Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met verwarmde wax

Boslim
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 09 mar 2023 10:47

thestudent schreef: 09 mar 2023 10:35 Ach t maakt niet uit hoe je t doet. Als t er maar af komt.
Ja, dat maakt dus eigenlijk wel uit....het oude 'vet' moet er vooral 'uit' komen, niet zozeer 'af'...je gebruikt was juist om de binnenkant van je schakels op te vullen met was, en dan wil je daar dus zo weinig mogelijk residu hebben, zowel niet van het vet als van het reinigingsmiddel...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 mar 2023 11:58

xenius schreef: 09 mar 2023 10:44 Ik heb nu ook wel een ultrasoon reiniger van 3 liter. Kan je best voor dat je deze gebruikt je ketting al een nachtje in potje ontvetter laten staan? En daarna pas in de ultrasoon reiniger doen? Ik gebruik cyclon ontvetter maar is wel wat prijzig. Heb ook gelezen dat white spirit ook wel gaat?

Ook hoeveel van je ontvetter doe je in je ultrasoon r. Kan je ontvetter ook gewoon mengen met water, bvb ketting onderdompelen en dan klein beetje ontvetter erin. Dan bespaar je toch wat. En hergebruiken mbv koffiefilter
Ik gooi een nieuwe ketting altijd eerst in de wasbenzine en daarna pas in water met zeep. Water met dasty of dus die bionet ontvetter kan ook.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 mar 2023 13:27

1. De eerste schoonmaak behandeling is het vet verwijderen met een ultrasoon reiniger. Deze heb ik (paar jaar terug koste die 25 euro :-))
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-0 ... 4LEALw_wcB

Ik had nog een blik van 5L koudontvetter, dat gooi ik er in. Maar iig iets wat niet vet is, dus wasbenzine zal ook prima werken.
Ik filter dit erna gewoon weer met een koffiefilter.

2. Dan de ketting in de hotwax. De silcia is duur, maar wel meteen compleet met zak die je ook in een pan met warm water kan opwarmen.
Bestron slowcooker op amazon gekocht voor iets van 25 euro.

3. Voor een twede wax behandeling altijd de ketting in kokend water. Dan goed laten drogen meestal gewoon een nachtje.

4. Ik doe soms ook gewoon bijsmeren met andere was.
Squirt smeert goed maar laat heel veel troep achter.
Dynamic is wat schoner en smeert ook goed.
Airollube vind ik tot nu toe de beste, laat niets achter en smeert heel goed.

Ps.
Wat het meest lastig is de eerste keer waxen, zeker bij een sram ketting komt het er vaak net niet in. Wat beter werkt is 1x kort inrijden met de fabrieks smering.
En dan vandaar stap 1.

Ik rijd op elke fiets met 3 of 4 ketting en wissel deze door. Zodoende doe ik eens in de twee maanden de hotwax behandeling. Dan ben ik even 2 a 3 uurtje bezig en is alles weer netjes.

Ik wil toch weer een technische voorspelling doen :-) Die gaan eigenlijk altijd goed!
Over vijf jaar gebruikt er bijna niemand olie meer

Voor deze koude winterdagen is dit een leuk kanaal, kwamen aardig wat bevindingen over met mijn ideeen, maar hun hebben het echt gemeten.
https://www.youtube.com/@zerofrictioncycling992

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 mar 2023 13:58

Squirt moet je volledig laten opdrogen. Dus opnieuw aanbrengen na het fietsen en dus nooit aanbrengen vlak voor het fietsen. Op een al gewaxte ketting merk ik dan niet dat het echt meer vuil oppakt. Maar ik gebruik het maar weinig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 mar 2023 14:20

Nog wat tips. Vouw een spaak om de kettingen makkelijk in en uit de cooker te halen. Er zit bij mij maar net genoeg wax in de cooker voor 1 ketting, maar als het eenmaal warm is kunnen ze snel achter elkaar door. Ik heb dus een aantal spaakhaakjes. Het zwarte is dus al opgedroogde wax + MoS2. Je kan t eraf vegen, maar ik laat dat meestal achterwege. Het laat ook niet echt super zwarte vingers achter omdat de wax gewoon droog is.
20230309_140327.jpg
Paraffine korrels voor en + MoS2 in de cooker als het weer uitgehard is. Licht zwart dus.
20230309_140345.jpg
20230309_140654.jpg
de voorraad, genoeg voor nog jaren waxen.
20230309_140232.jpg
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 mar 2023 14:33

En ja ik heb dus wat zwarte wax die op de dalen van de kettingbladen en tandwielen zichtbaar is. Je moet ook even de schakels losmasseren bij het opleggen. Maar over t algemeen valt t mee, binnen een paar km komt de ketting ook echt verder los. Zwarte korrels gaan er met een droge borstel wel gewoon af. T wordt eigenlijk ook niet erger of viezer. Het enige nadeel dus dat zowel MoS2, grafiet of WS2 dus allemaal pikzwart zijn, maar dat die dingen wel de smering verbeteren. Maar molten speedwax en andere commerciele hot melts zijn dat ook. En verkopen dat poeder ook los.
https://moltenspeedwax.com/collections/ ... powder-55g

Omdat ik dus wat meer kettingen achter elkaar wax neem ik nauwelijks de tijd om ze allemaal schoon te vegen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 mar 2023 14:45

thestudent schreef: 09 mar 2023 09:37 Sluitschakel is zo schoon met een beetje wasbenzine. Je hebt daar dan ook geen penetratieprobleem. In de ultrasoonreiniger valt hij door het mandje.
Oplossing voor kleine prul in de ultrasoon -> https://www.teainmotion.nl/winkel/1515- ... zeef-klem/ (theelepel zeef)

Baldwin
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 mar 2021 21:32

Baldwin 09 mar 2023 18:30

Ik heb het mezelf maar makkelijk gemaakt en ben gister gaan knoeien met een blik Putoline Chain Wax op een goedkoop 1500 watt kookplaatje van de Blokker.

De kettingen heb ik ontvet door ze 48 uur in de lampenolie op paraffinebasis te leggen en afentoe te schudden en daarna te spoelen in de Dasty.

Goedkoper kon ik het niet maken :D.

Ik laat wel weten of het is bevallen als het weer het toelaat. Fietsen met dit weer doe ik alleen op een fiets met een Gates belt, die heeft dat allemaal niet nodig :like: .

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 09 mar 2023 18:44

Mijn setup :
- Crockpot (https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B ... UTF8&psc=1)
- Vocha hot pan, gebruikte ik eerst voor de crockpot maar gaat veel te hard, verbrand de wax etc ( https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B ... UTF8&psc=1 )
- Infrarood thermometer (https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B ... UTF8&psc=1)
- Paar verbogen spaken
- 3 Connex 11SX kettingen
- Moltenspeedwax
- Paar glazen potten (Jam, appelmoes etc)
- Wasbenzine + Isopronaol alcohol

Nieuwe kettingen strip ik altijd met wasbenzine, meestal is 2x voldoende, goed schudden etc) Daarna in pot met isopronaol en dan is ie good to go.
Waxen met crockpot, verwarmen van MSW duurt +1.5 uur ofzo. Even met de thermoter, 90-93C en gaan. 3 kettingen, op laten drogen, quicklinks en je bent er helemaal klaar voor.

Na een regen rit, gooi ik warm water in de vocha, kook ik de ketting schoon en kan die na het drogen gewaxed worden.

Met 3 kettingen doe ik +/- 1 maand ongeveer, na 300-400km top ik hem even op met Silca's Super Secret Chain lube.

Dingen die ik nog wel wil gebruiken/aanschaffen, ultrasonic cleaner, ceramicspeed UFO cleaner, ceramicspeed UFO drip.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 mar 2023 19:09

Ik zou die UFO cleaner laten zitten. Ik zie niet in wat dat product beter doet dan goedkopere middelen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 mar 2023 19:13

Baldwin schreef: 09 mar 2023 18:30 Ik heb het mezelf maar makkelijk gemaakt en ben gister gaan knoeien met een blik Putoline Chain Wax op een goedkoop 1500 watt kookplaatje van de Blokker.

De kettingen heb ik ontvet door ze 48 uur in de lampenolie op paraffinebasis te leggen en afentoe te schudden en daarna te spoelen in de Dasty.

Goedkoper kon ik het niet maken :D.

Ik laat wel weten of het is bevallen als het weer het toelaat. Fietsen met dit weer doe ik alleen op een fiets met een Gates belt, die heeft dat allemaal niet nodig :like: .
Zorg wel dat je de wax niet te snel heet maakt of te vaak verhit boven de 200 graden, want dat lukt wel met een 1500w plaat. Dit product lijkt vooral bekend in moterfietskringen als t ik snel google. Maar als het echt harde wax is zal het het vast wel doen.

Kijk uit want er bestaan ook van die blikken die eerder lijken op het fabrieksvet wat op je ketting zit.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Baldwin
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 mar 2021 21:32

Baldwin 09 mar 2023 19:27

thestudent schreef: 09 mar 2023 19:13
Zorg wel dat je de wax niet te snel heet maakt of te vaak verhit boven de 200 graden, want dat lukt wel met een 1500w plaat. Dit product lijkt vooral bekend in moterfietskringen als t ik snel google. Maar als het echt harde wax is zal het het vast wel doen.

Kijk uit want er bestaan ook van die blikken die eerder lijken op het fabrieksvet wat op je ketting zit.
Het is inderdaad bedoeld voor motocrosskettingen te smeren en schoon te houden. Als het tegen zoveel geweld kan werkt het ook vast wel op een fietsketting.

Ik heb er wel een thermometer in gehad, bij 110 graden heb ik het plaatje uitgeschakeld.

Bij mijn weten is de chainwax van putoline ook op basis van paraffine met een schep grafiet. Het lijkt me zo op de ketting wel iets zachter dan de meest zuivere paraffinewas, maar dat vind ik niet zo erg. Het lijkt ook niet direct als schilfers van de ketting af te vallen.

Ik vond het idee wel lekker pragmatisch en praktisch, gewoon het blik waarin je het koopt opwarmen.

Plaats reactie