Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Nadelen van Strava

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jan 2021 16:52

Ik vrees dat de gravel-hype ook niet gaat helpen in deze discussie...
Less is bore

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 jan 2021 17:50

Dat gezegd hebbende. Wat ga je er aan doen?
Als het drijfnat is, wandel ik ook wel eens op het verharde fietspad, maar ik stap wel gelijk aan de kant als ik een fiets zie oog hoor

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 02 jan 2021 18:14

Of groepjes wandelaars die de honden uitlaten op een snelfietsroute.... En geen millimeter aan de kant gaan.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 02 jan 2021 18:24

Het gaat niet over hoe een wandelaar zich moet gedragen op een snelfietspad. Het gaat over hoe een ATB'er of boswielrenner zich hoort te gedragen in het bos. Het oog ziet altijd van zich af.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 02 jan 2021 18:44

Wandelen of hardlopen op een mtb-route — zowel in de rijrichting als er tegenin — is doorgaans niet handig, maar volgens mij ook niet verboden.

Strava-segmenten zorgen er (indirect) voor dat er op onverharde paden/wegen vaak veel te hard gereden wordt. Ken diverse KOM's op onoverzichtelijke singletracks met een gemiddelde van dik boven de 50 km/u. De kans op fysieke of verbale aanvaringen is dan natuurlijk groot. Gevolg is dan vaak dat dergelijke trajecten naderhand worden afgesloten voor fietsers (zo weet ik uit ervaring).

En ja, met routes downloaden (van Strava, Komoot, et cetera) en klakkeloos narijden, loop je uiteraard de kans op allerlei illegale paden/wegen te stuiten.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jan 2021 19:06

Hup, en we zijn weer vertrokken voor ettelijke pagina's wat vooral de andere allemaal wel niet verkeerd doet.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jan 2021 19:34

Ik moet altijd een uurtje met de auto en dam start ik altijd net bij zonsopkomst op de zaterdag. in de zomer iets later maar wel voor 8u.

Soms ook vrijdag, dan de hele dag.
Maar de zondag ochtend mijd ik, ook irritant met heel veel andere op een track. Ik hoef er niet meer dan 10/20 tegen te komen op een rondje.

Ik heb de laatste twee/drie jaar niets geks meegemaakt. Ja je moet een keer remmen en de wandelaar eer keer voor laten of andersom, maar met een beetje fatsoen bij beide moet dat toch kunnen.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 02 jan 2021 19:44

Lcsmet schreef: 02 jan 2021 19:06 Hup, en we zijn weer vertrokken voor ettelijke pagina's wat vooral de andere allemaal wel niet verkeerd doet.
Ha, ik zit er ook weer klaar voor. En vandaag weer geen KOM onverhard gereden. Zelfs niet eens een poging gewaagd. :winkthumb:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 jan 2021 19:51

Lcsmet schreef: 02 jan 2021 19:06 Hup, en we zijn weer vertrokken voor ettelijke pagina's wat vooral de andere allemaal wel niet verkeerd doet.
Misschien wel, en eigenlijk zijn zulke topics zinloos (dat zal je ook bedoelen denk ik). Iedereen houdt zich aan de regels, en het zijn altijd anderen die het fout doen.

Niemand staat ooit in de file op de A2 of A10, maar toch staat daar elke dag 100 km file.... met andere woorden daar kom je niet veel verder mee...

Ik kom er eerlijk voor uit dat ik ook wel eens illegaal rijd op gravel, maar a) niet in het weekend b) geen openbaar gedeelde routes c) alleen plekken waar het kan (zoals brandgangen). Niet op wandelpaden.

Ik blijf het heel vreemd vinden dat wandelaars bijna alles mogen. Ik vind het ook heel gek (en onterecht) dat automobilisten altijd voortgetrokken worden. Als er in de stad een wegonderbreking is, dan wordt er voor de auto's een noodoplossing gemaakt maar de fietsers moeten gewoon 500 meter omfietsen. Dat is het belonen van de verkeerde groep vind ik.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 jan 2021 20:06

In maart naar de stembus en dan bovenstaande goed onthouden: fiets, natuur, buitenrecreatie.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 02 jan 2021 20:07

Het zou al goed zijn als Strava geen segmenten downhill toelaat noch in de bebouwde kom.

En die wandelaars, al dan niet tegen de richting in, op een ATB-route: onze gedachtegang dat wandelaars en ander volk de betekenis van het bekende ATB-symbooltje ook kennen, kon wel eens vies fout zijn. Dit los van het feit dat de wandelaar daar gewoon mág komen, handig of niet. Daar moet je als ATB'er altijd rekening mee houden, tenzij op een afgezet (wedstrijd)parcours.

En op een druilerige zaterdagmorgen kom ik ook wel eens op een wandelpad; de zeldzame wandelaar geef ik alle ruimte, ik rem af en groet voorzichtig; nooit problemen mee gehad. En natuurlijk ben ik dan alleen of maximaal met twee. Een grote groep schreeuwende fietsers is net zo irritant als een paar families met schreeuwende kinderen en loslopende honden in het bos.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 jan 2021 21:14

jappiex schreef: 02 jan 2021 18:24 Het gaat niet over hoe een wandelaar zich moet gedragen op een snelfietspad. Het gaat over hoe een ATB'er of boswielrenner zich hoort te gedragen in het bos. Het oog ziet altijd van zich af.
Allemaal goed en wel, maar hoe moet ik er dan langs als de wandelaars gewoon de volledige breedte van de weg innemen, gewoon erachter blijven tegen 4km/u?
Dat is gewoon respectloos gedrag van de wandelaar en zorgt op zich dan weer voor respectloos gedrag terug naar de wandelaar.
Afbeelding

Plaats reactie