Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

10 speed triple aan vervanging toe

Plestish
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2020 20:44

Plestish 26 jan 2021 11:32

Goedemiddag,

even het "probleem" kaderen.
Ik heb 2 jaar geleden een tweedehands Bulls Falcon gekocht met 10 speed Shimano Ultegra triple groep. Deze aankoop was om te testen of al dat fietsen wel wat voor mij zou zijn en wat blijkt, ik ben volledig verkocht aan het stompen.

Ik merk dat mijn groep slijtage heeft en zou deze graag vervangen door een andere 10 speed groep (geen triple). Na wat research vind ik enkel de Taigra 10 speed groep of de triple kettingbladen vervangen maar zoals ik zei zou ik liever geen triple hebben.

Iemand nog suggesties? Ik ken iets te weinig van onderdelen om te zien of lezen of een FSA or Rotor groep mogelijk is of ... Alle suggesties welkom.

Een nieuwe fiets behoort dit jaar nog niet tot de opties btw ;)

Bedankt voor jullie tijd en hulp,

Simon

Plestish
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2020 20:44

Plestish 26 jan 2021 11:35

Nog vergeten te vermelden, ik heb ook een Stages powermeter (left crank) die ik graag zou blijven gebruiken op die nieuwe crank indien mogelijk.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jan 2021 11:56

Slijtage onderdelen vervangen en blijven rijden met je triple en genieten van dat kleinste verzet als je deze zomer de bergen in gaat?

Wat is er fout aan de triple om hem te willen vervangen? Dat even duiden zal vermoedelijk een beter advies opleveren.
En waarom moet het een 10 speed zijn?

Het probleem aan het beginnen vervangen van een hele groep en je doet het niet zelf, is dat de kosten wel eens oplopen. En je dat dat geld beter gebruikt om verder te sparen voor die nieuwe fiets binnen 2 jaar. Tenzij je nu zegt dat je nog veel jaren met deze fiets wil....
Als je het niet zelf doet is de beste optie langs gaan bij een fietsenmaker en vragen wat de opbouw zal kosten.
Wil je de aanpassing wel zelf doen: gewoon beginnen;-).

Fsa en rotor groepen kunnen maar dat zal zowat aan de prijs van een nieuwe fiets zijn...

Plestish
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2020 20:44

Plestish 26 jan 2021 12:40

De reden van 10 speed is omdat ik dat niet veel hoef te vervangen wanneer ik een nieuw crankstel zou kopen. Mocht ik een 11 speed kopen dan dacht ik dat ik een volledig nieuwe groepset moet vervangen of heb ik het hier mis ?

Waarom geen triple ? Ik rij nooit in de bergen en heb die in principe niet van doen mocht ik een nieuwe crank kopen.

Voor de duidelijkheid heb ik het niet over een gehele groepset enkel over het crankstel.

Ik pruts graag wat aan m'n fiets maar het moet inderdaad geen moneypit worden aangezien ik dat geld liever aan een nieuwe fiets spendeer binnen enkele jaren.
Ik hoopte op een vervanging van enkele onderdelen voor enkele honderd euro maar misschien moet ik gewoon de kettingbladen vervangen en het daar bij laten.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 jan 2021 12:58

Je kan zonder meer je crankstel vervangen voor zo ongeveer ieder crankstel met 2 bladen, op dat gebied kan er heel veel.
De Tiagra 3 speed shifter schakelt ook 2 ....
Cranksetje, ketting en cassette, kan voor <100€
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jan 2021 13:29

Als het idd alleen over de crank gaat...
kettingbladen verslijten niet zo snel; normaal ga ze best veel kettingvervangingen en cassettes mee. Tenzij de ketting over 25.000km nooit vervangen is.... is het echt nodig? Ketting en cassette zijn belangrijker.

Zoals Keezx stelt: in Tiagra 10x2 ben je gesteld voor 100 Euro met nieuwe crank. De ultegra ketting bladen vervangen gaat niet veel goedkoper zijn. Terwijl ik het schrijf: met 105 10 speed kettingbladen ben je ook goedkoop gesteld (en kleinste kettingblad moet je niet vervangen).

ivm triple naar dubbel: ik zou de voorderailleur ook vervangen: ik vond een triple voorderailleur in dubbel setup niet fijn schakelen.

Walter

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 jan 2021 14:28

En wat in mijn ogen ook telt:
Neem GEEN Shimano crankstel wegens vastzitten aan eigen , prijzige kettingbladen.
Een van de grootste miskleunen van de Jappen de laatste tijd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 jan 2021 15:19

Versleten kettingbladen kun je vervangen door TA Spécialités Alizé kettingbladen, goedkoper en sterker. Het binnenblad van 30t (neem ik aan), kun je weghalen en de voorderailleur begrenzen tot de twee grote bladen. Heb je een dubbel.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 26 jan 2021 15:43

Ik heb nog nieuw in verpakking in mijn voorraadschuur twee kettingbladen liggen voor shimano 6603. Een buitenblad en een middenblad. Stuur me een PB bij interesse
hun fietsen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jan 2021 15:54

Keezx schreef: 26 jan 2021 14:28 En wat in mijn ogen ook telt:
Neem GEEN Shimano crankstel wegens vastzitten aan eigen , prijzige kettingbladen.
Een van de grootste miskleunen van de Jappen de laatste tijd.
dan moet TS ook zijn powermeter opgeven. De 105 ketting bladen vallen best mee van prijs. Alleen Dura Ace en ultegra zijn niet goedkoop.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 jan 2021 17:00

Dat van die powermeter had ik over ut hoofd gezien.
Dan zou ik eens kijken of die dingen van BertL passen, dan ben je w.s. heel voordelig uit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plestish
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2020 20:44

Plestish 27 jan 2021 11:44

Allen bedankt voor de info. Hier kan ik met verder en bekijk ik welke optie me het best past.

Plaats reactie