Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vrouwenwielrennen 2021, 2022, 2023 en 2024

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 dec 2021 09:09

TL@ schreef: 24 dec 2021 07:34 Dat is al lang niet de eerste meer die deze winter in het ziekenhuis beland na een aanvaring met een auto. Lijkt weer veel erger dan andere jaren.

Hopelijk hersteld ze snel.
Heb je al veel gelezen van aanrijdingen in Spanje dit jaar? Ik niet. En er staat ook nergens met een auto, maar zoals nijkie schrijft, binnen de ploeg.
Maar, hopelijk komt er snel positieve berichten. Maar het heeft tijd nodig

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 24 dec 2021 16:47

Ik las dat ze komende dagen in coma gehouden wordt, waarna het onzeker is hoe ze daaruit komt. Dat klinkt niet heel hoopgevend. Vreselijk nieuws

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 dec 2021 17:03

scottwilko schreef: 24 dec 2021 16:47 Ik las dat ze komende dagen in coma gehouden wordt, waarna het onzeker is hoe ze daaruit komt. Dat klinkt niet heel hoopgevend. Vreselijk nieuws
Volgens mij doen ze dat na een zware operatie bijna altijd, maar het is heftig.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 31 dec 2021 00:18

Las vandaag dat ze haar nog een dag of 3 extra in coma gaan houden.

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 02 jan 2022 13:38

Heb je al veel gelezen van aanrijdingen in Spanje dit jaar? Ik niet. En er staat ook nergens met een auto, maar zoals nijkie schrijft, binnen de ploeg.
Maar, hopelijk komt er snel positieve berichten. Maar het heeft tijd nodig
[/quote]

Te laat geremd en tegen voorganger aangekomen. In ge greppel gevallen en met haar hoofd tegen een steen gekomen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 jan 2022 23:33

Ik zit momenteel in Spanje en ik kan je vertellen dat wielrenners daar alle respect genieten van de automobilisten!
Uiteraard gaat er weleens iets mis maar waar niet?
Het echte probleem is de seizoenen met veel toeristen, met name motorrijders, die geen notie hebben van de wegen en mogelijke fietsers.
Buiten het seizoen heb je nauwelijks problemen.
Do or don’t, there is no try

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 05 jan 2022 18:56

Eigenlijk weten ze nog niks, maar goed klinkt het ook niet.

https://www.telegraaf.nl/sport/23371702 ... d-vervoerd

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 jan 2022 21:22

Ik heb met dit verhaal Michael Schumacher beelden op mijn netvlies. Ondanks helm een steen verkeerd gepakt en schijnbaar nooit meer enigzins de oude te worden. Hopelijk valt het mee bij Pieters.
Less is bore

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 07 jan 2022 21:27

Wielrenster Maud verdient profcontract in strijd met 157.000 deelnemers:
‘Bang dat ze me te jong zouden vinden’


Van de hometrainer thuis in de garage, naar een profcontract. Vanaf 1 januari is de pas 18-jarige Maud Oudeman uit Nijmegen wielrenster van Canyon-SRAM. Ze werd gekozen uit 31.000 vrouwelijke deelnemers aan de ‘Zwift Academy’.

Net als de bekende Nederlanders die deelnemen aan Expeditie Robinson of Wie is de Mol had Maud Oudeman een zwijgplicht. Vier weken lang moest de pas 18-jarige Nijmeegse stilhouden dat ze een profcontract had verdiend bij wielerploeg Canyon-SRAM.

Lastig niet te verklappen
Pas toen aan het einde van 2021 de vijfde aflevering van de GCN Zwift Academy online kwam, mocht het hoge woord eruit: zíj was degene die na een intensief testtraject uit meer dan 31.000 vrouwelijke deelnemers was gekozen.

Alleen mijn zusje en mijn ouders wisten het
,,Alleen mijn zusje en mijn ouders wisten het”, vertelt Oudeman. ,,Het was heel lastig om tegen anderen niks te verklappen. Na elke aflevering kreeg ik weer vragen van vriendinnen. Moest ik zorgvuldig mijn woorden kiezen. Maar het gaf me ook de tijd om aan het idee te wennen.’’

Ongelooflijk verhaal
,,Ik heb dit helemaal niet zien aankomen. Nu het eindelijk bekend is geworden, beleef ik het allemaal weer opnieuw en realiseer ik me dat het eigenlijk nog helemaal niet tot me is doorgedrongen.”

Het is ook een ongelooflijk verhaal. Oudeman is een talentvolle, maar nog onervaren wielrenster als ze een paar maanden geleden besluit mee te doen aan de GCN Zwift Academy. Dat is een project van de populaire internationale onlinewielerzender GCN en Zwift.

Profs bijhouden
Dat platform heeft de afgelopen jaren het fietsen op een hometrainer een nieuwe dimensie gegeven. In een virtuele, realistische wieleromgeving rijden wielrenners van over de hele wereld met én tegen elkaar. Een hometrainer, gekoppeld aan de app, gebruikt het vermogen dat wordt geleverd op de fiets en houdt ook rekening met onder meer gewicht en aerodynamica.

Oudeman gebruikt Zwift, net als vele andere wielrenners, vooral om binnen trainingen af te werken als het buiten slecht weer is. De Nijmeegse begint op haar 14de met triatlon (de sport die haar vader Menno op hoog niveau beoefende) en komt erachter dat haar kracht op de fiets ligt.

Ze ontwikkelt zich steeds meer en staat afgelopen jaar als junior voor het eerst aan de start van een EK. Op wedstrijden op Zwift ziet ze dat ze profs verrassend goed kan bijhouden.

Toch heeft ze geen verwachtingen bij haar deelname aan de Zwift Academy: er doen immers 157.000 deelnemers van over heel de wereld mee en er ligt maar een profcontract klaar voor één man en één vrouw.

Oudeman, lid van de Nijmeegse wielervereniging Groenewoud, werkt de eerste individuele proeven af in haar eigen garage. Niet lang daarna krijgt ze van de organisator het verzoek een filmpje over haar zelf te maken en een vragenlijst te beantwoorden.

Naar Mallorca
Er gaat nog steeds geen lichtje branden, als ze eind oktober wordt uitgenodigd voor een videocall met iemand van Zwift. ,,Na een paar minuten werd Kasia Niewiadoma (Poolse toprenner van de ploeg, JvL) aan het gesprek toegevoegd”, kijkt Oudeman terug. ,,Zij nodigde me uit voor de finale van de Academy op Mallorca, met nog vier andere deelnemers. Dat was een grote verrassing.”

Twee weken later is Oudeman, net begonnen aan het eerste jaar van de studie pedagogische wetenschappen op de Radboud Universiteit, ster in de show van GCN. Gefilmd door de camera’s van het onlinenetwerk werken de vijf vrouwen (en vijf mannen) verschillende challenges af. Op YouTube worden de in totaal vijf afleveringen elk meer dan 170.000 keer bekeken.

,,Het was een erg gave ervaring, maar ook erg zwaar. We kregen maar weinig informatie over de challenges die we gingen doen. Deden lange trainingen buiten met de ploeg, maar ook een wedstrijd bergop. Ook reden we weer op Zwift. Stond Mathieu van der Poel, die daar ook op trainingskamp was, naar ons te kijken. Heel bijzonder.”

Drie rensters blijven over voor de grote finale: een klimrace op Zwift. Daarin toont Oudeman nogmaals haar kwaliteiten. Ze rijdt slim en zet op het juiste manier haar gigantische motor in. Ze rijdt een half uur met een gemiddelde hartslag van meer dan 190, levert een wereldtopwaardig vermogen en geeft de concurrentie geen kans.

Onwerkelijk
Niet lang na de finish krijgt ze te horen dat het profcontract voor haar is. ,,Onwerkelijk”, zegt ze nog maar eens. ,,Ik dacht alleen maar: wat gaaf dat ik hier zo mag fietsen. Aan wat het op zou kunnen leveren, durfde ik niet te denken. Ik was ook bang dat ze me te jong zouden vinden. ”

Integendeel: Canyon-SRAM geeft het talent het komende seizoen de ruimte zich te ontwikkelen. Oudeman: ,,Zwiften kan ik goed, ik hou van de hoge intensiteit. Maar bij echt koersen komt veel meer kijken, zoals tactiek en rijden in een peloton. Daar moet ik nog veel in leren. Heb er vooral veel zin in. Dit is een unieke kans. Binnenkort ga ik al met de ploeg op trainingskamp.”

Tekst artikel De Gelderlander

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 07 jan 2022 22:13

Wat een fantastisch sprookje (verhaal) proficiat. weeral een nieuwe ster in het vrouwenpeloton?
Het doet me onwillekeurig denken aan het verhaal Evenepoel.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 09 jan 2022 11:51

Mooi,

ik hoop alleen niet dat deze Zwift route naar de profploegen niet (op termijn) de meer klassieke route gaat belemmeren.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 09 jan 2022 12:00

Als dat resultaat oplevert en jonge talenten op die manier doorbreken heb ik daar geen enkele moeite mee...
...

Plaats reactie