Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met verwarmde wax

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jan 2021 08:35

All,

Vorige jaar wilde ik het al proberen, maar kon ik niet snel aan wax komen, uitverkocht of extreme prijzen + 100 euro voor een zak.

Nu dacht ik er afgelopen week weer eens aan bij het zien van
https://absoluteblack.cc/graphenwax-wor ... -for-chain

Nog een beetje gezocht en in de buurt hadden ze dit:
https://hollandbikeshop.com/fietsgereed ... kMQAvD_BwE

Deze aangeschaft en gisteren ontvangen. Of het echt veel anders is dan een beetje kaarsvet met ingrediënten geen idee. Die recepten komen ook voorbij.

Wat ik al heb gedaan een aantal 10 speed kettingen voor de pekel MTB ontvet dmv ultrasoon reiningen.

De wax kan je op twee manieren gebruiken. In de zak laten en deze in een pan met bijna kokend water 80 - 90 graden of een dmv een slowcooker. Zelf heb ik nog een Ultrasoon reiniger die ook kan vervarmen, daar laat het het na behandeling gewoon inzitten, dan verspil ik ook weinig.

Vandaag ga ik de kettingen waxen en ik hoop er het weekend mee te rijden. Een lange test zal wel even op zich laten wachten.
20210107_185042.jpg

Boslim
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 08 jan 2021 09:14

Vraag me af wat de toevoeging van Grafeen gaat opleveren....en wat een prijzen zeg...bizar....daar koop je een kilo pure bijenwas voor :-) Krijg je met die ultrasoon de was wel helemaal weg. Bij bijenwas heeft het weinig zin, die kan je alleen reinigen door te verhitten...succes, benieuwd naar je ervaring. Ik zweer bij deze, relatief goedkope oplossing : https://www.youtube.com/watch?v=y7DzTGG ... letoCreate

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 08 jan 2021 09:33

Ik ben wel benieuwd welke meerwaarde dit gaat opleveren tov bv squirt of Boeshield.
o'7o

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 jan 2021 10:09

Denicol Chain Grease / Ketting Uitkookvet
€17,- euro voor een enorm blik waar je 10 jaar mee kunt doen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jan 2021 10:26

Nou , 750 gr. zou ik geen enorm blik noemen......

Voor mij is trouwens het glashelder waar de meerwaarde in zit......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jan 2021 10:55

Douglas schreef: 08 jan 2021 09:33 Ik ben wel benieuwd welke meerwaarde dit gaat opleveren tov bv squirt of Boeshield.
Dat werkte bij mij dus niet, squirt staat droog na 80km race, boeshield ging wel op korte zanderige MTB ritten, maar ook niet echt voor de racer.

Ik snap allemaal dat het goedkoper kan, maar dat interesseert met niet heel erg.
500 ml ketting olie ben je ook 50 euro kwijt.

Ben met name benieuwd wat het scheelt als ik het ultrasoon aanbrengt,

Ik heb ook veel geprobeerd aan smeermiddelen maar de beste blijven tot nu toe voor mij shimano PTFE en Morgan blue race olie. Die houden het bij mij een kleine 300km in NL op de racer en in het buitenland rond de 500KM.
Dat zijn de goedkoopste flesje van 6 euro.

Enige wat ik ook heel goed vond is progold, maar die maakte iets meer herrie. Was vooral fijn op de MTB om bij lange ritten bij te smeren.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 jan 2021 11:03

wasbeer2006 schreef: 08 jan 2021 10:55Ben met name benieuwd wat het scheelt als ik het ultrasoon aanbrengt
Waarschijnlijk niets, maar omdat je ultrasoon en gewoon gesmolten en laten stollen niet allebei doet, ga je dat niet merken.
Het idee van dit soort harde smeermiddelen is dat ze vloeibaar gemaakt worden door verwarming en dat je daarna de ketting in het warme bad legt en er weer uithaalt. Het smeermiddel stolt dan en blijft aan de binnenzijde van de ketting in de bussen en op de rollen zitten. Daardoor zou je in theorie een week of wat (afhankelijk van gebruik en het weer) niet hoeven smeren.
In de praktijk blijft er zwarte resten aan de buitenkant van je ketting zitten. Die kom je als eerste opgehoopt op je derailleurwieltjes tegen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jan 2021 11:14

Misschien lees ik niet helemaal goed.
Maar ultrasoon + hete wax is het in hetzelfde bad,

het zijn beide ultrasoon reinigers 1 voor schoonmaken en daar zit geen verwarmings element in en 1 met verwarming element en de wax

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jan 2021 18:28

wasbeer2006 schreef: 08 jan 2021 10:55
Ik snap allemaal dat het goedkoper kan, maar dat interesseert met niet heel erg.
500 ml ketting olie ben je ook 50 euro kwijt.
? Huh, zit er goudstof in dat spul ofzo....,zelfs voor motorolie voor VAG auto's betaal je minder....

Had ik al eens mijn filosofie wereldkundig gemaakt?
Hoe je iets aanbrengt is niet heel interessant, het moet simpelweg goed vloeien voor het aanbrengen, in die zin voldoet een bakje au bain marie met was goed.
Hoe het verder gaat, daarbij heb ik al jaren geleden vastgesteld hoe het moet en niet moet.
Voor het vervolg is vooral de viscositeit bij normale temperaturen van belang, bij produkten die warm gemaakt moeten worden kan je dat simpel tsjekken voor het opwarmen, bij middelen met oplosmiddel spuit je wat in de dop en wacht een uurtje.
Is het resultaat dikvloeibaar, dan gaat de levensduur aan redelijk te stellen eisen voldoen, pakweg een 4 a 500 km zonder bijsmeren.
Is het resultaat vast, zoals kaarsvet dan gaat het snel tekortschieten met bijgeluiden, de reden daarvoor is dat het in de lagers weggeperste spul niet meteen terug kan vloeien waar het nodig is.
Bij de bovengenoemde , naar mij mening nogal overprijsde produkten zit er hopelijk iets in wat het spul minimaal dikvloeibaar maakt bij gebruikstemperatuur, anders gaat het weggegooid geld worden....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 jan 2021 19:21

Ik heb toevallig de Absolute black wax gewonnen via bikerumor. Dus heb ik hier veel te dure wax liggen die eruit ziet als een doosje chocoladerepen... Deze moet ik nog proberen. Maar op dit moment zijn de kettingen nog gewaxt en fiets ik wat weinig.

Ook met gewone parraffinewax danwel bijenwas wat vast is valt makkelijk 400-500km te rijden en bij nood kan je bijsmeren met squirt. Het loont eigenlijk ook alleen als je toch al drie kettingen roteert. Dan is het drie kettingen in een keer waxen. Dan sta je dat ook niet elke keer te doen.

Trouwens het kost ook niet zoveel tijd als je denkt.
Spoel de buitenkant van je kettingen goed schoon. Even afdrogen. Gooi de kettingen op de wax. Zet de slow cooker aan. Twee uur later kom je eens terug draait de kettingen even zo dat ze echt goed in de wax liggen. Nog een paar minuutjes laten liggen. Eruit pakken, uit laten druppen. Overtollig wax afvegen en klaar. Daadwerkelijke werktijd is echt nog geen 15min. Tenzij je staat te kijken hoe de wax aan het smelten is.

Een fout die veel mensen maken is dat ze de ketting koud laten, de wax warmmaken en dan een minuutje de ketting dippen in hete wax. Dat werkt niet. De wax stolt dan op de koude ketting en dringt dan niet goed door tot de binnenkant Dus beter geen haast, te lang kan eigenlijk niet.

Ik rijd altijd met een combinatie van parraffine wax / paraffine olie en PTFE poeder. En nee het is niet vloeibaar. En ja het functioneert wel. Kosten zijn nihil.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jan 2021 19:32

@keezx, Kijk bij de gemiddelde flesjes die kosten 10 euro per stuk.

Ik heb ook het idee dat de Morgan blue race olie die ik heb een motor olie is.
Welke geen idee. Maar dat vind ik een van de beste, wordt wel heel zwart.
Welke viscositeit zou het ongeveer zijn een 60 a 70 voor de relatief dikke morgan blue

Eens wat je aangeeft over het wegdrukken van het middel, Ik denk ook dat ik waxen niets ga vinden, maar ik wilde het gewoon een keer proberen. Om die zelfde reden denk ik ook dat squirt niet werkt, maar er zijn er zat die het topspul vinden.

Mijn idee is het nu ook veel te koud voor wax, ook squirt, zeker bij het aanbrengen.

Op de mtb heb ik er, zeker op banen met veel zand nog wel vertrouwen in.

Ik heb de kettingen 9 stuks (3x 10, 3x 11 en 3x 12 speed) gewaxed, allemaal 10 minuten in de ultrasoon. Ik ga het meemaken........

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 jan 2021 19:56

http://www.m-gineering.nl/olie.htm

Alles wat je moeten weten over oliën en vetten staat hierboven.

Plaats reactie