een stuurpen van 9cm en heb daar nooit enig probleem mee ondervonden (eerder integendeel). Het comfort haal je inderdaad vooral uit de banden.

CrabPeople
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2021 09:40

CrabPeople 15 feb 2021 17:08

Bedankt voor de adviezen! De BMC ondersteunt sowieso tot 30mm banden, en lees her en der ook tot wel 33mm, dus qua comfort zal het dan wel goed moeten komen. Maar stijfheid van het frame enzo maakt daar dus niet zoveel voor uit?

0475 schreef: ↑14 feb 2021 21:00
nijkie schreef: ↑14 feb 2021 20:50 Comfort haal je voor een groot deel uit de banden en de bandendruk vooral.
Isaak Meson al naar gekeken?
Vrees dat de Meson voor de vragensteller afvalt vanwege de kleur: donkerblauw of grijs.

Fietsende vriendin heeft de donkerblauwe, op zich wel een chique kleur.
Klopt! Een chique uitstraling is niks mis mee, maar vind het altijd veel toffer om zo'n fel gekleurde racefiets langs komt zetten dan een heel chique fiets, en dat klinkt misschien een beetje stom, maar dat wil ik zelf ook hebben.

barverme schreef: ↑15 feb 2021 08:39 Wat de bmc betreft: als je het zadel 1 cm naar voor zet, kun je eventueel met een 9cm-stuurpen rijden. Ik heb zelf een stuurpen van 9cm en heb daar nooit enig probleem mee ondervonden (eerder integendeel). Het comfort haal je inderdaad vooral uit de banden.
Haha wat stom dat ik daar niet aan gedacht heb, het zadel iets naar voren kan natuurlijk ook. Dan begin ik toch wel sterk naar de BMC te neigen nu! Bij meerdere fietsenwinkels op voorraad zie ik, dus dat is ook nog eens helemaal top.

Gebruikersavatar
rvdh
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 aug 2016 15:18

Gebruikersavatar rvdh 15 feb 2021 17:41

barverme schreef: ↑15 feb 2021 08:39 Wat de bmc betreft: als je het zadel 1 cm naar voor zet, kun je eventueel met een 9cm-stuurpen rijden. Ik heb zelf een stuurpen van 9cm en heb daar nooit enig probleem mee ondervonden (eerder integendeel). Het comfort haal je inderdaad vooral uit de banden.
Vaak is het niet zo eenvoudig. Als je het zadel naar voor zet, verschuift ook je zwaartepunt mee, waardoor je meer druk op je handen krijgt. Ik heb onlangs zelf een hele verbetering ervaren door een kortere stuurpen te installeren en wat meer naar achter te gaan zitten (zwaartepunt nog altijd iets voor het bracket).

Verder kan ik de Roadmachine alleen maar aanbevelen als die je past ;)
BMC Roadmachine 02 2020
BMC Alpenchallenge 01 2016

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 feb 2021 19:25

Stuur met korte reach niet te vergeten.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
rvdh
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 aug 2016 15:18

Gebruikersavatar rvdh 15 feb 2021 20:34

Op de Roadmachine zit standaard een stuur met 70mm reach, veel korter ga je niet vinden.
BMC Roadmachine 02 2020
BMC Alpenchallenge 01 2016

CrabPeople
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2021 09:40

CrabPeople 15 feb 2021 22:37

Dus de reach van het stuur kan ik ook gewoon meetellen? In dat geval vraag ik dan even na aan de bikefitter of hij daar ook rekening mee heeft gehouden.

Gebruikersavatar
rvdh
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 aug 2016 15:18

Gebruikersavatar rvdh 16 feb 2021 06:55

Klopt, en de positie van de shifters heeft dan ook nog eens invloed op de reach: https://www.youtube.com/watch?t=340&v=5 ... rancisCade
BMC Roadmachine 02 2020
BMC Alpenchallenge 01 2016

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 16 feb 2021 10:15

Wat jij nodig hebt is een basso astra of venta,
Neem je wens lijstje + fit mee en je fiets wordt gebouwd zoals je m wil.

Plaats reactie