Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

(Endurance) Racefiets en bikefit

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 dec 2020 21:49

Fietspeuk schreef: 27 dec 2020 16:50 ............
Is het overigens zo dat je met lange benen beter een kleiner frame kan doen dan een groter frame? Gezien je een korter frame wat gemakkelijker langer maakt met een langere stuurpen en de drop kunt verminderen met spacers.
Je kan met lange benen beter een frame met hogere stack voor gelijke of zelfs kortere reach nemen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Mathieu vdw
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 dec 2020 21:24

Mathieu vdw 28 dec 2020 00:08

Als je veel geld uitgeeft aan een nieuwe fiets, dan is een bikefit geen overbodige luxe. Dagelijks zie ik splinternieuwe racefietsen die duizenden euros hebben gekost op 2de hand-websites omdat de gebruiker rug-, nek- of knieklachten heeft door een te sportieve geometrie. De meeste racefietsen zijn gebouwd voor professionals die het gewoon zijn om dagelijks in die positie te zitten. Of dit ook voor jou het geval is, kan je enkel nagaan bij een volledige meting. Een kinesist doet een grondige analyse van je lichaam en kan op die manier nagaan of je risico loopt op blessures. Aan de hand daarvan wordt een juiste fietspositie bepaald. Met die data doet de bikefitter/kinesist een aantal voorstellen (naargelang jouw voorkeur van fietsmerken) die het best voor jou past. In het beste geval heb je een flexibel lichaam en heb je keuze tussen bijna alle frames. In het allerslechtste geval heb je slechts keuze in 1 of 2 frames van 1 specifiek merk. De meeste recreatieve rijders hebben baat aan een comfortabelere geometrie en dus endurance racefietsen. Ook is het zo dat veel merken te grote fietsmaten adviseren. Voor Canyon heb ik een XL nodig (wat overigens wel overeenkomt met mijn lichaamsgrootte), maar het stuur (460 breed) en Crank (175) dienen wel te vervangen te worden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 dec 2020 00:54

Ik vind dat je daar geen algemene uitspraken over kunt doen. Het hangt helemaal af over welk frame je het hebt. Bij het ene merk/model wordt het grotere frame net te lang, bij het andere niet.

Met lange armen kom je vaak een maatje groter uit, juist omdat je wat extra reach nodig hebt i.p.v. minder. Het hoeft dan meestal niet eens een endurance frame te zijn. Die grotere maat is namelijk al wat hoger.
Campagnolo Ultra Dork

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 30 dec 2020 10:19

bakboord1 schreef: 21 dec 2020 19:29 Gyas en Aegir zijn wel studentenroeiverenigingen en ik weet niet of dat hier van toepassing is.

Op welke maat kom je uit bij bijvoorbeeld canyon.com?
Met mijn 1,95 en 96,5 bbl rijdt ik met een stack/reach van 630/400 om je een indicatie te geven.

Als je een fiets zou kunnen proberen/lenen dan zou dat denk ik de beste weg zijn. Ook een fietsmeting is geen universele wijsheid. Meerdere metingen bij verschillende partijen zullen je verschillende uitkomsten geven.
Als ik naar de maten van mijn huidige fiets kijk kom ik uit op een stack van 600mm en een reach van 390mm. Dat lijkt al aardig op de cijfers van een Endurance model terwijl het absoluut een 'platte' geometrie heeft. De zitbuislengte is 610mm en de horizontale buis is verre van 'sloping' en gewoon kaarsrecht.

Ik zie hier een mooie fiets staan: Canyon Endurace AL Disc 7.0 maat L. Deze heeft een stack van 612mm (12mm meer dan m'n huidige fiets) en een reach van 389mm (1mm minder dan m'n huidige fiets). De hogere stack zou comfortabeler (rechterop) moeten zitten en de reach zou ik evt. nog wat meer kunnen verkleinen door het stuur wat op te hogen met spacers en/of kortere stuurpen.

Zie ik dit correct?

Plaats reactie