Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Geen wattage en cadans - Elite Suito icm Zwift

DPSpecialized
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2021 11:44

DPSpecialized 05 jan 2021 11:48

Hallo forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum en hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem.

Sinds een week ondervind ik problemen met de Elite Suito i.c.m. Zwift.
Ik gebruik deze via mijn Windows 10 Laptop i.c.m. Bluetooth.
Met het opstarten van zwift herkent deze direct de Elite Suito en mijn hartslagmeter via Bluetooth.
Ik begin te fietsen en de waardes van wattage en cadens lopen keurig op.
Afgelopen week meerdere ritjes gefietst en na een paar kilometer wordt er 0 wattage en 0 cadens aangegeven terwijl ik fiets.
Er wordt geen foutmelding weergegeven, enkel dat de wattage op 0 en cadens op 0 blijft staan.
De hartslag blijft wel zichtbaar en wordt nog steeds doorgegeven aan zwift.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
Ant plus dongle gekocht met verlengkoord.
Alle apparatuur spanningsloos gemaakt en weer opgestart.
Blue tooth uitgeschakeld en alles via Ant plus gekoppeld.
Zwift ziet vervolgens gelijk de fietstrainer via Ant plus alleen wordt er ook nu weer geen wattage en cadens weergegeven. (beide op 0)
Ik heb alle apparatuur in de woning uitgeschakeld inclusief bluetooth. (geen verbetering).
Ik heb alle apparatuur in de woning uitgeschakeld, ant plus verwijdert en alleen bluetooth laptop aangezet (geen verbetering).
Ik heb alle keuze opties m.b.t. de fietstrainer in zwift geprobeerd, (bluetooth en de ant plus) (geen verbetering).
Ik heb de app van Elite gedownload en gecontroleerd of de Suito de juiste software versie heeft.(geen verbetering)
Ik heb de laptop uitgezet en het opnieuw geprobeerd met mijn ipad via bluetooth; zelfde verhaal; waardes hartslagmeter wordt wel herkend, de ipad ziet ook de fietstrainer maar opnieuw de wattage en cadens op 0.

Het is net of stuurt de fietstrainer geen cadans en wattage waardes meer door....??
De lampjes op de suito branden als volgt: Rood constant: Blauw constant: Groen knippert om de zoveel seconden.

Wanneer ik bijvoorbeeld de volgende dag alles weer opstart werkt het weer een paar kilometer en vervolgens komt het zelfde probleem weer naar voren.

Mijn hartslag meter werkt goed i.c.m. zowel bluetooth als ant plus.

Wie heeft de gouden tip...

Groet Danny

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 05 jan 2021 12:30

Misschien de software van de trainer upgraden?
Ligt de dongle te ver van de trainer af?
prj

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 jan 2021 12:58

prjz schreef: 05 jan 2021 12:30 Misschien de software van de trainer upgraden?
Ligt de dongle te ver van de trainer af?
Ik wil niet lullig doen, maar heb je de startpost überhaupt gelezen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 jan 2021 13:02

Ik heb ook de Suito,
En merk dat zwift heel graag via bluetooth verbindt. Als ik dat niet doe, en ant+ pak, als controlable dan.., dan veranderd de weerstand niet. Dus werkt niet.
Bluetooth gaat goed, ik heb nog op mijn planning staan dit eens goed uit te zoeken.., ik ben aan mijn 2e ant+ dongle, de 1e deed het (aantoonbaar) niet.., ik verwachtte dat deze ant+ dongle het wel gewoon doet, met trainerroad (vorige maand) geen issues ondervonden.

Staat nog op mijn planning om deterministisch uit te zoeken wat er nou wel en niet werkt. Eigenlijk wat jij ook allemaal gedaan hebt. smartphone/windows 10 laptop., elite app/trainerroad app/ zwift app.., heel duidelijk BT óf ant+ aan/uit hebben staan. checken of de ant+ dongle goed herkend wordt etc.

Maar als ik dat verhaal zo lees.., komt het op mij over dat de verbinding tussen trainer en apparaat (laptop/tablet) gewoon wegvalt.misschien ergens een sensor met een bijna losse connector oid. Vooral omdat het gebeurd met beide protocollen (bt en ant+), op verschillende apparaten.
Ik zou de helpdesk van elite aanschrijven, met dit verhaal.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 jan 2021 13:10

Allereerst hulde voor je troubleshooting, je hebt al heel wat geprobeerd. Als ik goed lees heb je echter nog één variabele nog niet uitgesloten en dat is de PC.

Volgens mij werkt Zwift ook op een telefoon, of misschien heb je een andere computer of kun je die even lenen van de buurman. Dan kun je uitsluiten dat het daaraan ligt.

Waar ik ook benieuwd naar ben of je andere apps wél werken op je huidige laptop. Je kan bijvoorbeeld Fulgaz (maand gratis) eens proberen?

DPSpecialized
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2021 11:44

DPSpecialized 05 jan 2021 13:19

Bedankt voor de snelle reacties.

@Mark: Ik heb dat gevoel inderdaad ook; de verbinding vanuit de fietstrainer valt af en toe weg en herpakt zichzelf niet opnieuw.
Of zoals Havana aangeeft kan het aan de laptop liggen.
Laptop is circa 3 jaar oud; ik heb de ant plus in de usb poort met blauwe lijn 'gedrukt', dit is de snelle usb poort naar mijn weten.
Of de bluetooth van mijn laptop haperingen geeft weet ik niet, dit betwijfel ik want de Hartslag grafiek geeft geen dropouts.

De voorgaande ritten gaven nergens dropouts of dalingen aan in de grafieken, het werkte perfect.

Trainer is nog geen 2 maanden oud en ik heb bovenstaand bij de leverancier neergelegd.

Ik ga vavavond mijn mobiel pairen met zwift i.c.m. trainer en kom erop terug.

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 05 jan 2021 14:51

Heeft Elite niet een app waarmee je e.e.a. kan testen?
In de Tacx Utility app zit een Testing Dashboard waar je je snelheid cadans en vermogen ziet.
Als die na pak em beet 10 minuten nog de goede waarden geeft, kun je e.e.a. uitsluiten.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 jan 2021 15:25

Ja die app is er.., en die heeft TS ook geïnstalleerd en getest volgens zijn verhaal.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 jan 2021 15:25

Ik vraag me echt af of mensen wel eens lezen. 2x in één topic.

DPSpecialized
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2021 11:44

DPSpecialized 05 jan 2021 20:24

Update

Ik heb opnieuw mijn suito gekalibreerd in de my elite app.
Vervolgens heb ik op zwift de volgende instellingen verandert.

Hartslag en controller via de ant plus
Wattage en cadans via bluetooth
Beide gekoppeld op mijn laptop

Ik kwam dit tegen op YouTube, deze gaf aan dat er fouten kunnen ontstaan wanneer er te veel data over 1 verbinding loopt.

Een rit van 40km gaf zojuist geen foutmeldingen.

Ik weet nu niet of de oplossing aan de 2e kalibratie ligt of de 2 gescheiden verbindingen en of dit de blijvende storingsvrije oplossing is.

Het is vreemd dat de eerste ritten na aanschaf (volledig op Bluetooth) geen problemen gaven

Op Google adviseerde een elite gebruiker aan om na elke 5 ritten de trainer opnieuw te kalibreren.

Wellicht dat bovenstaande uitkomst bied voor andere forumgebruikers

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 06 jan 2021 09:35

@MarkVeenstra en @Havana
TS geeft aan dat hij de app van Elite gedownload heeft en gecontroleerd heeft of de Suito de juiste software versie heeft.
Er wordt verder niks aangegeven of de snelheid/cadans/vermogen is getest m.b.v. deze app.
Dus mijn vraag is m.i. dus wel terecht (of ik moet ergens overheen hebben gelezen).

Hebert
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 okt 2020 10:03

Hebert 06 jan 2021 15:09

Ik heb ook de elite suito, deze via blauwe tand naar de laptop en een hartslagmeter met ant die pakt hij ook ( of hij dat via elite doet is mij niet duidelijk) heb geen problemen wel lees ik over het calibreren , ik ben niet zo"n computerkerel maar ik zie het niet , of ik snap niet wat ik doen moet.
Trainer is ongeveer 2 maand oud.

Plaats reactie