Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met verwarmde wax

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 24 mar 2023 12:44

Dat wordt onderhand wel echt werken he op die manier. Deed dat vroeger ook wel eens, maar vond het voordeel beperkt. Ik gebruik dynamic slick wax zodra een nieuwe ketting wat meer geluid begint te maken. Gewoon na ieder iets langere rit of na twee korte ritjes even smeren door de ketting twee rondjes achteruit te draaien met een flesje slick wax erboven en hij staat weer klaar voor de volgende rit. Dat vele werk is niet nodig. Zodra er teveel residu achterblijft even met droge doek of eventueel met doek met wat ontvetter ketting schoon vegen en je kunt weer waxen. Het verschil in slijtage is voor mijn niet merkmaar het verschil in bestede tijd wel. Maar als je er aardigheid in hebt waarom niet. Niets mis met de beschreven procedure.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 mar 2023 19:54

Voor € 115 heb je dan bijna alle ingrediënten en kan je aan de slag om zelf ong. 2,1 ltr. wax te maken, whow waar je zin en/of tijd in hebt. : :shock: :lol:

Dat zijn heel wat potjes Squirt wax van 120ml die € 9,95 kost bij Hopmans en daar doe je mijn inziens - althans ik - ong. 10.000 km mee. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 24 mar 2023 20:00

Het lijkt hier wel een kookcursus 😉
Gelukkig kan waxen van de ketting ook met een flesje uit de winkel.
(Wat ik ook doe en waar ik tevreden over ben)
Maar als jullie het volgens de hierboven beschreven procedures en producten willen doen, geen probleem. Ieder zijn ding.👍

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 mar 2023 20:10

Oke. Squirt haalt t niet bij een dip gewaxte ketting. Behalve als bijsmering voor een al gewaxte ketting. Penetratie is matig.
En t kan veel goedkoper dan voor 115. Want de grootste kosten zitten in de ultrasoon reiniger.

Maar serieus tov van de meeste niet zinnige fiets upgrades is dat nog steeds weinig. En afgezien van af en toe wat extra wax ( goedkoop ) kan je tientallen jaren vooruit na de initiele investering.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12626
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mar 2023 21:07

Eens en als je het een beetje handig doet met een paar kettingen per fiets komt het er bij mij op. Eer dat ik een keer of drie a vier per jaar alle kettingen even wax. En met die hele set doe je zeker een jaar of 10.

Zeker een nieuwe ketting is lastig te waxen met een flesje, dat komt er bijna niet tussen, zeker niet de steeds krappere 12speed kettingen.

1094
Forum-lid
Berichten: 1650
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 24 mar 2023 22:38

Je kan toch ook een ketting in een bak squirt laten weken :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12626
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 mar 2023 08:00

Nou daar heb ik wel eens aan gedacht, ook wel eens gezien op internet ergens dacht ik.
Twee halve liters in een afsluitbare bak en je kettingen er een nachtje in.

Daarna uit laten lekker en klaar.

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 25 mar 2023 10:56

Hier gewoon een oude pan en een inductiekookstel van de Ikea die ik al had. Ik gebruik dan wel weer de niet goedkope Absolute Black Graphenwax, maar doe al 2 jaar met 1 verpakking van €30. Dus zo duur is ‘t allemaal niet.

Dit systeem met 2 of 3 afwisselende kettingen bevalt me uitstekend, met name op de MTB. Eigenlijk leg ik er om elke 1 of 2 ritjes een vers gewaxte ketting om. En als ze allemaal gebruikt zijn dan even in niet kokend water schoonmaken en een re-wax van alle kettingen.

Ik vind het met deze vaste wax fijner dan met Squirt, alhoewel ik die ook nog wel eens sporadisch gebruik om bij te smeren.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 mar 2023 11:51

Ik zit er nog aan te denken of je je ook je eigen squirt kan maken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

hayes

hayes 25 mar 2023 14:11

Ik heb het hele topic ook even doorspit.
En dan een fles van 500 mml airolube chain wax gekocht. Voor27 euro als ik me niet vergis.
Normaal gebruik ik Dynamic Bike Care wax (die nu trouwens weer 1+1 is), dus ben benieuwd naar de airolube ervaring.

Ik ben overtuigd dat hete wax beter penetreert. Maar ik weet dat ik dat op termijn dit niet volhou.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12626
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 mar 2023 16:01

airolube is nog beter dan de dynamic! Witte of zwarte?
Waar was die zo goedkoop?

Je moet wel met meerdere kettingen per set rijden, dan kan je eens in de twee maanden bv allemaal ff doen.
Ik smeer wel 1 of 2 keer bij met normale wax em dan weer een keer een behandeling.

Wat ik merk, ik heb squirt, airolube, dynamic en morgen blue. Het lijkt of elk merk zijn sterke en zwakke kanten heeft.
Squirt heb ik echt mee zitten tobben. Mijn eerste gedachte nu.

Squirt werkt goed op een iets versleten ketting vanaf 0.25, maar niet goed op hele krappe nieuwe sram kettingen, daar dringt het niet in zo lijkt het.
daarnaast laat squirt het meeste resudu achter.

De dynamic lijkt het weer slecht te doen op een versleten ketting. De airolube doet het, zo lijkt het nu, altijd goed. Morgan blue houd het midden.
De beste resultaten en langste levenduur per waxbuert heb ik toch met 12speed XX1 en Xo1 kettingen. Toeval? ik weet het niet.

Hotwax of gewoon het belangrijkste blijft de eerste behandeling. Voor nu zeg ik. Rijd de ketting 1 rit met fabriekssmering. Dan ultrasoon ontvetten en dan waxen.

@thestudent, daar zat ik ook aan te denken. je moet dan feitelijk de wax vloeibaar houden zonder warmte, beetje opendeur haha, maar ik zat daar ook aan te denken. Hoe zou dat kunnen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 mar 2023 16:12

Nou het principe is net als Mayonaise. Olie, water en ei als emulgator. Dus het gaat om het maken van een stabiele emulsie van wax in water, want oplossen doen veel waxen alleen in organische oplosmiddelen ( xyleen, benzeen, aceton etc ) en dat is niet wenselijk in consumenten gebruik. En er kan veel minder wax in oplossing ( 15-20% ) ipv tot wel 50% wax in een emulsie.

Het is dus ook geen oplossing, maar een emulsie van mini waxbolletjes in water. Er zal dus een truc zijn om dat goed voor elkaar te krijgen. Wax vloeibaar maken, emulgatoren toevoegen en langzaam heet water bijmengen onder agitatie. Cruciaal is dus welke emulgatoren nodig zijn, welke temperatuur het best is, de ph. En hoe groot je waxbolletjes uiteindelijk moeten zijn. Uiteindelijk zal het water verdampen, waarna de wax overblijft.

Ik denk dat het uiteindelijk niet de moeite is qua kosten. Maar toch is het wel cool als het kan. Maar het zou zomaar eens kunnen dat enkele producten die nu als kettingsmeer op de markt zijn. Gewoon commercieel beschikbare wax emulsies zijn, die dus ooit voor andere doeleinden zijn ontwikkeld. Bijvoorbeeld voor het waterdicht maken van textiel.

Tubeless vloeistof kan je ook thuis maken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie