Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2021

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 okt 2021 16:59

raven14 schreef: 01 okt 2021 10:34 De setting is de volgende:

- Evenepoel onder druk om te tonen dat hij een teamspeler is
- de bondscoach onder druk om een wereldkampioen af te leveren met Van Aert, en om te tonen dat hij leiderschap heeft in zijn rol (tov oa Evenepoel)
-WvA onder druk van zowat de hele natie en de pers om WK te worden

Het gevolg is dat de Belgen de hele koers dragen en Evenepoel ingezet wordt in een rol die, gezien zijn vorm, veel te vroeg uitgespeeld is. En dat WvA, ondanks zijn 'slechte' benen, de verantwoordelijkheid van speerpunt te lang blijft dragen.

En inderdaad, ik zie ook weinig fout in de communicatie van Remco achteraf. Hij brengt het matter-of-factly, en niet in een verhaal vol verwijten. De verwijten komen van externe analysten (ook aan tafel in Extra Time Koers).
Akkoord met je tekst, maar als je niet de conclusie durft te trekken dat de "matter of facts" tactische fouten zijn, dan sluit je je ogen voor de waarheid en hypothekeer je de toekomst.
Die "facts" zijn wel een gevolg van keuzes. Op z'n minst betwijfelbare keuzes. En dat de analysten die wél durven benoemen opent de weg naar verbetering. Er over zwijgen niet.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 okt 2021 17:00

Gastheerg schreef: 01 okt 2021 10:54 Zelf ben ik helemaal niet zo'n fan van de Evenepoel naast de fiets maar ik heb de hele uitzending van Extra Time gezien en hij zegt toch niks geks?
Sterker ik vond dat hij prima onder woorden bracht en vond het juist een volwassen optreden van hem.

Ik heb Wout zelf niks horen zeggen maar als de berichten waar zijn (dat weten we met die ratjes van de Belgische wielermedia natuurlijk nooit) vind ik dat hij een wat onhandig manier kiest om z'n WK teleurstelling te verwerken.
Daarnaast is het zinloos verstookte energie die hij beter stopt in de voorbereiding op zondag om met een geweldige koers iedereen (vooral de media) het zwijgen op te leggen.
Helemaal mee akkoord.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 okt 2021 17:02

El Pistolero schreef: 01 okt 2021 14:54 Mooie dubbelslag voor Nibali in de ronde van Sicilië.
Ik kreeg de indruk dat Valverde niet voluit tegen Nibali in zijn Sicilie wou rijden. Een pact onder de oudjes?

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 01 okt 2021 18:00

lugosi schreef: 01 okt 2021 17:02
El Pistolero schreef: 01 okt 2021 14:54 Mooie dubbelslag voor Nibali in de ronde van Sicilië.
Ik kreeg de indruk dat Valverde niet voluit tegen Nibali in zijn Sicilie wou rijden. Een pact onder de oudjes?
Valverde wil toch pas stoppen met zijn carrière na een overwinning :) Beiden mooie renners ! :like:

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1067
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 01 okt 2021 19:18

BartNL schreef: 01 okt 2021 15:38 Hij gaf aan in koers met van Aert te hebben overlegd die daarbij aangaf dat Remco flink tempo moest rijden omdat van Aert zich toen sterk genoeg voelde. Naar mijn idee is een tactiek die goed is voor Van Aert ook goed voor Alaphilippe en van der Poel.
Er is een verschil tussen op kop rijden en op kop rijden.
Bij ons in de club zijn er ook zo’n paar die het geweldig vinden om wind tegen zo’n strak tempo te rijden dat iedereen kopje onder gaat.
En dan achteraf verklaren “wij deden het om jullie te helpen.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 01 okt 2021 19:59

galileo2 schreef: 01 okt 2021 19:18 Er is een verschil tussen op kop rijden en op kop rijden.
Bij ons in de club zijn er ook zo’n paar die het geweldig vinden om wind tegen zo’n strak tempo te rijden dat iedereen kopje onder gaat.
En dan achteraf verklaren “wij deden het om jullie te helpen.
en dat was Zondag dan ook precies de bedoeling zodat van Aert als sterkste over zou blijven. Van Aert had alleen de pech dat er één nog wat sterker was....

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 01 okt 2021 20:18

raven14 schreef: 01 okt 2021 10:34 De setting is de volgende:

- Evenepoel onder druk om te tonen dat hij een teamspeler is
- de bondscoach onder druk om een wereldkampioen af te leveren met Van Aert, en om te tonen dat hij leiderschap heeft in zijn rol (tov oa Evenepoel)
-WvA onder druk van zowat de hele natie en de pers om WK te worden

Het gevolg is dat de Belgen de hele koers dragen en Evenepoel ingezet wordt in een rol die, gezien zijn vorm, veel te vroeg uitgespeeld is. En dat WvA, ondanks zijn 'slechte' benen, de verantwoordelijkheid van speerpunt te lang blijft dragen.

En inderdaad, ik zie ook weinig fout in de communicatie van Remco achteraf. Hij brengt het matter-of-factly, en niet in een verhaal vol verwijten. De verwijten komen van externe analysten (ook aan tafel in Extra Time Koers).
Volgens mij is de vraag vooral essentieel wiens idee het was Evenepoel al op 170 kilometer van de finish vooruit te sturen. Als hij dat op eigen houtje deed dan toont hij veel maar niet dat hij een teamspeler is. Het leek mij namelijk een gevalletje Remco die iets idioots deed om maar niet voor Wout te hoeven knechten.
Van Aert zegt daar bij cyclingnews het volgende over:
Wout van Aert heeft na zijn interview bij Sporza ook in gesprek met Cyclingnews gereageerd op de uitspraken van Remco Evenepoel over het WK wielrennen. Stelde de Belg al dat zijn landgenoot wist van de tactiek (Van Aert is de enige kopman), Van Aert is nu ook verbaasd over de aanval die Evenepoel al vroeg in de koers opende. 'Dat was totaal niet onze tactiek.'

Evenepoel sprong al vroeg in de koers met meerdere groepen mee, iets wat niet zo was besproken. 'Remco moest er in de finale zijn voor mij en Jasper (Stuyven, red.). Hij heeft de keuze gemaakt om zo vroeg de leiding te nemen, terwijl we defensief wilden koersen. Dat zit me dwars', vertelt Van Aert. 'We konden Remco op dat moment niet terugfluiten, want we hadden geen oortjes en de fans maakten te veel lawaai.'
https://www.indeleiderstrui.nl/wielrenn ... p3d-_eQeJM
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3383
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 01 okt 2021 20:28

Jij gaat met betrekking tot bepaalde personen steeds uit van het slechte. Ik, en met mij vele anderen, zeggen dat er fouten zijn gemaakt, maar daarom niet met slechte intenties.
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 okt 2021 20:33

BartNL schreef: 01 okt 2021 19:59
en dat was Zondag dan ook precies de bedoeling zodat van Aert als sterkste over zou blijven. Van Aert had alleen de pech dat er één nog wat sterker was....
Ik denk dat VanAert zondag ook niet de 2e beste was en ook niet de derde eerder zesde of zevende.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 01 okt 2021 20:55

raven14 schreef: 01 okt 2021 20:28 Jij gaat met betrekking tot bepaalde personen steeds uit van het slechte. Ik, en met mij vele anderen, zeggen dat er fouten zijn gemaakt, maar daarom niet met slechte intenties.
En jij post weer eens een reactie waarin je mijn vraag negeert: waarom zat Evenepoel al op 170 kilometer van de streep in een kopgroep? Indien geen "kwade opzet", wat dan? Gebrek aan koersinzicht? Dikke benen, kleine herseninhoud?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3383
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 01 okt 2021 20:58

Die vraag moet aan Evenepoel, de coach, Benoot... gesteld worden. Ik ga alleen niet uit van het feit dat dat met de bedoeling is om te saboteren.

Wat bedoel je trouwens met 'weer eens je vraag negeren'?
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 okt 2021 21:25

Evenepoel heeft die vraag reeds beantwoordt.
Zijn antwoord luidde; er was op dat moment niemand anders die kon reageren. (Hij zat op dat moment inderdaad als enige voorin, enkele plaatsen verder zat Tim maar die kon niet meteen mee, van de andere Belgen was er op dat moment geen spoor in de eerste gelederen)
Evenepoel vulde nog aan met; een renner als Cosnefroy kan je toch niet zonder Belg erbij laten vertrekken.

Persoonlijk vond ik de situatie dat er geen Benoot of Lampaert op dat moment alert genoeg was om te reageren een tactische fout.
Alle begrip dus dat Evenepoel bij gebrek aan andere Belgen er dan zelf maar mee springt.

Plaats reactie