Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met verwarmde wax

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 mar 2023 19:33

Is t plakkerig? Of enigszins? T kan zijn dat ze wat meer microcrystalline wax gebruiken. Heeft ook een iets hoger smeltpunt, maar het maakt de paraffine wat minder vlokkerig en flexibeler.
Dat is een kleine trade off tussen levensduur en pure snelheid van het product.
Microcrystalline waxes are excellent materials to use when modifying the crystalline properties of paraffin wax. The microcrystalline wax has significantly more branching of the carbon chains that are the backbone of paraffin wax. This is useful when some desired functional changes in the paraffin are needed, such as flexibility, higher melt point, and increased opacity.
Ik ben ooit begonnen bij dit recept. Pure paraffine, geen toevoegingen.
https://www.bikeradar.com/news/friction ... e-formula/
Nu iets meer MoS2 en geen PTFE meer. Al heb ik nog een klein zakje PTFE over.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Baldwin
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mar 2021 21:32

Baldwin 09 mar 2023 20:27

Het plakt inderdaad iets. Het smeltpunt moet net boven de 70 graden hebben gezeten, want de thermometer gaf 72 graden aan in een nog smeltend restantje in de voor de rest gesmolten was.

Ik denk wel dat ze er een enorme schep grafiet in hebben gegooid, want zowel in vaste als vloeibare vorm is het zwartzwart. Als je de ketting onderdompelt zie je 'm ook echt niet meer door de vloeibare was. Maar dat kan dan ook liggen aan de 'increased opacity' wat microcrystalline zou veroorzaken volgens die quote.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 09 mar 2023 21:45

Pas op met brandbare stoffen (wasbenzine, alcohol) in de ultrasoonreiniger. Beter gebruik je daarin geen middelen, die er niet specifiek voor gemaakt zijn.

En kettingen “een nachtje” in een ontvetter op zuurbasis leggen, is vragen om problemen als gevolg van waterstofbroosheid.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 mar 2023 21:49

Niemand zegt hierboven dat je bovenstaande dingen moet doen alien.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 mar 2023 08:26

Nee maar (verdunde) dasty word hier vaak genoemd.
Maar als je daar je mooie rainbow ketting mee doet is ie na een paar keer gewoon zilver. Let daar wel op!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 mar 2023 15:08

wasbeer2006 schreef: 09 mar 2023 08:38 Ik heb nu gewoon een zak parrafine besteld van 2kg, graphite poeder en PTFE poeder.
Dan is een slowcooker handig.

Anders is die silca secret chainblend goed, die zak kan ook in een pan water.

Waar het vooral om gaat is je ketting eerst compleet te ondoen van vet, liefts met een ultrasoon reiniger.
Het klinkt allemaal als veel werk, maar als je er een beetje handig mee bent scheelt het je heel veel vies schoonmaak werk door het seizoen heen en vooral veel minder slijtage van de tandwielen.
Ik ben dan wel benieuwd of je die mindere slijtage van de 'drive-train' kan staven met voorbeelden met bijvoorbeeld in plaats van 5.000 kilometer met een ketting doe ik er nu 10.000 kilometer mee, idem voor de cassette en voorbladen. Anders zet het 'warm waxen' volgens mij geen zoden aan de dijk. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 mar 2023 15:12

Nou ik heb sinds ik begonnen ben met waxen geen cassette meer vervangen. En die kettingen ook nog niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 mar 2023 17:37

Met de cassette doe ik iig twee keer zo lang en bladen ook.
Ketting na 3000km op 0.5 normaal was dat 0.75. En dan wissel ik met 4 kettingen.
Die ketting rijd ik nog even op mijn pekelfiets op.

En ook al zou het net zo snel slijten, ik maak nu echt zelden mijn fiets meer schoon gewoon niet nodig en indien wel is water voldoende en geen andere zooi meer.

Daarnaast ook niet steeds die herrie die je met olie en zand wel hebt.
Ik zeg netvals een paar jaar terug met schijven over vijf jaar gebruikt er bijna niemand meer olie.
Wacht maar tot de eerste fabrikanten wax af fabriek gaan leveren.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 mar 2023 19:14

Al heel wat jaren rijd ik met KMC kettingen type el gold, eerst tot 3.000 km, echter nu inmiddels al tot 5.000 km ondanks dat mijn kettingen nog niet eens op 0,5 versleten zijn als ik ze vervang. De Shimano kettingen die bij de Ultegra groepen werden geleverd waren binnen 3.000 km al versleten tot op 0,5.!

Tot voor een 5tal jaar terug altijd met Boeshield T9 gesmeerd en toen over gestapt op wax van Squirt dus nu, bij een jaartotaal van 10.000 km, zo'n 50.000 km met Squirt en dan ook nog eens zo'n 15 stuks kettingen gebruikt. Mijn cassettes gaan tot ong. 20.000 km mee en mijn voorbladen tot ong. 35 à 40.000 km.

Over het algemeen ben ik een mooi weer fietser maar kom vaak genoeg met een vuile en natte fiets terug van een 80 à 100 km ritje. Een natte vuile fiets maak ik schoon met de tuinslang en droog hem met de compressor en een poetsdoekje. De ketting druppel ik weer in met één laag Squirt wat ik anders ook bij droog weer elke 400 à 500 km - elke twee weken - doe. Ketting schoonmaken doe ik niet meer, alleen een droge lap om de buitenkant te poetsen, ketting blijft altijd schoon. Alleen hoopt het vuil van de ketting zich op de derailleurwieltjes, echter die maak ik al draaiende aan het crankstel schoon met een doek.
Met één flesje Squirt doe ik één jaar en kost € 10. Nooit heb ik de reden gehad dat de ketting moest worden gesmeerd omdat hij droog liep en dus geluid maakte. :roll:

Ik kan mij dan ook niet voorstellen wat ik nu zou gaan winnen (behalve een hoop werk) als ik overstap op waxen met zelf gemaakte verwarmde wax.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 mar 2023 19:40

Qua slijtage tov squirt niet zo veel. Mits je dus zoals jij zeer veel poetst en op tijd met squirt smeert. Boeshield en squirt zijn ook wax.

Je moet wel een beetje van zelf knutselen houden laat ik maar zeggen. Gek genoeg vind ik kettingen wisselen sneller werken. Ketting eraf, fiets poetsen, andere erop. Je waxt dan ook niet elke week je kettingen. Maar eens in de twee maanden ben je bezig. En dat valt reuze mee qua tijd. Dan heb je al je kettingen weer spik en span.

We staan echt niet na elk ritje met de ketting in de hand bij de slow cooker...
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 mar 2023 21:40

Als je al squirt gebruikt is de meerwaarde nihil.
Het oogt nog iets schoner, ik smeer ook wel bij met squirt.

Maar eens in de twee maanden gaan mijn kettingen even door de hotwax.
En ik draai met vier kettingen in een set en dan kan ik weer 1200 a 1600km vooruit.

Als je er geen zin in hebt lekker met squirt of dynamic wax smeren, dat is prima.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 24 mar 2023 10:56

Een interessant topic en ik ben overtuigd om voortaan ook wax te gaan gebruiken. Als ik het goed heb begrepen heb ik de volgende zaken nodig:
- Ultrasoon reiniger.
0-,8 liter is voldoende, o.a. hier te bestellen https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-0 ... n-reiniger
€ 60,-

Alternatief
Via aliexpress krijg je volgens mij de zelfde voor de helft.

- Slow cooker
2 liter is voldoende, oa bij de lidl of https://www.amazon.nl/Russell-Hobbs-War ... ref=sr_1_1
€ 25,-
- Parafine wax
https://www.amazon.nl/Premium-Paraffine ... ref=sr_1_1
€ 20,-
- Pfte poeder of MoS2,
https://www.amazon.nl/Molybdeendisulfid ... ref=sr_1_1
€ 10,- (ex verzenden)

alternatief: wellicht beter doordat het een blend is met verschillende additieven
https://www.amazon.nl/Wolfblood-Racing- ... ef=sr_1_12

Mochten er veel betere/goedkopere alternatieven zijn dan verneem ik dat uiteraard graag

De werkwijze is mij niet helemaal duidelijk. Graag aanvullen/verbeteren
1. Ketting ontvetten door deze een nachtje in een potje met wasbenzine te leggen
2. Ultrasoon reinigen
- Hoe lang?
- Wat voor middel kan ik hiervoor het beste gebruiken?
3. Ketting droogblazen met compressor, afdoen en een nachtje laten drogen
4. Wax in de slowcooker (spaak er doorheen om deze er eenvoudig uit te halen)
- Hoeveel graden, welke stand?
- Voor hoe lang?
5. Ketting eruit halen, nachtje laten drogen en monteren.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. Bijsmeren, indien nodig. Altijd na de rit.
7. Na ongeveer 400km ketting koken in warm water
8. Daarna weer in de kooker met wax
Aanbevelingen en aanvullingen zijn van harte welkom!

Plaats reactie