Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Elite Nero Smart B+ Interactieve Rollenbank

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 16 jan 2021 11:00

De laatste tijd zit ik er toch steeds vaker aan te denken een smarttrainer te kopen, om o.a. ook te gaan Zwiften.

Warm fietsen op rollers heb ik vaak gedaan voor mijn fixed gear races. Ik heb een Tacx Antares rollerbank. Maar die maakt best wat herrie als ik die in huis gebruik. Maar saai gaan rollen thuis vind ik echt niets.

Het liefst fiets ik buiten op mijn racefiets, mountainbike of gravelbike. Voordeel van de rollerbans ik dat ik makkelijk al mijn fietsen kan plaatsen. En ook mijn fixie.

Alleen mijn racefiets heeft een powermeter. Dus dan kan ik die meting gerbuiken. Maar ik weet niet of veel waarde gaan hechten aan een minder accurate powermeting als ik met mijn fixie of mountainbike wil gaan Zwiften.

Nu twijfel ik om een directdrive trainer (Elite Turno Smart B+ Fietstrainer)
aan te schaffen of deze smart rollerbank van Elite. (Elite Nero Smart B+ Interactieve Rollenbank). Nadeel van een direct drive vind ik de verschillende slijtage cassette/ketting met mijn racefiets en ik er ook mee ga buiten fietsen. Maar wel met dezelfde ketting op een andere cassette.

Nu ben ik benieuwd naar het geluid van zo'n rollenbank trainer en of er nog anderen zo'n smart rollenbank gebruiken. Is een Elite Turno Smart B+ Fietstrainer stiller, of maakt het instapmodel ook best wat herrie?

Ik heb nog wel een oude racefiets (frame met scheur, maar voor binnen nog prima denk ik) staan om alsnog een direct drive trainer aan te schaffen.

Maar heeft er iemand ervaring met de Elite Smart B+ Interactieve Rollenbank? Want eerlijk gezegd lijkt het me echt wel wat met veschillende fietsen. Maar voor 800,- euro heb je ook betere direct drive trainers. Waar je ook hogere wattages op zou kunnen trappen. Ik weet niet of het mij zal gaan irriteren als ik geen hoge wattages kan trappen op in een sprint. Of zou dat wel goed kunnen omdat ik op mijn racefiets een 4iii powermeter heb zitten?

Overigens ben ik niet bang dat ik van de rollers af te stuiteren. Dat zit wel goed, en sprintjes trekken lukt er ook wel op. Heb inmiddels best wel vaak op mijn Tacx rollers ingereden.

fred12
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 30 apr 2008 02:42

fred12 17 jan 2021 00:39

Geen ervaring met de Nero maar wel een Elite Arion Digital Smart B+, deze rollers maken meer geluid dan een direct drive trainer en het vermogen is beperkt tot ca 400 watt. Ik rij op de Arion met een crank powermeter. Naast de Arion heb ik ook een Neo, deze gebruik ik voor zwaardere interval trainingen, Zwift wedstrijdjes en als de kinderen op bed liggen.
De rollers vind ik lekkerder fietsen maar er is wel meer geluid en het vermogen is beperkt. (mogelijk is de Nero daarin beter)

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 17 jan 2021 09:24

Je kunt hellingen tot 7% simuleren las ik, dus het vermogen zal wel beperkt zijn.
prj

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 17 jan 2021 16:23

Thanks @all.

Ik denk dat ik er toch maar van afzie van de interactieve rollenbank van Elite. Ik liep er toevallig tegenaan toen ik aan het rondkijken was naar momenteel verkrijgbare trainers.

Inderdaad de hellingshoek en het maximale vermogen houden me tegen. Rond de 1000W trap je gauw in een sprint van wat ik in real life zie bij mijn trainingskoersjes. Maar op een statische trainer zal dat wel minder zijn.

Voor wat betreft een direct drive. Daar zal ik mij nog eens verder in gaan verdiepen. Die Elite Turno Smart B+ Fietstrainer is inmiddels ook uitverkocht.

Dus neig nu toch naar een iets duurdere betere te gaan kijken en die ook weer verkrijgbaar zijn.

Eentje die ik wel tegen kom en verkrijgbaar is, is de Xplova Noza S Direct Drive trainer (van Acer). Maar ben er nog niet uit of ik die gok zou nemen i.p.v. een Wahoo Kickr Core. Prijstechnisch zijn ze gelijk, maar weet niet of ik er dan spijt van zou krijgen weet ik niet. In ieder geval is ie redelijk stil, maar mist een cadansmeting.

Sowieso heb ik nu niets en dan zou alles al beter zijn om lekker te kunnen Zwiften. Hoopte eigenlijk iets te vinden van rond de 600,- euro, maar denk toch dat ik rond de 800,- euro zal uit gaan geven. Excl. cassette en ANT+ sensor.

Plaats reactie