De bergen in
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 30 dec 2020 19:16
Hallo,
Ik ben sinds een jaar trotste eigenaar van een pinarello Galileo. Nu is de planning om in 2022 de Mont Ventoux te gaan beklimmen. Hiervoor heb ik een andere casette nodig. Huidige casette is 13 -26t. Ik zou graag naar een 32 toe willen. Mijn huidige derailleur is een Veloce 10 speed met korte kooi, die zal ik helaas moeten vervangen.
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de derailleur te vervangen (zelfde merk) en voor de casette een ander merk te nemen?
Campagnolo gaat niet verder dan 29 uit mijn hoofd. Of moet ik de casette, derailleur en ketting compleet vervangen ?
Groet Aaron
Ik ben sinds een jaar trotste eigenaar van een pinarello Galileo. Nu is de planning om in 2022 de Mont Ventoux te gaan beklimmen. Hiervoor heb ik een andere casette nodig. Huidige casette is 13 -26t. Ik zou graag naar een 32 toe willen. Mijn huidige derailleur is een Veloce 10 speed met korte kooi, die zal ik helaas moeten vervangen.
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de derailleur te vervangen (zelfde merk) en voor de casette een ander merk te nemen?
Campagnolo gaat niet verder dan 29 uit mijn hoofd. Of moet ik de casette, derailleur en ketting compleet vervangen ?
Groet Aaron
-
- Moderator
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Er bestaat ook een 12-30 Campagnolo cassette (Centaur)
Die zou je met jouw derailleur moeten kunnen schakelen, maar dan mag het verschil tussen je binnen- en buitenblad voor niet groter zijn dan 14 tandjes. 53-39, 50-36 of 48-34 b.v.
Wil je groter dan moet je op zoek naar een mid-cage derailleur en heb je vijf tandjes extra capaciteit die je voor en achter in kunt zetten. Helaas zul je dan ook in een road-link achtig iets moeten investeren om extra ruimte tussen cassette en bovenste wieltje van de derailleur te creëren. Officiëel is het het grootst toegestane tandwiel achter namelijk een 30.
Misschien dat Miche dergelijke grotere tandwielen heeft, Andere aanbieders als BBB, Marchisio en Ambrosio houden het bij 30 ook voor gezien. Ikzelf heb geen goede ervaringen met Miche.
Anders moet je misschien voor naar een triple of een mini-compact.
Die zou je met jouw derailleur moeten kunnen schakelen, maar dan mag het verschil tussen je binnen- en buitenblad voor niet groter zijn dan 14 tandjes. 53-39, 50-36 of 48-34 b.v.
Wil je groter dan moet je op zoek naar een mid-cage derailleur en heb je vijf tandjes extra capaciteit die je voor en achter in kunt zetten. Helaas zul je dan ook in een road-link achtig iets moeten investeren om extra ruimte tussen cassette en bovenste wieltje van de derailleur te creëren. Officiëel is het het grootst toegestane tandwiel achter namelijk een 30.
Misschien dat Miche dergelijke grotere tandwielen heeft, Andere aanbieders als BBB, Marchisio en Ambrosio houden het bij 30 ook voor gezien. Ikzelf heb geen goede ervaringen met Miche.
Anders moet je misschien voor naar een triple of een mini-compact.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 30 dec 2020 19:16
Bedankt voor je reactie. Ik heb voor 50/36. Dus dat zou moeten gaan!
Zou een 12-30 voldoende zijn voor de bergen? Uiteraard goed getraind.
Zou een 12-30 voldoende zijn voor de bergen? Uiteraard goed getraind.
Ventoux 2022???
Wat is er gebeurd met een week van te voren bedenken dat je naar Zuid Frankrijk wil, daar met een volledig ongeschikt verzet in Bedoin te starten ("goh, voordat ik dat bos in reed ging het best nog wel aardig"), om veel later harkend en stoempend boven te komen, daar uitgeput voor veel te veel geld wat gedroogd fruit te kopen, om je daarna met ware doodsverachting de afdaling in te storten, terug onderaan in het dorp in het eerste de beste café een pression te bestellen (en daarna nog één), om voor de komende tien jaar een sterk verhaal op verjaardagen te hebben?
Je kunt alles wel dood plannen bedoel ik maar.
TLDR: met 36*30 gaat het vast lukken
Wat is er gebeurd met een week van te voren bedenken dat je naar Zuid Frankrijk wil, daar met een volledig ongeschikt verzet in Bedoin te starten ("goh, voordat ik dat bos in reed ging het best nog wel aardig"), om veel later harkend en stoempend boven te komen, daar uitgeput voor veel te veel geld wat gedroogd fruit te kopen, om je daarna met ware doodsverachting de afdaling in te storten, terug onderaan in het dorp in het eerste de beste café een pression te bestellen (en daarna nog één), om voor de komende tien jaar een sterk verhaal op verjaardagen te hebben?
Je kunt alles wel dood plannen bedoel ik maar.
TLDR: met 36*30 gaat het vast lukken
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dankzij internet bestaat dat niet meer....
In 1988 ging ik kamperen in o.a. de Jura en besloot m´n oude Gazelle Champion Mondial koersfiets bovenop de bagagekar te binden, wie weet of daar wat te fietsen was....
Uitgerust met 52x42 en 6 speed 13/20 achter , daarmee 3 ritten met een paar flinke klimmen gemaakt en het staat me niet bij dat dat te zwaar was.
36x30 had ik w.s. een koffiemolen gevonden.
In 1988 ging ik kamperen in o.a. de Jura en besloot m´n oude Gazelle Champion Mondial koersfiets bovenop de bagagekar te binden, wie weet of daar wat te fietsen was....
Uitgerust met 52x42 en 6 speed 13/20 achter , daarmee 3 ritten met een paar flinke klimmen gemaakt en het staat me niet bij dat dat te zwaar was.
36x30 had ik w.s. een koffiemolen gevonden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Hoe ouder je wordt, hoe beter je was!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 7959
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
mackersv2.0 schreef: ↑30 dec 2020 19:54 Er bestaat ook een 12-30 Campagnolo cassette (Centaur)
Die zou je met jouw derailleur moeten kunnen schakelen, maar dan mag het verschil tussen je binnen- en buitenblad voor niet groter zijn dan 14 tandjes. 53-39, 50-36 of 48-34 b.v.
Die combinatie heb ik er ook op bij mijn “heuvels fiets”. Werkt echt fijn.
Ik doe alleen niet de hele lange klimmen maar kort en krachtig, tot 400m hoogteverschil. Met stukjes van 10 tot 15 procent ertussen. En dan is dit een fijne combi voor mijn postuur.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"
…"
-
- Forum-lid
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 sep 2019 22:42
Eigenlijk heb je de oplossing zojuist genoemd: Uiteraard goed getraind zeg je zelf. Als je die trainingen deels in bv Zuid Limburg deed dan heb je waarschijnlijk ontdekt welk verzet voor jou persoonlijk het beste werkt.Aaronvanmourik schreef: ↑30 dec 2020 20:06 Bedankt voor je reactie. Ik heb voor 50/36. Dus dat zou moeten gaan!
Zou een 12-30 voldoende zijn voor de bergen? Uiteraard goed getraind.
Ik denk dat je met 36 voor en met 26 achter zo de Ventoux op kunt rijden. Alleen hebben andere forumleden geen weet van jou fitheid, vermogen, gewicht e.d. Je eigen ervaring is vaak het beste advies.
En wat is je doelstelling: rustig aan omhoog, snel omhoog, met bepakking ?