Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met verwarmde wax

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 02 jun 2021 16:17

Voor de zekerheid nodig de volgende vraag @wasbeer2006, welke wax ben je blijven gebruiken?

xenius
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:43

xenius 08 mar 2023 23:23

Ik zou ook graag eens mijn ketting waxen. Iemand goede ervaringen met online winkel voor wax liefst nl-be? Welke moet ik nemen? Ik neem aan dat je best ook een slow cooker of rijst koker kan gebruiken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 mar 2023 08:38

Ik heb nu gewoon een zak parrafine besteld van 2kg, graphite poeder en PTFE poeder.
Dan is een slowcooker handig.

Anders is die silca secret chainblend goed, die zak kan ook in een pan water.

Waar het vooral om gaat is je ketting eerst compleet te ondoen van vet, liefts met een ultrasoon reiniger.
Het klinkt allemaal als veel werk, maar als je er een beetje handig mee bent scheelt het je heel veel vies schoonmaak werk door het seizoen heen en vooral veel minder slijtage van de tandwielen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 mar 2023 08:49

De silca super secret chain blend is. Parraffine wax met WS2 poeder!

Ik heb ooit 7.5kg parraffine gekocht voor een euro of 25 op amazon. ( food grade ). Daar heb ik pas 1kg van gebruikt denk ik, dus het is super goedkoop tov flesjes verkocht in de winkel. Let op dat je geen wax met geurtjes op kleurtjes koopt voor kaarsmaken. Verder heb ik MoS2 poeder en PTFE poeder. Maar de PTFE gebruik ik maar niet meer gezien de focus op PFAS vervuiling. Dus ik gebruik alleen wax met MoS2 ( nogal zwart, wel een nadeel ). Een volle theelepel MoS2 poeder op een halve KG wax is zat.
Zorg dat je WAX zo droog mogelijk is, dus zo min mogelijk olie vs wax verhouding. Er komen wel wax korrels vanaf, vooral in de eerste kilometers. Maar die veeg je door de droogheid zo van de vingers. Ze zijn ook ongevaarlijk voor de gezondheid ( mits je geen PTFE gebruikt ).

Verder gebruik ik soms wat Squirt om een ketting bij te waxen wanneer je geen tijd of zin hebt om hem eraf te halen. Bijvoorbeeld op fietsvakantie neem ik een klein flesje quirt mee. Omdat dat ook puur parrafine in een oplosmiddel is mengt het prima met mijn mix.

koop een goedkoper slowcooker 2liter met drie standen voor een euro of 15. Low(80graden), High (120).

Als jullie willen upload ik wel een keer een paar fotos van het proces en wat ik heb staan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

jandb
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:35
Locatie: Westland

jandb 09 mar 2023 09:25

@wasbeer, welke twee reinigers heb je gebruikt? is dit 3l en een nog kleinere?
Zit hier een mand in of ook een opvangbak voor bijv sluit schakel?
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 09 mar 2023 09:34

Wat kieper je in de ultasoon om schoon te maken dan?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 mar 2023 09:37

Om de kettingen ontdoen van vet heb je niet per se een ultrasoonreiniger nodig. Die heb ik overigens wel.

Gewoon wasbenzine. Eerst een hele nacht in een bakje. Verversen. Goed schudden. Nogmaals verversen nogmaals schudden. Nog even afspoelen met een sopje met gewoon afwasmiddel. Goed drogen op warme plek of uitspuiten met compressor als je die hebt.
Ook met ultrasoonreiniger zal ik m toch eerst een nachtje wasbenzine geven. Anders heb je wel een heel sterk ontvettend sopje nodig.

Sluitschakel is zo schoon met een beetje wasbenzine. Je hebt daar dan ook geen penetratieprobleem. In de ultrasoonreiniger valt hij door het mandje.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 09 mar 2023 09:48

Zo doe ik het nu ook maar vroeg me af of het makkelijker/beter ging met een ultrasoon met milieu/gezondheid in het achterhoofd

Boslim
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 09 mar 2023 09:54

Gaat stukken makkelijker met een ultrasoon en slechts warm water met dreft....ik reining meestal de ketting tweemaal 240 seconden...goed heet water van een 65 graden....dan met de luchtcompressor helemaal droog spuiten voordat hij het warme bad ingaat.....tip: droog, nadat de ketting uit de was komt, direct de zijkanten schoon, dat scheelt veel overbodige was die op je tandwieltjes gaat zitten. Succes! Ik gebruik overigens altijd zuivere bijenwas....die is net wat 'dikker' dan parafine.

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 09 mar 2023 10:18

Ik gebruik voor het ontvetten isopropyl alcohol, dit laat naar mijn idee minder residu achter dan wasbenzine.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 mar 2023 10:35

Ach t maakt niet uit hoe je t doet. Als t er maar af komt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

xenius
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:43

xenius 09 mar 2023 10:44

Ik heb nu ook wel een ultrasoon reiniger van 3 liter. Kan je best voor dat je deze gebruikt je ketting al een nachtje in potje ontvetter laten staan? En daarna pas in de ultrasoon reiniger doen? Ik gebruik cyclon ontvetter maar is wel wat prijzig. Heb ook gelezen dat white spirit ook wel gaat?

Ook hoeveel van je ontvetter doe je in je ultrasoon r. Kan je ontvetter ook gewoon mengen met water, bvb ketting onderdompelen en dan klein beetje ontvetter erin. Dan bespaar je toch wat. En hergebruiken mbv koffiefilter

Plaats reactie