26 inch vs 29 inch

Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.
BVSVB
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2021 21:43

BVSVB 12 jan 2021 21:53

Hallo,

Momenteel heb ik nog een oude mtb 26inch.
Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe mountainbike en verwonder mij over de 29 inch modellen.

Mijn bescheiden Granville mtb met xt groep er op en een verende vork van bijna 20 jaar oud, weegt ongeveer 10,8 kg.

Gelijk welke alu mtb die ik bekijk weegt minstens 2 tot 3kg meer en wordt in de prijsklasse waarin ik de Granville gekocht heb afgemonteerd met Deore (1x12) (wat minder zou moeten wegen want slechts 1 tandwiel vooraan een geen deraillieur)

Zijn er nog mensen die zich dezelfde vraag stelden of die hier geen logische verklaring voor vinden.

Alvast dank voor de reacties.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7398
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 jan 2021 22:00

Geld...! trek er €2000 meer voor uit en je komt ook op 10 kg. Maar alu wordt alleen nog gebruikt voor de goedkopere modellen. Dus je vindt alleen nog carbon frames in die 10kg gewichtsklasse. Schijfremmen zijn uiteraard, hoe goed ook, zwaarder. En een langere veerweg is ook zwaarder. Grotere en (veel) bredere banden en de wielen niet te vergeten......En de passende frames daarvoor......

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 4724
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 jan 2021 22:29

Stel inflatie was 2 procent per jaar...
Doe je 1.02^20
Dat is 1.48 oid.. Pak 'm beet.
Dus puur op gemiddelde consumptie inflatie is je fiets van 20 jaar geleden nu al ca 1.5x zo duur.

Nu gok ik dat de fietsenmarkt her en der wat steviger in prijs is gestegen en de u in het corona jaar nog eens extra omdat de vraag veel groter is dan 't aanbod.

Dus wat klimmer zegt, de beurs moet flink verder open voor een zelfde soort fiets.

Qua gewicht overigens.. Grote banden en dikke banden, wegen simpelweg veel. 27.5inch en dan 65mm breed ofzo, die boost achtig dingen. Dan zit er vrij veel gewicht aan rubber op. In vergelijking met een 29 inch en 50mm bijv. Maar zeker in vergelijking met de oude 26 inch.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7398
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 jan 2021 00:42

MarkVeenstra schreef:
12 jan 2021 22:29
Dus wat klimmer zegt, de beurs moet flink verder open voor een zelfde soort fiets.
Wel met de aantekening dat die veel sneller is!

Gebruikersavatar
japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5173
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

Gebruikersavatar japiecarbon 13 jan 2021 09:55

Inderdaad, de focus ligt niet echt meer op het gewicht maar meer op betere contole. De sturen zijn breder, de vering is stijver (dikkere poten) De schijven zijn goter en de banden breder.

Je krijgt er een zoveel fijnere fiets door, maar inderdaad iets zwaarder, maakt dat uit??? Nee, een fully is bijvoorbeeld nog wat zwaarder maar in bijna alle gevallen sneller over een mtb parcours.

BVSVB
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2021 21:43

BVSVB 13 jan 2021 12:21

Dank voor de reacties.

Kleine kanttekening, er zaten om mijn fiets al schijfremmen.
Niettemin begrijp ik de redenering van het stukje meer rubber en het stukje meer frame.
Het zal vermoedelijk meer met inflatie en de gestegen prijzen te maken hebben.

Ik weet dat carbon ondertussen gemeen goed is bij de mountainbikes, maar blijft dit niet breuk gevoelig bij crashes.
Niet dat ik plan dit te doen, maar je weet nooit ;-)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 jan 2021 12:28

Ik durf de stelling wel aan dat alu eerder stuk gaat dan carbon (Santa Cruz heeft jaaaren terug al eens een geinig filmpje gemaakt over de sterkte van carbon frames, en iets recenter eentje over de sterkte van carbon velgen. Een slager die zijn eigen vlees keurt wellicht, maar desondanks vrij overtuigend)

Carbon is daarnaast goed te repareren (helaas al ervaring mee), alu meestal niet (helaas ook al ervaring mee)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

Gebruikersavatar
wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 7139
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

Gebruikersavatar wasbeer2006 14 jan 2021 11:49

Carbon bij een MTB, kijk naar je rijstijl. Wat bij 29 MTB's vaak mis gaat, omdat de stuurpen meestal zonder spacers gemonteerd is. Is de remgreep in de bovenbuis bij een val.

Nu gebeurt dat ook niet zomaar, maar je kan pech hebben. Hier zijn ook wel weer speciale headsets voor. Ik maak altijd de kabels zo dat dit net niet kan en er iig een flinke klap voor nodig is.

Gewicht is altijd een ding, ik merk het meer bij de MTB dan een racers bv.
Maar een 29 onder de 10 kost geld, minimaal een 4 a 5K.

Vergis niet dat er veel in de banden zit. Ik heb nu bv 2x een 2.4 pirelli gemonteerd die weegt 900 per stuk! Ik heb ook twee 2.2 prirelli,s liggen van 600 gram per stuk. dan gaat het hard.

De eerste halve kilo eraf kost vaak niet heel veel meer dan een 100 a 200 euro.

Gebruikersavatar
buddo
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Eelde

Gebruikersavatar buddo 14 jan 2021 20:32

BVSVB schreef:
13 jan 2021 12:21
Ik weet dat carbon ondertussen gemeen goed is bij de mountainbikes, maar blijft dit niet breuk gevoelig bij crashes.
Alles kan stuk... maar ik lig regelmatig op mijn snufferd en mijn mountainbike (carbon frame, stuur, stuurpen, zadelpen) is nog heel.
Je zou overigens ook nog een 27,5 kunnen nemen, die zijn misschien nog wat lichter. Kleinere maten zijn soms uitgerust met 27,5 wielen.

Gebruikersavatar
wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 7139
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

Gebruikersavatar wasbeer2006 15 jan 2021 11:58

Toch gaat dat niet veel opleveren. Er is niet zoveel zwaarder aan een 29 dan een 26.
Het enige zijn de banden, maar dat gaat totaal hooguit om een 200 gram.

De wielen zouden lichter kunnen zijn, maar ook dat is misschien een 50 gram.

Het heeft te maken met geld in 2007 betaalde ik 3500 voor een cube elite met XTR van 9.7 kg en nu betaal je het dubbele voor een 29 van dat gewicht. Maar een fully van 9.5 is ook geen probleem als je 8 of 9k te besteden hebt.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 15 jan 2021 19:30

Gewicht van een MTB maakt héél veel uit, zowel naar wendbaarheid als naar prestaties toe. Ik spreek uit ervaring. Voorts hoef je niet onmiddellijk 4 à 5k uit te geven voor een MTB onder de 10 kg, zeker als je wat uitkijkt naar de 'niet-merken'. Mijn Radon met Fox SC 32 Factory vork (vork van een dikke 1.000 euro) kostte twee jaar terug 4k. Die woog zelfs onder de 9 kg. Ondertussen heb ik een vaste vork gestoken, nu ongeveer zo'n 8.2 kg totaal. Bandjes op zo'n 1.5/1.6 bar en die gaat hier overal door en over.
PB's worden niet meer beantwoord

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers