Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Verzekering?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 07 feb 2021 13:31

ophetkantje schreef: 07 feb 2021 11:43
scottpch schreef: 07 feb 2021 09:29 Je hebt speciale racefiets en mtb verzekeringen, dan heb je zo'n slot niet nodig.
NTFU heeft zo'n verzekering tegen schade en diefstal.
Volgens mij (en heb het net nog even nagelezen) is de diefstal verzekering van de NTFU alleen geldig bij evenementen (onder de NTFU vlag en dan nog met slot) geldt niet voor thuis.
Thuis valt deze toch gewoon onder de inboedel verzekering. Als je hem binnen hebt staan.
o'7o

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 feb 2021 13:40

Binnen in huis volgens mij inderdaad wel, binnen in de schuur/garage volgens mij niet.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 07 feb 2021 15:38

Bij mijn verzekering (interpolis) is de garage gewoon meeverzekerd. Ik zie het nut van een fietsverzekering voor een racer dan ook niet echt. Buitenshuis niet uit het oog verliezen lijkt me een goede gewoonte. Zonder degelijk slot loop je altijd het risico dat een verzekering met beroep op kleine lettertjes niets uitkeert. En als ik de premie van zo’n verzekering bereken. Die is toch wel fors.
o'7o

coprins
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 apr 2008 20:31

coprins 07 feb 2021 18:32

ophetkantje schreef: 07 feb 2021 13:40 Binnen in huis volgens mij inderdaad wel, binnen in de schuur/garage volgens mij niet.
Is per inboedel verzekering anders. Bij sommige moet hij ook in een afgesloten schuur op slot staan.

Giantico
Forum-lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 09 feb 2021 19:27

Toevallig vandaag mijn fietsen verzekerd bij Univé. Heb getwijfeld tussen die van de Fietssport en Univé. Waarbij de laatste diefstal ook dekt.

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 14 sep 2021 15:38

Ik ben hier momenteel ook mee bezig. Ik heb 2 fietsen gekocht, allebei nieuw. Staan ze thuis, dan valt het inderdaad onder de inboedel. Ik heb bij Kingpolis geinformeerd, maar de fietsen zijn daar niet te verzekeren, althans, ze gaan maar tot een bepaald bedrag, tegen hogere waarde verzekeren ze het niet.

Het risico thuis is gedekt bij de inboedel, ik heb het zelf helaas mogen ervaren. Zorg wel dat het zaakje getaxeerd is, als je het tweedehands hebt gekocht (zoals ik toen). Ik had gelukkig mijn hele mooie MTB toen laten taxeren en ook allrisk verzekerd, omdat ik ermee naar de USA ben geweest. Dat was mijn redding, want de taxatie waarde lag 2 x hoger dan wat ik er voor betaald had (tsja, extreem goede deal was dat).

Maar wil je ook verzekerd zijn als je bijv je fiets op pad neemt. Stel, je zit even in de berm, of haalt net even koffie als je meedoet in een tour en hij staat tussen de andere fietsen en ze nemen jouwe mee. Of een hotel overnachting en hij wordt uit je auto geklauwd. Of je wordt gewoon van je fiets getrokken (ook wel eens gehoord). Of hij staat op je werk, omdat je woonwerk doet. Dan is het toch fijn dat je uitgekeerd krijgt.

Ik vind alleen de premie zo hoog, dat ik twijfel of ik dit moet gaan doen. Voor 10000 EU, rekent men 500 per jaar. Het risico is erg laag (ik ga er niet mee naar supermarkten, de kroeg, en laat hem in feite nergens in een openbare ruimte staan).
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 14 sep 2021 18:33

-
Laatst gewijzigd door Deleted_User op 01 okt 2021 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 14 sep 2021 19:11

Jep, dat foutje wordt ook op autoforums nog wel eens gemaakt; vanalles moois op de foto zetten en dan gewoon de GPS coördinaten nog in de EXIF data laten staan (kijk maar eens wat er onder rechtermuisknop/properties allemaal nog voor info over die plaatjes te vinden is...)

Dacht dat een dienst als Imgur.com de EXIF data van daar geuploade foto's stript

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 15 sep 2021 09:45

Nou de fiets staat daar niet meer 's-nachts als we er niet zijn. Maar wat suf dat de GPS lokatie aan staat (ik heb een andere foon, blijkbaar staat dat standaard aan). Ik wil dat inderdaad niet hebben

Bedankt voor de heads up


Update: het staat weer uit. (location services voor mijn camera stond aan :( )
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 nov 2021 08:22

Bij sommige verzekeringen moet je aangeven of je de afgelopen 5 of 7 jaar (weet niet meer exact) al gebruikt hebt gemaakt van een dekking van een fietsverzekering. Heb er met Interpolis over gebeld en daar werd verteld dat men die info gebruikt om het risico in te schatten. De dame kon mij niet exact vertellen wat de invloed was, alleen hoogte van de premie of ook het wel/niet kunnen verzekeren.
Uiteindelijk heb ik mijn gravelbike dan toch maar niet verzekerd. Fatsoenlijk slot mee op de momenten dat het nodig is, en verder de fiets niet buiten bereik neerzetten.

Heb het 1x zien gebeuren dat een oudere wielertoerist even fiets in het rek zette, binnen een ijsje ging bestellen en een duo op scootertje pakte fiets op de schouder en met een noodgang er vandoor. Was gebeurd voordat iemand het door had en zelf was ik veel te ver weg en de verkeerde kant op om er nog achteraan te kunnen gaan. Vreselijk, dat was een heel duur ijsje....
Dogma F

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 nov 2021 08:33

En dan nog ben ik van mening dat je simpelweg alleen risicos moet verzekeren die je anders zelf niet kan overzien.
Dus geen Telefoons, Fietsen, Dieren en wat je al dan niet los kan verzekeren....

Wordt er een fiets gejat, dan is dat is echt heel kut, maar in principe heb ik altijd nog wel genoeg geld voor een andere fiets. Misschien niet dezelfde op dat moment, maar wel een fiets. Sterker er staan hier nu al vijf fietsen binnenshuis. Daarnaast is de restwaarde voor de meeste fietsen sowieso een stuk minder interessant. Betaalde Premie en mogelijke uitkering staat vaak ook niet in verhouding.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 02 nov 2021 10:06

Van het bespaarde geld door nooit een fietsverzekering te nemen zou ik nu een paar heel mooie fietsen kunnen kopen. mocht er onverhoopt ooit 1 gejat worden, dan hoop ik dat ik daaraan terug denk.
(heb overigens wel een heel dik motorkettingslot als de fietsen buiten op een drager staan)
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie