Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Alternatief voor Time Atac pedalen

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 17 jan 2021 10:13

Op mijn gravel bike rij ik met Time Atac XC pedalen. Ze bevallen goed: veel zijdelingse speling (6° float, tot 17° release), veerspanning instelbaar, onderhoudsarm en goed in modderige omstandigheden. Er is maar 1 nadeel: de stack van pedaal + schoenplaat is ruim 5mm hoger dan bij mijn wegfiets (Time RXS). Hierdoor moet ik mijn zadel hoger zetten en mijn cockpit aanpassen om stack en reach gelijk te krijgen. Ik loop daar tegen de grenzen aan wat mogelijk en (esthetisch) wenselijk is.

Kortom: ik ben op zoek naar MTB-pedalen met vergelijkbare eigenschappen als de Atac (m.n. qua zijdelingse speling) maar met minder stack. Iemand suggesties?
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 jan 2021 11:57

In mijn optiek is de stack van zowat elk mtb/xc pedaal hoger dan een wegpedaal. Er zijn ook niet zo veel opties. Een xt of xtr pedaal is waarschijnlijk lager, maar heeft geen float opties. De goedkopere shimano pedalen zijn wat hoger.
Crankbrothers eggbeaters met de float 6 graden in de schoenplaatjes eventueel.

Vergeet in de zoektocht ook de schoenen niet misschien valt daar ook nog wat te winnen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 19 jan 2021 00:36

Zou me toch over die 5 mm esthetisch verschil heen zetten.

De Shimano plaatjes hebben toch ook (beperkte) bewegingsvrijheid?

Maar of het voor de hoogte veel uitmaakt betwijfel ik.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 jan 2021 10:34

Het alternatief is de cyclo/gravel variant van de atac pedalen, uit dezelfde stal Time. Ze hebben dus bij Time een speciale variant voor de gravelfiets uitgebracht, met enkelzijdig inklikken. Of die een lagere stack heeft betwijfel ik echter, je hebt wel een groter contact oppervlak.
Overigens is het gebruikelijk om bij een ofroad fiets het zadel iets lager te hebben, om ruimte te geven voor meer beweging. Je bent nu eenmaal. Meer aan het staan en bewegen op het zadel.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 19 jan 2021 17:30

Ja, terechte opmerking. Goed om te vermelden dat ik de gravel bike in de winter ook gebruik voor (soms lange) wegtrainingen, vandaar dat ik de afstelling zoveel mogelijk wil laten overeenkomen met m'n racefiets.

Maar het is natuurlijk wel een optie: het zadel een paar millimeter laten zakken en kijken of ik daarmee iets soepeler op de fiets zit. Uitgangspunt is dat ik pijnvrij (tijdens maar ook na het fietsen) lange wegtrainingen wil kunnen doen op de gravel bike (≥4 uur).
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 19 jan 2021 19:58

Ik zat half af te vragen of je wat met de crank lengte kunt proberen. Voor het onderste punt zou je een langere crank nodig hebben, voor het bovenste punt een kortere. In één van de twee posities wordt het verschil dan juist versterkt. Geen idee wat bij jou het meest kritisch is.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 jan 2021 21:12

jsparie schreef: 19 jan 2021 00:36 Zou me toch over die 5 mm esthetisch verschil heen zetten.

De Shimano plaatjes hebben toch ook (beperkte) bewegingsvrijheid?

Maar of het voor de hoogte veel uitmaakt betwijfel ik.

Esthetisch?
Meer stack is simpelweg minder efficient omdat er energie gespendeerd moet worden aan het stabiliseren van de enkel.
Uiteraard kan je verschillen in pedaalhoogten compenseren met het zadel, maar de mindere efficientie blijft.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 jan 2021 21:35

Maar als tijdens een gravel rit de hoogte iets minder mag, dan zou je ook nog kunnen overwegen om je wegpedalen om te zetten wanneer je de rit verhard uit gaat voeren. Als je de afstelling goed zet voor wegpedalen, dan staat die afstelling ook goed genoeg met de MTB pedalen tijdens een gravel rit. Of zie ik dat verkeerd?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 20 jan 2021 07:31

Keezx schreef: 19 jan 2021 21:12
jsparie schreef: 19 jan 2021 00:36 Zou me toch over die 5 mm esthetisch verschil heen zetten.

De Shimano plaatjes hebben toch ook (beperkte) bewegingsvrijheid?

Maar of het voor de hoogte veel uitmaakt betwijfel ik.

Esthetisch?
Meer stack is simpelweg minder efficient omdat er energie gespendeerd moet worden aan het stabiliseren van de enkel.
Uiteraard kan je verschillen in pedaalhoogten compenseren met het zadel, maar de mindere efficientie blijft.
De topic starter heeft het zelf over de esthetische aspecten. Niet over de efficiency. Als vooral het esthetische voor hem het punt is zou ik me daar bij een paar mm overheen zetten.

Die efficiency verschillen zullen er overigens er best zijn maar voor de gemiddeld fietser is het verschil verwaarloosbaar als het gaat over het verschil tussen een time mtb of race pedaal. Waar de ts het over heeft.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 20 jan 2021 09:41

True, esthetiek noemde ik zelf. Zij het als bijzaak: ik heb al het nodige aangepast qua stuurpen, stuur en spacers, dus daar heb ik weinig opties over. Vandaar dat ik benieuwd was of ik wellicht wat kan 'winnen' in de pedaalstack.

Het gaat mij niet zozeer om efficiëntie maar om goed op de fiets zitten. Na lange trainingen op de gravel bike heb ik soms kleine pijntjes, vooral in de (onder)rug, en dat heb ik op de racefiets zelden. Ik vind het een goede tip om een keer met RXS-pedalen (en 'normale' zadelhoogte) op de gravel bike te fietsen, om te kijken of dat verschil maakt.
t.a.f.k.a.e.h.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 jan 2021 12:15

Dan is de vraag, maakt een spacertje van 5 mm ook maar iets uit bij het fietsgebeuren?
Overigens kan ik me ook voorstellen dat een pedaal met hogere stack niet goed uitpakt bij gevoelige types, er wordt meer gevraagd van de spieren die de enkel stabiliseren en dat kan klachten opleveren, los van efficientie
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 20 jan 2021 12:23

Dat is goed om te weten. Zou dan ook moeten blijken als ik met mijn 'wegpedalen' en -schoenen ga fietsen.

Ik ben inderdaad een lastig/gevoelig type qua fietspositie ;) Anderzijds heb ik al een vrij forse drop (12cm) dus wellicht dat die 5mm (kan ook iets meer zijn; het laat zich lastig meten) de spreekwoordelijke druppel is.
t.a.f.k.a.e.h.

Plaats reactie