Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met verwarmde wax

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12468
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 mar 2023 16:21

Ja vanuit die laatste kreeg ik ook de gedachte.

En wat je ook aangeeft wellicht is het gewoon iets uit een andere toepassing wat je voor een tientje de liter kan kopen :-)
Net als met al die vetten

Net als bv die dure cermicspeed vetten, die blauwe lijkt behoorlijk op mobile XHP222 (dat is iig het vet wat Hope gebruikt in naven en lagers bv.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 mar 2023 16:25

Heb zo'n voorgevoel dat al die nu opduikende merken dat niet zelf produceren, maar gewoon ergens in 1000L IBC containers kunnen inkopen. En dan is het een kwestie van flesjes afvullen en dikke winst pakken.

google vind al genoeg commerciële partijen die verschillende soorten wax emulsies maken. Maar die zitten niet in de particuliere handel.
edit:
Of gewoon alibaba.

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 43090.html
Laatst gewijzigd door thestudent op 25 mar 2023 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12468
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 mar 2023 16:28

Ja dat denk ik ook. Ik ga toch eens zoeken. Je zei al kleding branche, waar zou het nogmeer voor kunnen komen??
Als ik ergen een jerrycan vind van 40l nemen jullie ook wel een litertje he :-)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 mar 2023 16:34

Voedselketen, om papieren bakjes te coaten met waxlaagjes. Ik vind t nog niet in kleine hoeveelheden. Kleinste wat ik vond is een vat met 120l.

Kijk uit want paraffine olie is uiteraard weer wat anders.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 26 mar 2023 10:16

Uiteindelijk moet iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Ik vind het wel de moeite waard om het een keer te proberen.

Ik houd wel van een beetje prullen, je kan natuurlijk ook gewoon een flesje in winkel kopen https://absoluteblack.cc/graphenlube-wo ... t-coating/
Als je niet gediskwalificeerd wordt dan kan je er wel de E3 prijs mee winnen ;-)

Ik heb onderstaande vragen nog open staan, zou iemand die willen beantwoorden?

Ultrasoon reiniger
- 0,8 liter voldoende of beter de 2 liter?
- Hoe lang?
- Wat voor middel kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Slow cooker
- 2 liter is voldoende?
- verhouding wax en MoS2 (1 kilo en één theelepel
- Hoeveel graden, welke stand?
- Voor hoe lang?
- Is deze geschikt? https://www.amazon.nl/Russell-Hobbs-War ... ref=sr_1_1

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12468
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 mar 2023 11:00

Kijk ook even op zijn YT kanaal, wel vrij lange filmpjes maar het is toch slecht weer :-)
https://zerofrictioncycling.com.au/

-Ik zou 0.8l nemen, anders gaat er heel veel ontvetter in, en je moet het om goed te ontvetten wel verversen.
-2x iets van 15 minuten
-Daar ben ik nog naar opzoek. Heb nu koudontvetter omdat ik het nog had. terpetine kan ook.

-Ik heb 2l slowcooker, is zat
-ik heb 1kg parafine 10gr telfon en 2 gram graphite (recept van de fiets.nl site, maar ik kan het artikel niet meer vinden)
-Hoogtse stand, smelten duur even een uurtje of langer
-Ik doe de ketting een 10 minten a 15, maar dat was met de zak, nu met de slowcooker denkt ik gewoon een half uur ofzo.
-Ik heb de bestron van amazon, die jij hebt zal ook wel goed zijn.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 26 mar 2023 11:21

wasbeer2006 schreef: 26 mar 2023 11:00terpetine kan ook.
Nogmaals: laten we niet zonder meer adviseren brandbare stoffen in een ultrasoonreiniger te gebruiken. Dat is potentieel levensgevaarlijk.

Ultrasoonreinigers die volgens industrienormen daarvoor geschikt zijn, hebben de kwalificatie „explosiebestendig“. Daar zijn redenen voor.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 26 mar 2023 12:11

Ultrasoonreininger gebruik ik nooit, is volgens mij ook niet de beste methode. Nieuwe kettingen (ik gebruik er nu vier stuks) eerst in lampolie ontvetten, daarna in een ontvetter oplossing in warm water en tenslotten met water en zeep (afwasmiddel). Steeds goed met een borstel raggen en de boel in beweging houden. Tenslotte goed naspoelen met heet water.
Reeds gebruikte kettingen dezelfde behandeling behoudens de stap met lampolie.

Parafine in de slowcooker met wat PTFE poeder, verhouding 1:10. Kettingen liggen daar minimaal 20 minuten in waarbij er regelmatig even geroerd wordt. Temperatuur zo rond de 90 graden celcius.
Wat een heel belangrijkde stap is (heb ik ervaren) dat de ketting eerst heel goed droog is en niet alleen aan de buitenkant. Ik doe dit door de ketting met zo'n heteluchtding (verfstripper?) heel erg heet te maken voordat ik 'm in de hete wax dompel. Doe je dat niet, dan lijkt het nog aanwezige vocht tussen de rollen de wax in de weg te zitten. Blijkbaar gaat dat vocht in de wax ook niet goed weg.

Test filmpje:
https://youtu.be/D0eOxbnzDQA
Avatar gebruiker

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 26 mar 2023 12:29

Wat een werk!! Complimenten dat je daar de tijd voor neemt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12468
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 mar 2023 13:12

alien schreef: 26 mar 2023 11:21
wasbeer2006 schreef: 26 mar 2023 11:00terpetine kan ook.
Nogmaals: laten we niet zonder meer adviseren brandbare stoffen in een ultrasoonreiniger te gebruiken. Dat is potentieel levensgevaarlijk.

Ultrasoonreinigers die volgens industrienormen daarvoor geschikt zijn, hebben de kwalificatie „explosiebestendig“. Daar zijn redenen voor.
Is dat echt een groot risico?
Wat zou er kunnen gebeuren, ja branden. Maar waarom lampenolie en alle andere ontvetters wel, zijn er die niet kunnen branden?

Wat zou je wel aanraden?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 26 mar 2023 15:02

1:10 ptfe is te slecht voor t milieu. 1/100 is meer dan genoeg!. En MoS2 is beter. Er is ooit maar 1 gast op een youtubekanaal geweest die zo veel ptfe adviseerde. Maar het originele zero friction recept bevat vele male minder.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

delsol
Forum-lid
Berichten: 864
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 26 mar 2023 16:51

Om te ontvetten van nieuwe ketting gebruik ik.
1e keer terpentine
2e dasty
3e aceton
Vloeistof kun hergebruiken door met een koffiefilter over te gieten naar een ander potje.
Daarna met een slowcooker van de Lidl met Slica chainwax.

Plaats reactie