de zwarten
26 sep 2021 08:15
Helemaal geen leedvermaak hier, enkel de oprechte opmerking dat Nederland evenveel talent heeft als de rest van het pak samen, maar er de verkeerde dingen mee doet.
1. in de Flandrien ronde werd niet hard genoeg gereden op de klimmetjes. Daar had Nederland al veel eerder de rest kapot kunnen rijden. Het leek wel of er gewacht werd op Vollering?
2. Dat er aangevallen wordt in de plaatselijke ronden: allemaal ok. Dat kon wat efficienter (iemand op het wiel van Mavi Garcia bvb.), maar op zich komt dat dan nog wel allemaal goed.
3. minder dan 5km voor het einde zijn er 5 weg met Vos en Van Dijck. Van Dijck blijkbaar op de limiet, OK, maar 2km verder gaat Van Dijck nog een keer, en dan bijna weg met 2 (wellicht snellere) rensters in het wiel. Dat krijg je al moeilijk uitgelegd, zo kort voor de finish. Je ziet dat het niets wordt met minder dan 2km op het bord, en je ziet Van Dijck nog altijd op kop sleuren met de groep op 10 meter achter haar aan. Dan weet je dat, zelfs zo diep in de finale, de knop nog altijd niet is omgedraaid van 'gaan voor individueel succes' naar 'gaan voor het team'.
4. op 1K van de finish moet je met zo een ploeg gewoon een trein hebben, en eenieder die zegt dat Vos toch al mooi in het wiel zat: zo werkt het niet. Als je een trein hebt, dan zit Vos in een zetel en kan ze eerder aangaan dan bvb. Balsamo die van verder moet komen, en dus al een lengte nadeel heeft. Op dat stuk vals plat was uit het wiel komen totaal geen voordeel. Italie heeft dat netjes ingeleid, Vos moest zelf zoeken en eerst op het wiel van Balsamo springen, en ze begon haar spurt met 3 meter achter op Balsamo. Aan de finish zat ze minder dan 2 meter achter. Een goeie sprinttrein (die zich onderweg niet voor eigen geluk kapotreed) had het verschil gemaakt. De knop naar sprinttrein is nooit omgedraaid, zelfs niet in de laatste kilometer.
Ik zie vooral een (bar)slechte coach (Loes Gunnewijk), die duidelijk niemand in de hand heeft van haar sterrenensemble. Als je leest dat er pas een dag of 2 dagen voor het WK eens over het drama op de spelen is gesproken, dat er de avond voor het WK iets werd gezegd in de zin dat er zich enkele rensters in de eerste 100km moesten opofferen, die daar niet mee akkoord waren, en dat Gunnewijk dan maar zegt: "ieder mag voor zichzelf rijden", en als je ziet dat ze in interviews na de wedstrijd vooral niets zegt (om haar vel te redden), dan weet je dat je voor de komende jaren alleen slechter af kan zijn.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®