Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

eerste racefiets

smalle-lat
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2021 18:42

smalle-lat 01 jan 2021 19:05

Ben 60 jaar en juist op pensioen.
Dit ga mijn eerste racefiets worden.
Ik heb mij al een beetje geïnformeerd maar raak er niet goed wijs uit ivm het crackstel en de cassette.
Ga hoofdzakelijk op vlakke wegen rijden.
Mijn 3 voorkeuren zijn:
Canyon - crackstel shimano 105 R7000 52/36
cassette 11-34

Stevens - crackstel shimano 105 semi-compact 52/36 of compact 50/34
cassette 11-28 of 11-34

Sensa - crackstel shimano 105 50/34
cassette 11-32

Wat raden jullie aan :!:

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 01 jan 2021 22:22

Jezelf door een goede vakman op laten meten en adviseren...

Je kunt het maar één keer goed doen en dit soort zaken zijn niet het belangrijkste en achteraf nog wel te wisselen.
De maatvoering/correcte afstelling e.d. zijn veel belangrijker (in combinatie met goed opmeten).
De Canyon (voor een eerste fiets zou ik niet adviseren), De beide anderen zouden kunnen (net als elk ander merk dat een passend product in hun programma heeft) mits er een goede dealer achter staat die niet te ver uit je buurt zit.....

diego_colnago
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2020 10:39

diego_colnago 02 jan 2021 11:45

sharkman113 schreef: 01 jan 2021 22:22 Jezelf door een goede vakman op laten meten en adviseren...
Inderdaad is het aller belangrijkste. Ook cranklengte is erg belangrijk als je van plan bent veel te fietsen. Best is je laten opmeten bij een externe specialist die los staat van één of ander fietsmerk. Positie kan dan juist bepaald worden volgens wat je wil doen (vlak rijden, bergop rijden, eventueel rekening houden met een medisch probleem)
Als je van plan bent om lange ritten te maken dan is starten vanaf een los frame meestal de beste keuze, maar ook de duurste. Je kan ook altijd de geometrie en samenstelling van u droomfiets tonen. Misschien moet er maar een kleine aanpassing aan gebeuren (zoals andere stuurpen).
Shimano 105 is best een goede start groep en prijzen vallen goed mee om een cassette en ketting te vervangen.
In verband met vertanding. Zelf woon ik in het midden van de Vlaamse Ardennen en rij met een 52-39 voorblad, cassette 12-25. Fiets zowel vlak als op hellingen tot 22%.
Als je geen echt getraind fietser bent zou ik een 52 voorblad afraden. 52x11 zal je niet rond krijgen. Ook een 52 met ketting in het midden van de cassette zal je niet zo lang kunnen vol houden. Nog verder gaan zal je ketting te schuin liggen. Neem aan dat je geen snelheden van 60km/h op het vlakke wil rijden. Of speed pedelec wil inhalen.
Je zal meer conditie opbouwen door met kleine omwentingen te rijden en ook plezier aan het fietsen hebben. Zelf haal ik op het 39 voorblad snelheden van rond de 40 km/h.
Dus als je hierop goed getraind bent kan je best hoge snelheden maken met een 50 voorblad.
Denk voor u zou je beste keuze 50-34 zijn of nog beter voor vlakke wegen 50-36.
Cassette rond 11à12 tot 25à28. Cassettes van boven de 30 tanden vind ik minder mooi op een racefiets.
In elk geval nooit een voorblad van 53 nemen.

smalle-lat
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2021 18:42

smalle-lat 02 jan 2021 14:50

Bedankt voor de reacties.
Ik was al van plan om mij eerst te laten opmeten maar wegens corona beperkingen kan men nog geen afspraak maken.
Dus Stevens met 50/34 met cassette 11-28 is een aanrader dan!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jan 2021 15:54

diego_colnago schreef: 02 jan 2021 11:45 KNIP
Je zal meer conditie opbouwen door met kleine omwentingen te rijden
Dan moet je bij het conditie opbouwen dus met korte cranks gaan rijden?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jan 2021 15:55

smalle-lat schreef: 02 jan 2021 14:50 KNIP
Dus Stevens met 50/34 met cassette 11-28 is een aanrader dan!
Niet echt als er voornamelijk op het vlakke wordt gereden!
Dat zijn versnellingen voor heuvels en bergen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 jan 2021 16:18

Of als je canyon wilt zou ik kijken naar de endurace. Als je op je 60ste voor het eerst op een racefiets zit dan lijkt me dat wel de beste optie voor je rug.

diego_colnago
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2020 10:39

diego_colnago 02 jan 2021 17:40

Keezx schreef: 02 jan 2021 15:54
diego_colnago schreef: 02 jan 2021 11:45 KNIP
Je zal meer conditie opbouwen door met kleine omwentingen te rijden
Dan moet je bij het conditie opbouwen dus met korte cranks gaan rijden?
Gewoon met cranks rijden die geschikt zijn volgens opmeting van beenlengte. Bij mij is dit 170mm. Met een klein frame. Maar goed bij een voor afgebouwde fiets als het goed is zal de fabrikant hier wel een beetje rekening mee houden. Als 170mm best is zal 172.5 ook wel geen grote ramp zijn als gewone fietser. Zolang ze geen 175mm monteren op kleine frame's. Bij een groot frame zul je dan wel weer wel 175mm nodig hebben. Belangrijkste is dat je niet rijd met cranks die te groot of te klein zijn.
Koop meestal losse frame's en dan wil je dat alles perfect is. Ook positie van schoenplaatjes is belangrijk.

diego_colnago
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2020 10:39

diego_colnago 02 jan 2021 18:11

smalle-lat schreef: 02 jan 2021 14:50 Bedankt voor de reacties.
Ik was al van plan om mij eerst te laten opmeten maar wegens corona beperkingen kan men nog geen afspraak maken.
Dus Stevens met 50/34 met cassette 11-28 is een aanrader dan!
De vertanding kiezen is een persoonlijke keuze. Met de keuze van een cassette kan je niet veel fout doen. Kan men eventueel nog wijzigen als deze versleten is. Wel geen grotere tanden maar 28mm lijk me voldoende voor vlakke wegen tot hellingen.
Persoonlijk zou ik niet te groot gaat. Je zal al moeten goed zijn om 50 tanden vlot rond te krijgen. Voor een starter lijkt me iets van 48 al meer dan voldoende.
Die 34 is wel aan de kleine kant voor vlakke wegen. Misschien informeren of je bv een 38 à 39 kan bijkopen die passend is op u crank 50-34. Zo kan je na u eerste ritten zelf aanvoelen of dit niet te klein is op vlakke wegen. Die 34 kan je dan bijhouden voor op vakantie als je eens in een heuvelachtig gebied rijd.
Ter info vandaag met een prof renner een eind gefietst en het voorblad op zijn training fiets was ook 52. We reden alle bij tussen de 42 a 46 km/h met ketting in het midden van de cassette. Dus de 11 hadden we niet nodig. Voor een ongetrainde fietser is 52x11 echt onbruikbaar (tenzij bergaf of 5 a 6 beaufort wind in de rug)
Als je ook als starter te zwaar wil rijden is de kans op blessures ook erg groot.
Kies ook best voor een meer rechtop positie met een houding waar je handen op het stuur zijn. Vraag geen aero houding in de beugel van het stuur. Anders zal niet lang duren voor je een hernia hebt.

Wouter2020
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2020 12:17

Wouter2020 02 jan 2021 18:25

Ik zou eens een racefiets lenen of huren voor een week of 2 en dan kijken of je er echt 1 wil kopen. Ik ken je sportieve achtergrond niet, maar op je 60ste starten met een racefiets is niet zomaar iets.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 jan 2021 18:31

Wat Wouter zegt, probeer gewoon eerst een fiets van iemand te lenen zodat je kunt kijken of fietsen iets voor je is.

Veel vragen die je nu hebt en waar je aannames voor moet doen zijn na enige ervaring makkelijker te beantwoorden.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 02 jan 2021 18:38

Wouter2020 schreef: 02 jan 2021 18:25 Ik zou eens een racefiets lenen of huren voor een week of 2 en dan kijken of je er echt 1 wil kopen. Ik ken je sportieve achtergrond niet, maar op je 60ste starten met een racefiets is niet zomaar iets.
+1
Zelf denk ik dan dat het misschien interessanter is om een sportieve fiets te kopen?
Ik denk dan eerder aan
https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... sen/f3-2-0
Veel breder inzetbaar dan een racer....

En vooral, koop u een fiets die past.

Wat Canyon als groot voordeel heeft, staat de fiets u niet aan, dan kan je deze binnen de 30 dagen terugsturen.

Plaats reactie