Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Nadelen van Strava

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 02 jan 2021 21:20

Zo doe ik het wel, en dan vraag ik netjes of ik er langs mag. Fiets wel eens in groepjes die dat niet doen en dan zie je gelijk de tegenstelling ontstaan.

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 04 jan 2021 15:29

We dwalen zo een beetje van het onderwerp af, namelijk hoe Strava ons rijgedrag heeft beïnvloed.

Ik moet zeggen dat ik mij onderweg soms ook meer met het verbeteren van Strava tijden bezig hou, dan met genieten. En dat je wanneer je in de remmen knijpt, of een bocht slecht neemt, ook een milliseconde denkt: daar gaat weer een PB!
KOMs ga ik nooit meer rijden, dus die stress in ieder geval afwezig 8-).

Ik vind Strava ook handig om al mn activiteiten te loggen en zal het daarom blijven gebruiken. Ik weet dus bij elke rit dat Strava 'meekijkt' en dat is lastig om tijdens een ritje los te laten.

Beste Dr Phil, ben ik nu verslaafd???
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 jan 2021 15:34

Het is niet Strava die dit gedrag vertoont. Het zijn de Strava-gebruikers die dit doen.

Ik kijk persoonlijk nooit naar segmenten, omdat ik het hele fenomeen segmenten gewoon zeer slecht uitgevoerd vind.

'3e deel Schubbekutteveense Paardendijk, eerste 10 centimer' of 'gas op de lollie', serious??

Ik zou zeggen

- segmenten moeten minimaal 20 hoogtemeters hebben (het is immers King of the Mountain)
- een beklimming telt evenveel segmenten als kanten. Dus de Mt. Ventoux telt 3 segmenten. Enige uitzondering is als er discussie is over wat de startplaats of top is van de klim (zoals de Grimsel of de Furka maar ook Alpe d'Huez).
- per MTB route 1 segment (tenzij er een afkorting in zit, dan kan er eentje extra gedaan worden).
- user generated segmenten worden eerst beoordeeld door een mens
- segmenten hebben een normale naam, dus geen 'ff doorhalen' of 'kech'.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 04 jan 2021 16:11

havana schreef: 04 jan 2021 15:34 Ik zou zeggen

- segmenten moeten minimaal 20 hoogtemeters hebben (het is immers King of the Mountain)
- een beklimming telt evenveel segmenten als kanten. Dus de Mt. Ventoux telt 3 segmenten. Enige uitzondering is als er discussie is over wat de startplaats of top is van de klim (zoals de Grimsel of de Furka maar ook Alpe d'Huez).
- per MTB route 1 segment (tenzij er een afkorting in zit, dan kan er eentje extra gedaan worden).
- user generated segmenten worden eerst beoordeeld door een mens
- segmenten hebben een normale naam, dus geen 'ff doorhalen' of 'kech'.
Kortom, welkom in de ideale wereld!
(me ook al geërgerd aan de wildgroei aan segmenten en benamingen, maar wat doe je er aan als doordeweekse gebruiker)

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 04 jan 2021 16:21

Maar waarom erger je je aan die segmenten en benamingen? Niet noodzakelijk om te kijken toch?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 jan 2021 16:33

Omdat ik het zeer slecht uitgevoerd vind. Het idee is goed, maar de uitwerking is knudde. Bovendien ben ik een groot voorstander van esthetiek en zo'n lange lijst vol met "gas op de lollie" segmenten vind ik erg lelijk.

pino
Forum-lid
Berichten: 3367
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 04 jan 2021 16:39

Voor rondjes (MTB-routes) zou het leuk zijn op verschillende punten te kunnen starten en toch het segment an het rondje te “scoren”.
Niet zijken maar reiden !

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 04 jan 2021 16:50

Dat laatste is inderdaad wel een mooie toevoeging.
Bij het parcours vlak bij mij kom ik vanuit mijn huis ergens tussendoor op het parcours.

En qua segmenten is er inderdaad een wildgroei. Sommige zijn echt maar 100m langer of korter dan het overlappende segment.

Zeker op de mtb kun je je afvragen wat segmenten toevoegen. In de winter is het zand modder en het los zand hard. In de zomer is de modder zand en het los zand dus los zand. Het parcours is iedere week anders en dus laat de prestatie zich niet vergelijken. Enkel onder ideale condities fiets je daar top 100 of beter.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 jan 2021 17:23

De firma "Strava" wil vooral dat zoveel mogelijk mensen KOM's kunnen halen, al zijn er op een een zelfde stuk weg wel 10 verschillende segmenten die elk 10 mtrs van elkaar verschillen.
Hoe meer mensen er voor elk stukje weg hun persoonlijk segment creëren hoe meer gebruikers Strava blijven gebruiken. En daar is het hen tenslotte om te doen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 04 jan 2021 18:49

Lcsmet schreef: 04 jan 2021 17:23 De firma "Strava" wil vooral dat zoveel mogelijk mensen KOM's kunnen halen, al zijn er op een een zelfde stuk weg wel 10 verschillende segmenten die elk 10 mtrs van elkaar verschillen.
Hoe meer mensen er voor elk stukje weg hun persoonlijk segment creëren hoe meer gebruikers Strava blijven gebruiken. En daar is het hen tenslotte om te doen.
Dat is imo echt een nadeel van Strava
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 04 jan 2021 19:25

Och, gewoon een rondje Strava- art fietsen is ook wel leuk als allemaal dat segmenten gedoe.

Afbeelding
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 05 jan 2021 09:49

havana schreef: 04 jan 2021 15:34 - segmenten moeten minimaal 20 hoogtemeters hebben (het is immers King of the Mountain)
- een beklimming telt evenveel segmenten als kanten. Dus de Mt. Ventoux telt 3 segmenten. Enige uitzondering is als er discussie is over wat de startplaats of top is van de klim (zoals de Grimsel of de Furka maar ook Alpe d'Huez).
- per MTB route 1 segment (tenzij er een afkorting in zit, dan kan er eentje extra gedaan worden).
- user generated segmenten worden eerst beoordeeld door een mens
- segmenten hebben een normale naam, dus geen 'ff doorhalen' of 'kech'.
Goede punten, maar..
- De benaming KOM klopt gewoon niet altijd. Er moet een verschil komen tussen echte klim segmenten waar je een KOM bent, of de vlakkere waar je dan de snelste sprinter kan worden o.i.d.
- Ik vind het juist bij een MTB route wel leuker als die uit meerdere segmenten bestaat, want zo benader ik zo'n route vaak ook. Je hebt, afhankelijk van de route natuurlijk, vaak heel duidelijk verschillende stukken; bepaalde singletracks met duidelijk begin en eindpunt, vlakke stukken waar je even op adem komt, een langere klim, etc. Je kunt dan ook zien of je met een betere techniek een segment sneller kunt doen.
- Wat wel onnodig is, is dat er in zulke segmenten weer allerlei kleinere segmentjes worden gemaakt, dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Plaats reactie