Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met verwarmde wax

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 17 jan 2021 10:48

Dank je voor de duidelijk uitleg.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12639
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jan 2021 09:24

walters schreef: 17 jan 2021 09:25 Sorry, zeer kromme zin (dyslexie).
Ach bekend, heb er ook last van ;)

wat ik heb gedaan reinigen ultrasoon met koud ontvetter. Door ultrasoon reiningen wordt het na een paar kettingen wel warm, maar dat maakt natuurlijk niet uit.

Wax warm gemaakt en vervolgens een paar kettingen ultrasoon aangezet en een paar kettingen alleen op tempratuur. (ik heb ook een ultrasoon reiniger die kan vervarmen.
In beide gevallen heb ik de kettingen er een minuut of 7 a 8 in laten liggen.

Als je de ketting er net inlegt stolt het even omdat de ketting koud is (niet het hele bad, maar wel om de ketting)

Gezien ik pas 1 rit gemaakt heb geen idee of hier verschil in zit.

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 18 jan 2021 19:21

Dank je voor je bericht, ben benieuwd naar de uitkomsten. :winkthumb:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12639
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 feb 2021 10:40

Stand (MTB 10 speed op de weg)
1x 80km droog
1x 90km nat
1x 80km droog met wat plassen.

Nog steeds helemaal stil, dat is iig al langer dan alles wat ik heb gereden want na nat 90km moest ik onherroepelijk smeren.

Ik heb er weer niets aan gedaan, weekend weer een rit bij normaal weer.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 02 feb 2021 10:54

waxbeer2006; je bent goed bezig...
...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12639
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 feb 2021 10:21

Gisteren nog 100 km gereden waarvan 2uur in het nat. Nu is het over, wat roestplekken op de ketting.
Toch 350km in winter omstandigheden.

daarbij blijven je tandwielen schoon, dat is denk ik vooral de meerwaarde, als je nu met olie smeert zit dat helemaal vol.

Nu weer een andere ketting erop gezet. Ik hoop dat het droog blijft bij de volgende ritten ben benieuwd.

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 07 feb 2021 10:40

Naar aanleiding van deze bespreking heb ik de laatste weken enkel met squirt de ketting gesmeerd van de racefiets. Bij een vochtige weg, zeker met pekel spuit ik de fiets altijd af. Bij veel vocht op de weg na 3 uur geen gekraak, maar moet hem dan wel opnieuw smeren wil het de daarop volgende rit geen gekraak hebben.
Zoals Wasbeer ook schrijft de tandwielen blijven schoon, dat is denk ik ook de grootste winst.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 feb 2021 13:01

Keezx schreef: 12 jan 2021 10:33 De speks doen vermoeden dat het bij 50 graden al vrij dun is en dat een ketting in een bakje met het spul au bain marie heel snel volloopt.
Het kettingbad kan je zeven en een paar keer hergebruiken
Smering zit wel snor gezien de gepresenteerde toepassingen.
Het enig waar ik over twijfel is de kleverigheid voor ongewenst spul.
Ik kom hier nog even op terug, ik heb, omdat ik ook wat motorolie nodig had een litertje van die paraffine-olie besteld....
https://www.techniekwebshop.nl/kroon-oi ... gKxRPD_BwE

Had geen knijpflesje bij de hand , dus heb het schakel voor schakel ingeolied met een fietsspaak..
Verwachtte dat het bij kamertemperatuur te dik zou zijn om direct IN de ketting te lopen, maar het is dus dun genoeg en hoeft niet verwarmd te worden.
Nu drie ritjes mee gedaan en ketting mede afgespoten en het smeert nog steeds goed en ik heb de indruk dat het minder vuil pakt dan gewone olie.
Spatten doet het niet.....
Voorlopige conclusie: bruikbaar en zeker niet de slechtste kettingsmeer....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 feb 2021 17:38

Bedankt voor verdere info👍
(Ik heb geen reactie meer gehad op de mail)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12639
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 apr 2021 09:30

Weer een update!

MTB:
Op de MTB red ik 3 ritten van 80 kilometer off road.
Dan is de ketting nogsteeds stil maar durf ik een soort niet door te rijden......... maar ik ga het deze keer wel doen.

Ik twijfel erg of je kan wachten totdat je iets gaat horen.

Op de MTB is het voor mij duidelijk dit is echt heel fijn, het kost wat werk vooraf, maar doordat ik met drie kettingen rijd en max eens per 2 weken een MTB rit maak, meestal minder. hoef ik het maximaal eens per 4 maanden te doen.

Of de ketting minder hard slijt weet ik nog niet. Maar voor ketting blad en cassette is het ideaal. De UHR lag er de afgelopen weken droog en stoffig bij. Er blijft dan gewoon geen vuil op de ketting en tandwielen zitten en het blijft muisstil.

Race:
Daar rijd ik met een setup van vier kettingen. Ik red zeker een 400 a 500km in droog terwijl ik met olie max 300 haal in Nederland.

Ook hier durf ik nog niet echt door te rijden. Ik heb het idee dat na de 400 km de ketting ineens heel snel gaat slijten. Voor de tandwielen is het ook weer heerlijk, die blijven compleet schoon. Hier aan de kust licht er altijd zand wat normaal dus blijft plakken op je tandwielen en nu gewoon niet.

De tijd zit hem in het vooraf waxen, al probeer ik dan met 3 fietsen en totaal 10 kettingen zoveel mogelijk tegelijk te doen en kan ik altijd weer minimaal 2 maanden vooruit.

Voordeel is dat je tussendoor nooit schoon hoeft te maken. Ik denk dat ik met zes a zeven kettingen zo'n anderhalf a twee uur bezig ben.

Op de race komt het erop neer dat ik ongeveer 2 weken met een ketting doe, dus eens in de twee maanden even waxen.

Ik blijf het voorlopig doen om ook de lange termijn te bekijken.

De beloofde 1000km haal ik niet, maar als ik bv in het buitenland rijd doe ik ook makkelijk 400 a 500 met olie, dus wellicht rekt dit de levensduur van de wax ook op naar een 6 a 700km, al denk ik dat het met wax niet opgaat.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12639
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jun 2021 11:19

Weer een maand verder.

Ik heb nu zo'n 5 kettingen zo lang mogelijk door gereden. Met droog weer is 400 - 500km goed te doen zonder extra bijsmeren. Net zoals in de vorige review.

Ik heb ook een ketting bijgesmeerd met squirt. Dat werkt dan ook wel beter dan gewoon squirt op een nieuwe ketting. In principe wax ik opnieuw na 400 a 500, maar als ik een keer geen tijd heb te waxen is squirt toevoegen prima.

Het voordeel begin ik nu echt wel te zien. Je hoeft gewoon nooit meer je cassette, kettingbladen en ketting schoon te maken, heerlijk!! Geen zwarte handen meer geen gekraak meer door zand. (zeker hier langs de kust rijd je altijd wel een keer door een stuk zand wat niet geveegd is. Op de MTB is het helemaal en nobrainer.

Ga als je dit gaat doen wel met drie of vier kettingen rijden en dan eens in de maand/zes weken alles waxen. Ben je twee uurtjes mee bezig.

Cassette en ketting bladen blijven echt vel langer goed, voor de ketting maakt het denk ik niet heel veel uit. Maar dat ga ik na een jaartje wel zien.

Ik ben zeer tevreden en blijf het iig doen een aanrader!

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 02 jun 2021 16:11

Heel hartelijk dank voor je update!

Plaats reactie