Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Verzekering?

Tox
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jan 2020 19:07

Tox 06 feb 2021 22:14

Vanmiddag mijn nieuwe Cannondale SystemSix opgehaald. Een hele ‘dikke’ fiets.! Maar ook een hele uitgave.... Nu bedacht ik mij net of het gebruikelijk/ verstandig is om een racefiets te verzekeren. Graag hoor ik jullie advies.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 feb 2021 22:37

Dat hangt van nogal wat zaken af. Ten eerste. Waar stal je dit raspaardje?

En kun je risico zelf dragen?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 07 feb 2021 08:40

Nadeel van verzekeren is dat je de fiets met een slot van minstens ART Klasse 2 moet afsluiten. Dat is nogal een knots metaal.......
Mijn supersix is niet verzekerd, gebruik ik ook niet om ergens heen te gaan waar ik langere tijd blijf. Mijn vorige fiets was een synapse-achtige met spatborden en die was wel verzekerd omdat ik die ook voor bezoekjes en boodschappen gebruikte. Maar goed ook want die werd op zeker moment gestolen en heb er toen de supersix voor gekocht.
Recent een gravelbike erbij gekocht en die gaat wel verzekerd worden, wil er toch ook als dagelijkse fiets mee kunnen rijden.
Dogma F

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 feb 2021 09:29

Je hebt speciale racefiets en mtb verzekeringen, dan heb je zo'n slot niet nodig.
NTFU heeft zo'n verzekering tegen schade en diefstal.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 07 feb 2021 09:30

Als eerste gefeliciteerd met je nieuwe fiets. Mooi spul maken ze bij Cannondale.

Waar zou je de fiets tegen willen verzekeren:

Als je alleen tegen schade verzekerd wilt zijn kun je via de NTFU een verzekering voor diverse bedragen afsluiten. Je hebt daar ook de mogelijkheid bijvoorbeeld een reisverzekering af te sluiten.

Als je ook bij wedstrijden verzekerd wil zijn of tegen diefstal kun je via de KNWU bij Kingpolis een verzekering afsluiten.

Er zijn meer mogelijkheden, maar de reguliere fietsverzekeringen voldoen niet in mijn ogen.

Of je de fiets moet verzekeren is natuurlijk je eigen keus. Hoe hoger de aanschafwaarde die je wilt verzekeren hoe duurder uiteraard. Ik heb voor Kingpolis gekozen omdat ik geen risico wil lopen.

coprins
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 apr 2008 20:31

coprins 07 feb 2021 10:00

Blijft altijd lastig wel of niet verzekeren.
Check in ieder geval je huidige inboedel of je fiets in je schuur meeverzekerd is. (ook als hij niet op slot staat.)
Verder heb ik alleen mijn doorlopende reisverzekering uitgebreid met aanvullende fietsdekking tot 2500 om dit standaard maar 500 is bij de meeste verzekeraars.)
Voor de rest vind ik het teveel gedoe om een stevig slot mee te nemen op mijn fietstochtjes dus heeft een diefstalverzekering voor mijn fiets geen zin.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 feb 2021 10:42

Thuis in de schuur op slot zetten met een kabelslot en onderweg nooit je fiets alleen laten. Daarmee zijn je belangrijkste diefstalrisico’s weg.
De overige risico’s vang je af middels de verzekering van de NTFU.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 feb 2021 11:09

Ik vraag mij af wanneer een reisverzekering uit gaat keren, wordt de fiets uit de auto of tent gestolen, dan ga je niets krijgen. Bij een ongeluk?

Ik draag het risico zelf wel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 07 feb 2021 11:16

coprins schreef: 07 feb 2021 10:00 Blijft altijd lastig wel of niet verzekeren.
Check in ieder geval je huidige inboedel of je fiets in je schuur meeverzekerd is. (ook als hij niet op slot staat.)
Verder heb ik alleen mijn doorlopende reisverzekering uitgebreid met aanvullende fietsdekking tot 2500 om dit standaard maar 500 is bij de meeste verzekeraars.)
Voor de rest vind ik het teveel gedoe om een stevig slot mee te nemen op mijn fietstochtjes dus heeft een diefstalverzekering voor mijn fiets geen zin.
Bij Aon Meeus zag ik dit zinnetje:
ART-slot niet altijd verplicht
Als u uw racefiets parkeert binnen uw gezichtsveld, hoeft u uw fiets niet vast te zetten met een ART-goedgekeurd los slot. Dit is wel verplicht als uw fiets buiten direct zicht staat.

Zal vermoedelijk wel een voorwaarde zijn dat je 1-2 onafhankelijke getuigen moet hebben, maar er is dus een weg om het slot heen bij fiets(toer)tochten.
Dogma F

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 feb 2021 11:17

Ligt er aan welk risico je reisverzekering verzekert. Als je diefstal van spullen verzekerd is, dan heb je bij een crash pech, want dan is dat niet verzekerd.

Bij elke vraag over verzekeren hoort de standaardvraag: welk risico wilt u afdekken?

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 feb 2021 11:43

scottpch schreef: 07 feb 2021 09:29 Je hebt speciale racefiets en mtb verzekeringen, dan heb je zo'n slot niet nodig.
NTFU heeft zo'n verzekering tegen schade en diefstal.
Volgens mij (en heb het net nog even nagelezen) is de diefstal verzekering van de NTFU alleen geldig bij evenementen (onder de NTFU vlag en dan nog met slot) geldt niet voor thuis.
Ach, ik zeg ook maar wat

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 feb 2021 13:27

Maar zolang we niet weten waarvoor Tox zich wil verzekeren, hangt het topic een beetje als een sneeuwvlok in de lucht

Plaats reactie