Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met verwarmde wax

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 26 mar 2023 19:13

wasbeer2006 schreef: 26 mar 2023 11:00 Kijk ook even op zijn YT kanaal, wel vrij lange filmpjes maar het is toch slecht weer :-)
https://zerofrictioncycling.com.au/

-Ik zou 0.8l nemen, anders gaat er heel veel ontvetter in, en je moet het om goed te ontvetten wel verversen.
-2x iets van 15 minuten
-Daar ben ik nog naar opzoek. Heb nu koudontvetter omdat ik het nog had. terpetine kan ook.

-Ik heb 2l slowcooker, is zat
-ik heb 1kg parafine 10gr telfon en 2 gram graphite (recept van de fiets.nl site, maar ik kan het artikel niet meer vinden)
-Hoogtse stand, smelten duur even een uurtje of langer
-Ik doe de ketting een 10 minten a 15, maar dat was met de zak, nu met de slowcooker denkt ik gewoon een half uur ofzo.
-Ik heb de bestron van amazon, die jij hebt zal ook wel goed zijn.
Thanks! Ik zit op dit moment nog in Mallorca dus bekijk dat wel even als ik weer in het hollandse weer zit ;-).

hayes

hayes 26 mar 2023 19:31

wasbeer2006 schreef: 25 mar 2023 16:01 airolube is nog beter dan de dynamic! Witte of zwarte?
Waar was die zo goedkoop?
https://rat-bikes.com/airolube-chainwax ... itdop.html

stino77
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 jun 2009 12:05

stino77 27 mar 2023 09:45

Zo, mijn eerste weekend wax avontuurtje zit er op. Eén nieuwe ketting gedaan, en een 'gebruikte' ketting ook nog als extra 'test'. Vooral het schoonmaken van de ketting kost wat tijd. Maar dat is op zich maar éénmalig, maar als je dat ook gewoon bent zal dat wel meevallen.

Ik heb deze slow cooker (https://www.amazon.nl/Russell-Hobbs-War ... r_1_1?th=1).
Wax erin (heb ook kleine hoeveelheid pfas vrije PFTE erbij).
Op hoogste stand opwarmen. Dat duurt wel een tijdje. Ketting er gewoon opgelegd en zo laten opwarmen.
Na een uurtje ofzo is het vloeibaar en dan regelmatig met de ketting wat bewegen in de pot. Daarna nog 20-30min op laagste stand erin gelaten.
De vraag is of dit nodig is? En laat je de pot gewoon afkoelen of op een lagere stand? Op internet zeggen ze soms laten afkoelen en dan de ketting er uit of gewoon meteen er uit nemen. Wat doen jullie?
Even laten uitdruppen en buitenkant dan afvegen met droge vod.

Heb na een paar uurtjes ketting gemonteerd (eerst de schakeltjes wat breken) en dan op de indoortrainer al eens een testje gedaan. Tijdens het opwarmen van de wax de derailleurwieltjes en ook de voorbladen van de crank ook helemaal zuiver gemaakt.

Straks nog de andere ketting op mijn andere fiets monteren...

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 27 mar 2023 21:45

stino77 schreef: 27 mar 2023 09:45 Zo, mijn eerste weekend wax avontuurtje zit er op. Eén nieuwe ketting gedaan, en een 'gebruikte' ketting ook nog als extra 'test'. Vooral het schoonmaken van de ketting kost wat tijd. Maar dat is op zich maar éénmalig, maar als je dat ook gewoon bent zal dat wel meevallen.

Ik heb deze slow cooker (https://www.amazon.nl/Russell-Hobbs-War ... r_1_1?th=1).
Wax erin (heb ook kleine hoeveelheid pfas vrije PFTE erbij).
Op hoogste stand opwarmen. Dat duurt wel een tijdje. Ketting er gewoon opgelegd en zo laten opwarmen.
Na een uurtje ofzo is het vloeibaar en dan regelmatig met de ketting wat bewegen in de pot. Daarna nog 20-30min op laagste stand erin gelaten.
De vraag is of dit nodig is? En laat je de pot gewoon afkoelen of op een lagere stand? Op internet zeggen ze soms laten afkoelen en dan de ketting er uit of gewoon meteen er uit nemen. Wat doen jullie?
Even laten uitdruppen en buitenkant dan afvegen met droge vod.

Heb na een paar uurtjes ketting gemonteerd (eerst de schakeltjes wat breken) en dan op de indoortrainer al eens een testje gedaan. Tijdens het opwarmen van de wax de derailleurwieltjes en ook de voorbladen van de crank ook helemaal zuiver gemaakt.

Straks nog de andere ketting op mijn andere fiets monteren...
Laat die PFTE er maar uit, regelrechte rotzooi wat niet wordt afgebroken in de natuur.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 mar 2023 08:51

Dat hoor ik steeds. Maar 10 gram PTFE op een kilo wax waar je zo,n drie a vier jaar (30.000km) mee doet.
Hoe groot is die impact.

Hoe minder vervuiling hoe beter, maar in die tijd gebruik je ook minimaal een halve liter olie, is dat minder slecht dan 10gram PTFE.

stino77
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 jun 2009 12:05

stino77 28 mar 2023 09:46

Ik heb gisteren mijn eerste testritje gedaan, indoor wel. Het levert wel wat witte restjes op de grond en op de indoortrainer (en fiets). Maar dat is normaal heb ik gelezen bij eerste gebruik. Iemand hier ook wat last van? En eventueel een oplossing om dit meer te voorkomen?

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 28 mar 2023 12:31

wasbeer2006 schreef: 28 mar 2023 08:51 Dat hoor ik steeds. Maar 10 gram PTFE op een kilo wax waar je zo,n drie a vier jaar (30.000km) mee doet.
Hoe groot is die impact.

Hoe minder vervuiling hoe beter, maar in die tijd gebruik je ook minimaal een halve liter olie, is dat minder slecht dan 10gram PTFE.
Hoe groot is die impact als iedereen zo denkt? Er zijn genoeg alternatieven om die pfte te laten staan. Het heeft ook totaal geen zin om andere producten te gaan vergelijken of het wel of niet schadelijker is. Dat is uiteraard dan ook appels met peren vergelijken.
Het gebruik van dit soort chemische middelen hoopt alleen maar op in ons leef milieu. En ik denk dat we er allemaal over eens zijn dat we ons leef milieu niet verder moeten willen vervuilen.
Deze microdeeltjes worden uiteindelijk opgenomen door organisme, dit kan zijn door de inademing of door voedsel. Wanneer deze deeltjes zijn opgenomen in organismes dan zijn beperkingen van functies het gevolg. Bij planten ontstaan er dan ook o.a. groeiproblemen en uiteindelijk komen deze chemische deeltjes dan ook in de vruchten waar dieren weer van leven.
Kleinere organismes zoals vogels kunnen door de inname van vervuilde lucht en voedsel dan ook gezondheidsklachten krijgen. Bij de mens zijn deze microdeeltjes ook al in de bloedbaan aangetroffen, wat daar de effecten van zijn wordt momenteel onderzocht.
Die 10 gram bevat dan ook weer honderden miljarden deeltjes pfte. En dat alleen om een ketting soepeltjes te laten draaien. Maar zoals eerder gezegd er zijn alternatieven. En een ketting door een alternatief product zal ook niet heel veel sneller slijten.

Dus ik zou overwegen om een ander niet chemisch product dan pfte te gebruiken, daar doe je toekomstige generaties ook een plezier mee.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 mar 2023 14:11

Symen schreef: 28 mar 2023 12:31
wasbeer2006 schreef: 28 mar 2023 08:51 Dat hoor ik steeds. Maar 10 gram PTFE op een kilo wax waar je zo,n drie a vier jaar (30.000km) mee doet.
Hoe groot is die impact.

Hoe minder vervuiling hoe beter, maar in die tijd gebruik je ook minimaal een halve liter olie, is dat minder slecht dan 10gram PTFE.
Hoe groot is die impact als iedereen zo denkt? Er zijn genoeg alternatieven om die pfte te laten staan. Het heeft ook totaal geen zin om andere producten te gaan vergelijken of het wel of niet schadelijker is. Dat is uiteraard dan ook appels met peren vergelijken.
Het gebruik van dit soort chemische middelen hoopt alleen maar op in ons leef milieu. En ik denk dat we er allemaal over eens zijn dat we ons leef milieu niet verder moeten willen vervuilen.
Deze microdeeltjes worden uiteindelijk opgenomen door organisme, dit kan zijn door de inademing of door voedsel. Wanneer deze deeltjes zijn opgenomen in organismes dan zijn beperkingen van functies het gevolg. Bij planten ontstaan er dan ook o.a. groeiproblemen en uiteindelijk komen deze chemische deeltjes dan ook in de vruchten waar dieren weer van leven.
Kleinere organismes zoals vogels kunnen door de inname van vervuilde lucht en voedsel dan ook gezondheidsklachten krijgen. Bij de mens zijn deze microdeeltjes ook al in de bloedbaan aangetroffen, wat daar de effecten van zijn wordt momenteel onderzocht.
Die 10 gram bevat dan ook weer honderden miljarden deeltjes pfte. En dat alleen om een ketting soepeltjes te laten draaien. Maar zoals eerder gezegd er zijn alternatieven. En een ketting door een alternatief product zal ook niet heel veel sneller slijten.

Dus ik zou overwegen om een ander niet chemisch product dan pfte te gebruiken, daar doe je toekomstige generaties ook een plezier mee.
Hèhè, eindelijk een verstandig iemand op dit forum. :like:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 mar 2023 16:13

Relaxed mannen :-) Ik ben al van mijn vervuilende diesel afgestap

Ik stel alleen een vraag en die heb ik al een paar keer gesteld.
Wat moet ik er dan ingooien?

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 28 mar 2023 18:46

De volgende poeders worden weleens toegevoegd bij bekende merken: Grafiet poeder, Mos2, Keramisch poeder en er zullen vast meer smerende poeders op de markt zijn maar zover zit ik er niet in. Ik ben dan ook geen chemicus. Wel heb ik een literatuur onderzoek gedaan waar pfte in voorkomt, vandaar mijn tegenspraak op het gebruik van pfte.

StevoA
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2020 14:57

StevoA 28 mar 2023 21:32

thestudent schreef: 09 mar 2023 08:49 De silca super secret chain blend is. Parraffine wax met WS2 poeder!

Ik heb ooit 7.5kg parraffine gekocht voor een euro of 25 op amazon. ( food grade ). Daar heb ik pas 1kg van gebruikt denk ik, dus het is super goedkoop tov flesjes verkocht in de winkel. Let op dat je geen wax met geurtjes op kleurtjes koopt voor kaarsmaken. Verder heb ik MoS2 poeder en PTFE poeder. Maar de PTFE gebruik ik maar niet meer gezien de focus op PFAS vervuiling. Dus ik gebruik alleen wax met MoS2 ( nogal zwart, wel een nadeel ). Een volle theelepel MoS2 poeder op een halve KG wax is zat.
Zorg dat je WAX zo droog mogelijk is, dus zo min mogelijk olie vs wax verhouding. Er komen wel wax korrels vanaf, vooral in de eerste kilometers. Maar die veeg je door de droogheid zo van de vingers. Ze zijn ook ongevaarlijk voor de gezondheid ( mits je geen PTFE gebruikt ).

Verder gebruik ik soms wat Squirt om een ketting bij te waxen wanneer je geen tijd of zin hebt om hem eraf te halen. Bijvoorbeeld op fietsvakantie neem ik een klein flesje quirt mee. Omdat dat ook puur parrafine in een oplosmiddel is mengt het prima met mijn mix.

koop een goedkoper slowcooker 2liter met drie standen voor een euro of 15. Low(80graden), High (120).

Als jullie willen upload ik wel een keer een paar fotos van het proces en wat ik heb staan.
MoS2 is molybdeendisulfide? En WS2 is dan Wolfraamdisulfide?

Ik ben van plan om mijn ketting voortaan zelf te behandelen met verwarmde was. Wilde hiervoor de silca secret chain blend kopen, maar ben, op zoek naar tips voor het ontvetten van de kettingen, op dit topic gestuit en nu ook wel heel benieuwd naar dit gebruik van parrafine was met een toevoeging.
Hoe groot vind je dat nadeel van het zwart zijn van de MoS2?
Qua parrafinewas moet ik dan gewoon hieraan denken?

https://www.bol.com/nl/nl/p/paraffine-w ... oductImage

Molybdeendisulfide/wolfraamdisulfide poeder lijkt moeilijker te vinden voor mij als leek.

Als het voor een leek als mij niet handig is dan ga ik gewoon zo'n pak silca secret blend kopen, maar wilde dit toch even vragen!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 mar 2023 14:46

Ja ik heb gewoon dat soort paraffine gekocht, 2gram graphite poeder toegevoegd en dus 10gram telfon poeder per kilo paraffine.
Voor die laatste zou je dan een van bovenstaande vervangers kunnen nemen.

Die Silca heb ik twee of drie jaar terug gekocht, die is iig goed.
Nu vond ik het leuk om het een keer zelf te maken.

Ik heb het artikel weer gevonden
https://www.fiets.nl/niet-gerubriceerd/ ... tingsmeer/

Plaats reactie