Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

The call of shame topic

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 13 feb 2023 08:52

Daarom heb ik zo weinig mogelijk verzekeringen. Voel me niet prettig om aan dit soort zaken mee te betalen ( en de dikke Audi’s van de verzekerkingmensen). ANWB in Nederland is zelfde soort instantie.
(Overigens geef ik je geen ongelijk om er gebruik van te maken)
Niet zijken maar reiden !

i-mac

i-mac 16 feb 2023 17:20

Deze middag na het werk op pad voor een kort ritje. Na een half uurtje voel ik dat er één van mijn schoenen los komt te zitten van het pedaal Even stoppen aan een bankje, en idd, de inbus boutjes zaten los. Geen erg dacht ik, even het handige Topeak setje uithalen die ik met de feestdagen als cadeau kreeg. Alleen … waar heb ik dat toch gelaten? Niet te vinden, en dus met behulp van een klein steentje de boutjes iets vaster ingedraaid. Maar helaas, dat werkte maar weinig of niet. Dan maar richting huis gefietst, en om de zoveel km alles een beetje vaster proberen te zetten. Niet erg leuk om te fietsen met een schoen die niet vast zit.

Eenmaal thuis de toolset direct klaar gelegd voor de volgende rit.

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 17 feb 2023 07:20

pino schreef: 13 feb 2023 08:52 Daarom heb ik zo weinig mogelijk verzekeringen. Voel me niet prettig om aan dit soort zaken mee te betalen ( en de dikke Audi’s van de verzekerkingmensen). ANWB in Nederland is zelfde soort instantie.
(Overigens geef ik je geen ongelijk om er gebruik van te maken)
Wat is dat nou weer voor populistisch gel.l? Hoe weet jij nou of al die 'verzekeringsmensen' in dikke Audi's rijden?

Uit ervaring, ik ben nl. zo'n 'verzekeringsmens', weet ik dat het overgrote deel niet in een dikke Audi rijdt maar of gewoon met het OV naar het werk komt of een middenklasse auto rijdt maar vooral gewoon hard werkt en er aan bijdraagt dat mensen en bedrijven niet financieel aan de grond raken als ze geconfronteerd worden met een schade. En schadebehandeling bestaat niet alleen uit een zak met geld, maar de verzekering is ook gewoon een soort toegangskaartje tot allerlei diensten er omheen. Ga zelf maar eens de veroorzakende partij aansprakelijk stellen, een letselschadebureau inschakelen of een expert regelen?

En voor wat betreft het meebetalen, dat is nou de solidariteitsgedachte: een hele grote groep mensen betaalt een beetje premie zodat als één van de mensen uit die grote groep een schade heeft, deze betaald kan worden. Daarom zal een fietsverzekering voor een dure racefiets ook duuder zijn dan een gemiddelde inboedelverzekering, de groep betalende mensen is kleiner en de kans op schade groter dus minder mensen moeten tezamen een grote schade kunnen betalen.

Kom ajb ook niet aan met: ik betaal altijd netjes mijn premie, maar als ik dan een schade heb dan wordt er natuurlijk niets uitbetaald. Er bestaan geen verzekeringen die alles dekken, dat zou nl. onbetaalbaar worden. Ik zou zeggen: lees de polisvoorwaarden en vraag je assurantietussenpersoon of -makelaar om uitleg als je iets niet begrijpt.

En ja, er zijn mensen die voor elk wissewasje de verzekering inschakelen in plaats van de schade zelf te dragen (waardoor de premie jaarlijks stijgt) en ja, er zijn mensen in de verzekeringswereld die een meer dan royaal salaris hebben waarvan je je af kunt vragen of dat wel terecht is maar ik durf wel te stellen dat je dat in iedere bedrijfstak tegenkomt. Uitwassen zijn niet bepalend voor een gehele sector.

Excuses voor de wellicht wat ongenuanceerde en off-topic reactie en hij is ook absoluut niet persoonlijk bedoeld, maar ik kan niet zo goed tegen dit soort borrelpraat reacties.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 17 feb 2023 10:44

tjerk1121 schreef: 17 feb 2023 07:20
pino schreef: 13 feb 2023 08:52 Daarom heb ik zo weinig mogelijk verzekeringen. Voel me niet prettig om aan dit soort zaken mee te betalen ( en de dikke Audi’s van de verzekerkingmensen). ANWB in Nederland is zelfde soort instantie.
(Overigens geef ik je geen ongelijk om er gebruik van te maken)

En ja, er zijn mensen die voor elk wissewasje de verzekering inschakelen in plaats van de schade zelf te dragen (waardoor de premie jaarlijks stijgt) en ja, er zijn mensen in de verzekeringswereld die een meer dan royaal salaris hebben waarvan je je af kunt vragen of dat wel terecht is maar ik durf wel te stellen dat je dat in iedere bedrijfstak tegenkomt. Uitwassen zijn niet bepalend voor een gehele sector.
Hier wil ik toch even op ingaan, ik schakel de verzekering in als ik er recht op heb, lijkt mij gewoon normaal toch?

Verzekering vind het ook normaal dat ik jaarlijks een premie betaal ... ik snap niet goed dat ik de schade zelf zou moeten dragen als er een schade is waarvoor ik eerst netjes mij heb laten verzekeren ...

Buiten dat bekijk ik een verzekering als een maandelijkse kost die ik uit gemakzucht maak om mij een vorm van gemoedsrust te geven.

Om terug ontopic te raken -> i-mac eigenlijk heb je dus geen call of shame moeten maken want je bent toch nog thuis geraakt ;) chapeau om met dit weer met een steentje te MacGyveren tot je thuis raakt ;)

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 17 feb 2023 12:41

[/quote]
Hier wil ik toch even op ingaan, ik schakel de verzekering in als ik er recht op heb, lijkt mij gewoon normaal toch?

Verzekering vind het ook normaal dat ik jaarlijks een premie betaal ... ik snap niet goed dat ik de schade zelf zou moeten dragen als er een schade is waarvoor ik eerst netjes mij heb laten verzekeren ...

Buiten dat bekijk ik een verzekering als een maandelijkse kost die ik uit gemakzucht maak om mij een vorm van gemoedsrust te geven.
[/quote]

Daar heb je absoluut een punt, maar het hangt denk ik ook wel een beetje af van je persoonlijke situatie en instelling.

Een inboedelverzekering dekt praktisch alle gevaren dus elke schade die boven het eigen risico uitkomt zou je kunnen claimen maar de vraag is of je dat ook moet doen.

Stel, je gooit de deur te hard open en door de klap valt een schilderij van de muur. De kosten van een nieuwe lijst zijn € 100. Denk je dan: het is mijn eigen stomme schuld, dus ik baal, ga naar de winkel en koop een nieuwe lijst of schakel je de verzekering in?

Ik kan natuurlijk niet in iemands portemonnaie kijken, maar ik zou die schade voor eigen rekening nemen. Ik ben immers zelf zo dom geweest om de deur te hard open te gooien.

De premie van dergelijke verzekeringen is ook gebaseerd op het aantal schademeldingen en de hoogte van de schade. Als er veel 'kleine' schades gemeld worden dan gaan onherroepelijk het eigen risico en de premie omhoog want vergis je niet in de kosten die gemaakt worden, en dan benadeel je denk ik mensen die die € 100 echt niet voor eigen rekening kunnen nemen.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 17 feb 2023 13:16

Dus als ik naar de bakker ga en ik koop een brood moet ik die daar maar laten liggen voor iemand die zijn brood anders in de supermarkt haalt. :? :| :roll:
Alleen omdat ik wel het duurdere brood kan betalen.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 17 feb 2023 13:25

Inderdaad. Zeker een verzekering afsluiten, want dat is verstandig. Maar vooral niet gebruiken want dan gaat de premie omhoog en dat is niet zo leuk voor de mensen die het moeilijk hebben.

Uiteindelijk gooit de verzekeringsmaatschappij de premie omhoog om hun de winstmarge te "optimaliseren". Ik vermoed dat ze daar niet zo veel moeite hebben met de gevolgen voor "de mensen die het moeilijk hebben". Persoonlijk heb ik daar ook geen moeite mee. Zo zit het bedrijfsleven nou eenmaal in elkaar. Maar kom dan geen bullshitverhaal houden zoals hierboven.

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 17 feb 2023 13:54

Beetje dom van mij om te proberen populistische borrelpraat wat te nuanceren...trek het lekker uit zijn verband (het voorbeeld van een brood) en geloof vooral in je eigen gelijk.

Ik ga de winst van mijn werkgever weer optimaliseren :lol:

En weer on-topic

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 feb 2023 14:07

tjerk1121 schreef: 17 feb 2023 13:54 Beetje dom van mij om te proberen populistische borrelpraat wat te nuanceren...trek het lekker uit zijn verband (het voorbeeld van een brood) en geloof vooral in je eigen gelijk.

Ik ga de winst van mijn werkgever weer optimaliseren :lol:

En weer on-topic
Welkom in de polarisatie-wereld. Het is veel eenvoudiger om zwart-wit te denken dan te moeten nadenken over enige nuance.

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 17 feb 2023 14:21

tjerk1121 schreef: 17 feb 2023 13:54 Beetje dom van mij om te proberen populistische borrelpraat wat te nuanceren...trek het lekker uit zijn verband (het voorbeeld van een brood) en geloof vooral in je eigen gelijk.

Ik ga de winst van mijn werkgever weer optimaliseren :lol:

En weer on-topic
Je had een prima, duidelijk en helder verhaal waar ik het volledig mee eens ben. Mensen wíllen het niet snappen. Gaan voor de laagste premie en klagen dan achteraf dat ze zelf de voorwaarden niet hebben gelezen. Geen idee wat 'schade' is. En lekker populistisch afgeven op alles en iedereen die hun hun zin niet geeft. Ik ben ruim 20 jaar schadebehandelaar. En heb alleen de directie ooit in een Audi gezien.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 17 feb 2023 14:58

Of verzekeringsmensen in dikke audi's rijden of met het OV naar het werk gaan maakt ook niet zo veel uit. De grote organisaties met personeel, panden, en reclame spotjes kosten gewoon veel geld, en laten zien dat er gewoon geld verdiend wordt met verzekeringen (en dat mag). Het is heel mooi dat je bepaalde risico's kunt afdekken, maar het zijn ook echt geen filantropische instellingen.

Je hebt ze nodig om onoverkomelijke risico's af te dekken......ziektekosten, WA, inboedel etc.
Voor de rest ben je snel oververzekerd en met normaal gedrag zal je op de lange termijn snel voordeliger uit zijn zonder alles te verzekeren.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 17 feb 2023 15:31

Als ik me ergens voor verzeker zal ik daar zeker gebruik van maken.
Maar ik kan echt wel relativeren dat als ik mijn 5 jaar oude zonnebril tijdens de vakantie verlies dat ik daar de verzekering niet mee lastig moet vallen.
En zeker geen valse rekening gaat indienen zoals ook wel vaak gebeurt.
Ik begrijp dat als je in de verzekeringsbranche werkt dat je tegengas geeft over het vooroordeel.
Maar ga niet zeggen dat de rijkeren onder ons geen gebruik mogen maken waarvoor ze betalen.

Plaats reactie